• Anonym (långt i förväg)

Sparar folk till föräldraledighet?

Finns det människor som avsätter ett sparkonto som är helt och hållet ägnat till barnet/föräldraledigheten? Jag gör nämligen det. Till en början 500 kronor i månaden, sen 800 och snart 1000 kronor, allt beroende på vad jag tjänar. 

Hur tänker folk generellt när det gäller sparande? Jag har ett sparkonto för långsiktigt sparande, ett nödkonto som jag får ta av enbart när allt annat är slut, om det krisar med exempelvis hyra eller så. Och dessutom sen några månader tillbaka har jag även ett sparkonto till barn/föräldraledighet. Vi vet i nuläget inte när vi skaffar barn här hemma, men att tänka några år i förväg är aldrig dumt.

Någon annan?  

• Svar på tråden Sparar folk till föräldraledighet?
  • Anonym

Vi gjorde det inte och löser det tills barnet är 2 år ändå, men jag önskar att vi hade gjort det! Kunnat leva lite mer som vanligt..lätt att vara efterklok.

Tycker det är smart gjort av dig! 

• Cicek

Det är ju skitsmart! :D Men vi har inte kunnat göra det..

• Maria222

Ja jag sparade 3000 kr varje månad året innan minstingen kom. Jag har som högst tagit ut 2 dagar fp i veckan under hans första levnadsår.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • mineral

Skitbra, fortsätt så! Då kan ni njuta av föräldrarledigheten och ev vara hemma lite längre!

• Anonym (Självklart!)

Vi sparade pengar öronmärkta för att täcka upp vårt inkomstbortfall motsvarande inkomstbortfallet från det att vi bestämde oss för att försöka bli gravida fram till dottern föddes, blev totalt 200 000 kr (10 000 kr/mån).

Idag är dottern 3 år och vi har fortfarande både pengar och föräldradagar kvar och är föräldralediga 1 dag vardera/vecka. 

• Anonym (ja)

Nja jag sparar inte till det på ett särskilt konto, orkar inte ha massa olika sparkonton, däremot sparar jag mkt pengar för att t ex täcka upp för inkomstbortfall när man får barn. Eventuellt kommer vi vara bosatta en tid utanför EU och  få barn där och då får man inte mer än lägsta Fp när man kommer hem så då kan det ju vara klokt att ha pengar till detta. Det krävs isåfall ganska mycket pengar eftersom vi kanske måste dryga ut med lite pengar därifrån under själva utlandsvistelsen också. Vi har väl i dagsläget ca 300 000 men en del av det ska gå till bröllop och vi vill ha pengar kvar till insats till bostad i Sverige efter utlandsvistelsen också. Dock skulle jag nog inte spara specifikt till detta om vi blir kvar i Sverige, då tror jag att vi skulle klara oss bra ändå.

• Anonym (långt i förväg)
    Anonym (Självklart!) skrev 2011-12-08 22:58:14 följande:
    Vi sparade pengar öronmärkta för att täcka upp vårt inkomstbortfall motsvarande inkomstbortfallet från det att vi bestämde oss för att försöka bli gravida fram till dottern föddes, blev totalt 200 000 kr (10 000 kr/mån).

Idag är dottern 3 år och vi har fortfarande både pengar och föräldradagar kvar och är föräldralediga 1 dag vardera/vecka. 
    Det är något i den här stilen jag hoppas kunna göra när jag får barn, dvs kunna vara hemma med barnet någon dag i veckan även när hon/han är 3-4 år. 

Jag har börjat spara redan nu trots att vi inte riktigt bestämt när vi vill försöka bli gravida. I och med att min inkomst är rätt låg (får ut 11 000 på en heltid) så sparar jag bara 1000 kronor i månaden till det här. Om jag skulle få in extra pengar går de också dit.  
  • Glimma76

Vi gjorde det då jag ville kunna vara hemma lääänge.

• Tant Green

Nej, men vi hade pengar sparade som gick åt under föräldraledigheten eftersom jag förlorade 10 000 kr i månaden när jag var hemma.

• Snöankan

Jag sparar mycket men jag känner ett väldigt motstånd mot att använda sparade pengar till löpande utgifter så jag har inte sparat till föräldraledigheten. Istället så kapar jag kostnaderna ordentligt och fortsätter att spara under tiden jag är föräldraledig också. Fast vi är bara hemma ett år och då tar vi ut max föräldrapenning 7 dagar i veckan. 

Svar på tråden Sparar folk till föräldraledighet?