• kottan

jul med svärmor

Ge mig tips på hur jag ska hålla humöret uppe på julafton. I år blir det hos svärmor med våra två små barn och utan julmat om inte jag själv fixar allt. Min man vill inte prata om det. Förutom att han sagt att maten inte är viktig utan det sociala umgänget. Min mamma vill inte bjuda in mina svärföräldrar eftersom de helt dominerar samtalsämnen och vad vi ska göra. Hon är lika "förtjust" i dem som jag är. Jag förstår henne fullt ut, men känner mig ändå sviken. Mina bröder och deras familjer firar som vanligt hos mina föräldrar. Jag är i desperat behov av humörshöjare. Hjälp!

• Svar på tråden jul med svärmor
  • La Lola

Jag skulle vägra ha det så.
    Här stannar vi hemma o firar o den som vill får komma hit.

Enkel lösning tycker jag.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • deecember

Oj, jadu- se framemot juldagen kanske och konentrera dig på dina barn & det du tycker är intressant i samtalsväg ;) (stänga av öronen och le och nicka lite instämmande, brukar funka till det mesta..)

Julmat finns ju det mesta att köpa färdigt (och gott) på stora ICA t.ex. Vi brukar köpa till jobbet därifrån och det brukar vara riktigt gott. Om du inte orkar pyssla med allt mat helt själv.

• torsdag

Jag hade aldrig gått med på att fira med svärföräldrarna om de beter sig så trist.
    Du är vuxen och bestämmer själv. Låt mannen fira själv med sin föräldrar och du med dina.

• kottan

Vi har firat vartannat år innan barnen kom. Nu är min mans morföräldrar borta sedan förra året. Därför bjöd min mamma in mina svärföräldrar på julafton. Det blev INTE bra. Alla andra år har vi bjudit in dem på juldagen. De har aldrig bjudit in mina föräldrar i juletid. Just nu vill jag helst stanna i vår bostad med barnen så får alla andra göra vad de vill. Urk

• La Lola
    kottan skrev 2011-12-08 23:44:55 följande:
     Just nu vill jag helst stanna i vår bostad med barnen så får alla andra göra vad de vill. Urk
    Ja, då gör ni det helt enkelt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • norrlandsflicka

Förstår inte varför ni måste fira med hans familj om ni nu firade med dom förra året? Är ju inte meningen att man ska må dåligt över julen.
    Sen är ju julen flera dagar. Ni kan ju dela upp den om ni vill? Brukar oftast vi göra. Vi firar julafton vartannat år med respektive familjer. I år firar vi julafton+juldag med min familj och med svärmor på annandag jul. I vanliga fall brukar vi träffa min familj nåt senare under julhelgen/mellandagarna men det blev inte ifjol då jag var höggravid då.

Svar på tråden jul med svärmor