• Anonym

Kan mitt barn ha astma?! Någon som har erfarenhet?

Min son har under de senaste månaderna haft besvärlig hosta som endast visar sig vid aktivitet och när han är utomhus och på nätterna (han hostar så han nästan spyr). Han har fått upp slem på mornarna.

I dag var vi till bvc och där visar det att hans viktkurva planat ut. Vi har även pratat om det här hemma att han ser smalare ut men han har ätit mycket bra som vanligt och vi har trott att det berott på att han växt på längden mycket nu.

Han är ofta trött och blek sedan en månad tillbaka. Vi har trott att han haft något virus eller liknande men nu när jag lägger ihop alla symtom har jag nu ikväll börjat fundera på astma.

Han står mest still ute på dagis när de är ute och leker. Han har börjat frysa. Han har alltid varit aktiv och älskat att leka ute samt aldrig frysit. Har alltid älskat att vara ute men på senare tid endast velat vara inne och ta det lugnt. Han vill inte ens gå till dagis, säger att han är trött eller vill vara hemma och vila.

Dagis har reagerat på detta också, att han är trött/ser trött ut och får hostanfall utomhus och om han ansträngt sig inne.          

För 8 månader sedan skaffade vi hund och jag är rädd att det kanske är det som utlöser detta?! Jag ska ringa hc i morgon bitti och hoppas vi får komma in snabbt för jag blir så orolig för min lille kille. 

Han hade förkylningsastma när han var mindre, 1-3 år. Han är 5 år nu.

Snälla om det är någon som har erfarenhet av astma eller kan ge mig något råd eller egan erfarenheter?!         

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-12 17:00
    Vi fick tid idag istället hos läkare. Han sa att sonen har "astmahosta". Fick inte riktigt svar på exakt vad det är? Är det astma eller inte? Dessutom ska vi medicinera varje dag, men inte med Bricanyl som han först sade (var tydligen mycket svårt för barn) utan det blev Ventoline i flytande form samt Cocillana (Vid extra jobbigt på natten). Ventoline hjälpte föga vid förkylningsastman så jag hoppas den hjälper bättre nu.

• Svar på tråden Kan mitt barn ha astma?! Någon som har erfarenhet?
  • minst

Tror att du tänker helt rätt! Bra att du ska ringa i morgon så att sonen kan bli ordenligt utredd. Lycka till!

• lillabambi

Låter som att detta bör kollas upp min son fick förkylning och anstrangningsastma när han var två, fick ta prover på han och då fick han pulmecort och aromir inhalera och ventolin och det är snabbvidgande... ni idag är han helt utan astman medicinerna har jag saklart i beredskap ifall att. han är 5,5 år nu :)

• Anonym

Ja, han har ju haft förkylningsastma tidigare men har aldrig besvär vid övre luftvägsinfektioner längre så den har växt bort. Han är inte alls förkyld eller annat just nu kanske ska tilläggas.

Tack för att ni ville svara, känns skönt att jag tänkt lite åt rätt håll och jag hoppas hc tycker det i morogn med... 

• Nossmiarfe

Låter som min son. Ring barn mottagningen och be dem kolla honom eftersom han har haft förkylningsastma tidigare så upplys om det och be om astmamedicin igen eftersom han haft det tidigare. Det kan komma bra perioder som håller i sig i flera år, sedan kan det krångla till och från. Min son hade hosta som inte släppte, hade ingen ork på förskolan och när han först fick bricanyl blev han ett helt annat barn. Orken kom tillbaka. Sedan ska ju det bara användas nån dag. Nu har han seretide som både är luftrörsvidgande och innehåller kortison. Sedan blir det bara kortison.

Har ni astma i släkten så brukar det vara ärftligt.

Lycka till och hoppas ni får hjälp av läkarna.

• thegoddess

Låter lite så.. Har ni någon som kan ha hunden nån vecka så ni kan se om det blir skillnad? Tyvärr sitter päls även i tapeter om det nu är en "hårig" ras.
    Jag har astma och får även större besvär av kyla då luftrören drar ihop sig.
    Ni bör göra en PEF mätning som en astma sköterska gör så kontakta BVC. Det är oerhört påfrestande med astma och spec. Som barn. Hoppas det blir bra.

• Anonym (hm)
    thegoddess skrev 2011-12-09 07:07:02 följande:
    Låter lite så.. Har ni någon som kan ha hunden nån vecka så ni kan se om det blir skillnad? Tyvärr sitter päls även i tapeter om det nu är en "hårig" ras.
    Jag har astma och får även större besvär av kyla då luftrören drar ihop sig.
    Ni bör göra en PEF mätning som en astma sköterska gör så kontakta BVC. Det är oerhört påfrestande med astma och spec. Som barn. Hoppas det blir bra.
    visst är det så, men det är hyffsat lätt att sanera efter en hund, räcker med att ni vädrar, tvättar gardiner och alla tyger, torkar golv och dammar väggarna. (är myyyycket svårare att sanera efter en katt.. där kan allergenerna sitta i, i fleeeera år ....! :(..)

ts, det låter absolut som att han har astma igen!
    tröttheten kommer ju av syrebristen... :(

hoppas ni får en snabb tid för utredning, både av astman och ev allergi.
    har han några andra symptom på ev allergi?`klåda i ögon,näsa,hals? rinniga ögon,näsa? osv.. 

• thegoddess

Ja katt är rena döden här!!!
    Jag flyttade in i en lägenhet där det bott katt. Det stack i fötterna om jag gick barfota tom haha

Sen behöver det ju inte vara hund. Ansträngningsastma kanske.

• Anonym

Ringde hc i morse, finns ingen läkartid förrän på onsdag nästa vecka eftersom det inte var läge för någon akuttid då det kunde ta längre tid... Känns sådär men vi får träfffa en erfaren läkare på ons iaf.

Kan det vara ansträgningsastma när han ofta hostar på nätterna också? 

När jag tänker efter har han varit rödögd (eller mer lite röd kring ögonen) ett tag, därför han ser trött ut också samt att han börjat peta i näsan MYCKET! Spelar ingen roll vad jag säger, han petar sig t.om. blodig på nätterna. Kan det vara ett symtom tro? Eller är det bara envist pillande?

När han fick förkylningsastma vid ett års ålder hade vi katt hemma, han gjorde ett pricktest då men var inte allergisk men vad jag förstår kan det komma sedan eller inte visa helt rätt när de är så små?

Tack så mycket för alla svar!    

• Anonym

Ska tillägga att vi inte har astma i släkten.

• mia83

Är han pipig på andningen? sök om du känner dig orolig, även om det inte skulle vara astma kan det ju vara nåt som han behöver hjälp för.

• Anonym

Läser nu att jag skrivit lite tokigt men jag menar om rödögd och näspillande kan vara symtom på allergi?

• Anonym
    mia83 skrev 2011-12-09 09:15:08 följande:
    Är han pipig på andningen? sök om du känner dig orolig, även om det inte skulle vara astma kan det ju vara nåt som han behöver hjälp för.

Nej, inte alls pipig i andningen. Bara hosta och trött/blek sedan några månader och viktnedgång samt minskad ork. Helt förändrad tycker vi här hemma.
  • thegoddess

Kvalster? Kan störa astmatiker faktiskt. Plus att jag har haft problem med torra ögonlock och nare då sa nån att det kan vara kvalster. Viktigt att vädra och inte bädda sängen.

• Anonym
    thegoddess skrev 2011-12-09 09:21:24 följande:
    Kvalster? Kan störa astmatiker faktiskt. Plus att jag har haft problem med torra ögonlock och nare då sa nån att det kan vara kvalster. Viktigt att vädra och inte bädda sängen.

Han är väl inte torr runt ögonen utan mer som en röd kajal, eller hur man ska förklara. Kan vara tröttheten också. Vi bäddar sällan hans säng, men vädra kanske vi ska göra lite oftare. Tack.
  • Trivelina73

Låter som min son de där, förkylningsastma som liten. Sen så fick han slemproblem mm som ville inte släppa, tillslut fick vi singul air, de åt han i två veckor. Efter det har han varit symtomfri men om han blir förkyld så får han dem igen. Och hundarna kunde vi behålla, vi gjorde en test och det var så små utslag på det värre med katt.

Att ha cancer sen 2009, men bara om cancer och händelserna kring det inget småtjfas här inte nertystad.bloggplatsen.se/
  • Anonym

Puffar lite efter uppdateringen.

Svar på tråden Kan mitt barn ha astma?! Någon som har erfarenhet?