Kan mitt barn ha astma?! Någon som har erfarenhet?
Min son har under de senaste månaderna haft besvärlig hosta som endast visar sig vid aktivitet och när han är utomhus och på nätterna (han hostar så han nästan spyr). Han har fått upp slem på mornarna.
I dag var vi till bvc och där visar det att hans viktkurva planat ut. Vi har även pratat om det här hemma att han ser smalare ut men han har ätit mycket bra som vanligt och vi har trott att det berott på att han växt på längden mycket nu.
Han är ofta trött och blek sedan en månad tillbaka. Vi har trott att han haft något virus eller liknande men nu när jag lägger ihop alla symtom har jag nu ikväll börjat fundera på astma.
Han står mest still ute på dagis när de är ute och leker. Han har börjat frysa. Han har alltid varit aktiv och älskat att leka ute samt aldrig frysit. Har alltid älskat att vara ute men på senare tid endast velat vara inne och ta det lugnt. Han vill inte ens gå till dagis, säger att han är trött eller vill vara hemma och vila.
Dagis har reagerat på detta också, att han är trött/ser trött ut och får hostanfall utomhus och om han ansträngt sig inne.
För 8 månader sedan skaffade vi hund och jag är rädd att det kanske är det som utlöser detta?! Jag ska ringa hc i morgon bitti och hoppas vi får komma in snabbt för jag blir så orolig för min lille kille.
Han hade förkylningsastma när han var mindre, 1-3 år. Han är 5 år nu.
Snälla om det är någon som har erfarenhet av astma eller kan ge mig något råd eller egan erfarenheter?!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-12 17:00
Vi fick tid idag istället hos läkare. Han sa att sonen har "astmahosta". Fick inte riktigt svar på exakt vad det är? Är det astma eller inte? Dessutom ska vi medicinera varje dag, men inte med Bricanyl som han först sade (var tydligen mycket svårt för barn) utan det blev Ventoline i flytande form samt Cocillana (Vid extra jobbigt på natten). Ventoline hjälpte föga vid förkylningsastman så jag hoppas den hjälper bättre nu.