• MHM

Barnfamiljer! hur ser er TYGSOFFA ut?

Jag kan inte vara ensam om att ha barn som spiller, kräks eller läcker på soffan ibland. Vi har en skinnsoffa som bara är att torka av och jag tackar mig själv varje gång jag torkar den att vi inte köpte en soffa i tyg.

Hur ser era tygsoffor ut? Är det inte svårt att göra rent? Eller spills det ingenting där?

• Svar på tråden Barnfamiljer! hur ser er TYGSOFFA ut?
  • FreeForAll

Vi hade en tygsoffa som vi fick byta ut efter ett ar, har skinnsoffor nu.

Det ante mig.
  • YokohamaNr2

Vår tygsoffa är inte så fräsch längre men den är svart och ngt speciellt tyg som går att torka bort det värsta spillen. Vi ska byta ut den men tänkte ändå vänta ett tag till då yngsta är 2.5 och spiller nog ett tag till!

• pamilya

Vi har så vi kan ta bort och tvätta vid behov. Skulle inte funka annars.

• Ljushuvud

Vi köpte en där det var ett krav att klädseln var avtagbar och tvättbar. Vilket vi t.o.l. inte har behövt göra någon gång. Men det är nog dags för att fräscha upp den lite.

Men det har inte varit några problem med det lilla som spillts. Bara att torka av.

• MHM

Anledningen till varför jag frågar är för att vi känner en barnfamilj som köpte tygsoffor(utan avtagbart tyg) och han har hävdat i många månader att hans barn minsann aldrig spiller och att den är jättefräsch. Nyligen berättade avslöjade han att det inte alls är så och att soffan är så äcklig att den måste bytas ut, och att det var det dummaste köp han någonsin gjort. 

• Daeminimon

Vi har två bruna soffor i typ Manchestertyg. Tack och lov är överdragna avtagsbara och man kan köra dem i maskinen. Sen har vi även hund, så de var väl inte perfekta innan onga heller! Skrattande

• Tonårsmamman1
    MHM skrev 2011-12-09 10:28:44 följande:
    Anledningen till varför jag frågar är för att vi känner en barnfamilj som köpte tygsoffor(utan avtagbart tyg) och han har hävdat i många månader att hans barn minsann aldrig spiller och att den är jättefräsch. Nyligen berättade avslöjade han att det inte alls är så och att soffan är så äcklig att den måste bytas ut, och att det var det dummaste köp han någonsin gjort. 
    Det är nog ganska vanligt att det är så. Man vill inte gärna erkänna att man köpt fel.
  • Lina 01
    http://www.google.se/imgres?q=savanna+h%C3%B6rnsoffa&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1280&bih=695&tbm=isch&tbnid=00VVGvv4k0jv7M:&imgrefurl=http://www.topmost.se/storvreta/mobel.php%3FID%3D53&docid=1bqEYEKVnlqMFM&itg=1&imgurl=http://www.topmost.se/storvreta/mobler/Savanna-hornsoffa-m-oppet-avslut.jpg&w=460&h=345&ei=q-DhTpaJBaHm4QTYtLWmBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=174&vpy=245&dur=353&hovh=194&hovw=259&tx=137&ty=82&sig=112623945480871577176&page=1&tbnh=122&tbnw=163&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0
  • Lina 01

Oj vad mycket annar text som kom med.. sorry.. men ungefär en sådan har jag.. super.. finns en spray som man sprayar på som gör det lättare att ta bort fläckar

• Runguska

Vi tvättar, lägger filtar osv. Har haft den rätt länge så när barnen blivit större ska vi köpa ny.

• Zixi

Då min man vägrar skinnsoffa (han tycker att de känns läskiga) så vägrar jag just nu soffa. Hade en tygsoffa med tvättbar klädsel fram tills vi flyttade för en månad sedan, nu har vi ingen soffa alls utan sitter i sängen när vi kollar på TV och vår dotter (1½) får inte lov att äta i vår säng, vi gör det dock.

Planerar att köpa en bäddsoffa nån gång i framtiden, den lär vara i tyg så det måste vara tvättbart. Funderar på om man kan sy egen klädsel som är vattentätt så att soffan överlever även om det spills på klädseln.

Har en gång haft en soffa med fast tygklädsel och det skaffar jag aldrig igen. Efter nåt år (utan barn men med katt) så såg den lite sunkig ut och vi beslutade oss för att göra oss av med den. När vi bar ut den och solen lyste direkt på tyget såg vi hur riktigt äcklig den egentligen var. Aldrig igen!

2010-07-20 3040/50
  • BlommyNess12

Textilschampoo. Precis som när man rengör bilsätena. Inga konstigheter.

• Zixi
    BlommyNess12 skrev 2011-12-09 13:01:31 följande:
    Textilschampoo. Precis som när man rengör bilsätena. Inga konstigheter.
    Men då får man ju soffan full av kemikalier oxå
    2010-07-20 3040/50
  • BlommyNess12
    Zixi skrev 2011-12-09 13:09:16 följande:
    Men då får man ju soffan full av kemikalier oxå

Ja, precis som du får i håret när du tvättar det, i kläderna, i ansiktet när du använder smink/lotion, på bordet när du torkar av med rengöringsmedel, på golvet när du skurar, på fönstrena när du putsar fönstren..?
  • Zixi
    BlommyNess12 skrev 2011-12-09 13:36:34 följande:
    Ja, precis som du får i håret när du tvättar det, i kläderna, i ansiktet när du använder smink/lotion, på bordet när du torkar av med rengöringsmedel, på golvet när du skurar, på fönstrena när du putsar fönstren..?
    Jo, men håret sköljer jag av med vatten, kläderna likaså. Golv, bord och fönster torkar jag med microfibertrasa, möjligvis använder jag lite handdiskmedel men det är gjort för att vara ofarligt.

Med textilschampoo löser man upp smutsen, en del av smutsen och schampoot letar sig ner i stoppningen, en del sprids ut över tyget och en del kan man torka bort. Helt rent blir det hur man än gör inte.
    2010-07-20 3040/50
  • Topcom

Försöker tvätta med jämna mellanrum, men vi har en ganska stor soffa, så det blir ett smärre projekt.. Egentligen skulle den behöva tvättas en gång i veckan, men jag har varken tid, ork eller lust till det. Tvättar den när det har blivit alltför mycket  vällingfläckar.. hehe fräääscht. Men den ä fiiiin!

Svar på tråden Barnfamiljer! hur ser er TYGSOFFA ut?