• Anonym (frustrerad)

HJÄLP, han hjälper inte till????

Hej!
    Jag behöver expertråd! Jag och min sambo har en 15 månaders dotter som jag just nu är mammaledig med. Jag är en kontrollmänniska, gillar att ha kontroll och ett finger med i alla spel (en dålig sida som jag arbetar på) men när det kommer till vår dotter så hjälper han inte till någonting. Om vi skall iväg är det alltid jag som packar hennes väska, dv mat,dricka,kläder osv. Jag har testat att skita i allt och när vi satt oss i bilen frågat honom, har du med dig det,det eller det? Och då skrattade han och sa oj nej fixade inte du det? Jag frågar honom hur han kan ta det förgivet hela tiden då sa han, jag vet ju att du gör allt så då tänker inte jag på det ansvaret. Han tycker att det mesta med skötseln kring henne är jobbigt och när jag frågade honom varför svarar han "för jag är lat". Här om dagen hämtade han henne från mig när jag var på stan och när jag kom hem och hon lagt sig så frågade jag vad hon hade fått till middag svarade han, oj det glömde jag???
    Han är världens bästa pappa på alla andra plan förutom omvårdnaden men jag behöver avlastning med även den biten och inte bara leken. Jag väntar nu vårt andra barn och hoppas för min gud att han skall skärpa till sig och hjälpa till mer med omvårdnaden, om inte annat kommer han att bli tvungen när barn nr 2 kommer. Han tycker att jag styr och ställer och inte litar på honom när han vill åka iiväg med henne och hitta på saker. Inte så konstigt att jag oroar mig när han inte ens kan/vill ta hand om henne hemma? Snälla, hjäl hur skall vi göra?

• Svar på tråden HJÄLP, han hjälper inte till????
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Ni behöver ändra er fördelning av ansvar och arbete annars finns det risk att denna konflikt tar på er relation för mycket. När din sambo säger att han är lat så gissar jag att han kan känna sig osäker. Han behöver ta ett steg in i familjelivet och träna på att ta mer ansvar så att det blir naturligt för honom och så att du kan känna dig trygg. Det är klart att du blir osäker när han brister i ansvar. Ni behöver både kunna prata med varandra om hur ni skall fördela arbete och ansvar och sedan genomföra det. Det kräver att ni hjälps åt, ingen av er kan göra det ensam.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden HJÄLP, han hjälper inte till????