Rikliga blödningar, alltid missfall?
Hej!
Jag känner att jag behöver råd från er som har erfarenhet nu... Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan.
För ca en vecka sedan testade jag positivt, 2 ggr dagarna efter varandra. Detta för att vara helt säker, vi vill så gärna ha barn. Det är vi förstås inte ensamma om, de flesta drömmer om barn någon gång. Däremot var en spontan graviditet rätt långt bort från oss och enbart i våra drömmar eftersom jag lider av endometrios. Läkarna har t.o.m förberett oss på IVF och hormonbehandling. Nu visade sig i alla fall testet positivt. Jag gjorde dem på kvällen och de var tydliga. Hade jag gjort dem på morgon hade de troligtvis varit ännu starkare.
Däremot så fick jag i onsdags en start på blödning och den har hållit i sig sedan dess. Jag känner inte egentligen någon smärta, inte mer än molvärken. Däremot är jag van vid ordentlig smärta i samband med mens eftersom jag har endometrios. Därför har jag inte något att jämföra med... Kanske var det "mensvärk" jag hela tiden har känt nu? Blödningen har varit klarröd men utan slemhinnor och klumpar (förlåt om jag går för djupt in...). Jag var hos gyn och de sjukskrev mig och sade åt mig att vila, fast inte vara sängliggande. Men inte jobba, då jag har ett tungt jobb... Men de sa att det inte alls behöver vara missfall, eftersom de har stött på kvinnor som har blödit massor men fostret ändå är kvar. De sa bara att de inte kan göra VUL nu samt att jag ska testa mig igen om ca 2 veckor.
Därför vill jag nu ha lite råd och hjälp... Vad tror ni? Hur har ni upplevt era graviditeter om ni har haft rikliga blödningar men ändå varit gravida. Hur mycket är egentligen en riklig blödning? Allt är ju individuellt, jag blöder alltid en massa vid menstruation, inte alls som nu... Fast det är ju inte heller lite... Och ni som fått missfall, hur upplevde nu att ni var efteråt? Jag har liksom inte fått ut någonting... Om man är i vecka 5, hur mycket ska då ut?
Många frågor... Suck... Men jag är så orolig, barnet var verkligen efterlängtat så nu gråter jag av förtvivlan och känner mig totalt misslyckad...
Skriv gärna någon rad. Vet att allt är individuellt, men ändå... På nätet hittar man allt från att det ska vara smärta/rikliga blödningar till att de symtomen inte alls behöver betyda missfall...