• pheia

Rikliga blödningar, alltid missfall?

Hej!

Jag känner att jag behöver råd från er som har erfarenhet nu... Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan.

För ca en vecka sedan testade jag positivt, 2 ggr dagarna efter varandra. Detta för att vara helt säker, vi vill så gärna ha barn. Det är vi förstås inte ensamma om, de flesta drömmer om barn någon gång. Däremot var en spontan graviditet rätt långt bort från oss och enbart i våra drömmar eftersom jag lider av endometrios. Läkarna har t.o.m förberett oss på IVF och hormonbehandling. Nu visade sig i alla fall testet positivt. Jag gjorde dem på kvällen och de var tydliga. Hade jag gjort dem på morgon hade de troligtvis varit ännu starkare.

Däremot så fick jag i onsdags en start på blödning och den har hållit i sig sedan dess. Jag känner inte egentligen någon smärta, inte mer än molvärken. Däremot är jag van vid ordentlig smärta i samband med mens eftersom jag har endometrios. Därför har jag inte något att jämföra med... Kanske var det "mensvärk" jag hela tiden har känt nu? Blödningen har varit klarröd men utan slemhinnor och klumpar (förlåt om jag går för djupt in...). Jag var hos gyn och de sjukskrev mig och sade åt mig att vila, fast inte vara sängliggande. Men inte jobba, då jag har ett tungt jobb... Men de sa att det inte alls behöver vara missfall, eftersom de har stött på kvinnor som har blödit massor men fostret ändå är kvar. De sa bara att de inte kan göra VUL nu samt att jag ska testa mig igen om ca 2 veckor.

Därför vill jag nu ha lite råd och hjälp... Vad tror ni? Hur har ni upplevt era graviditeter om ni har haft rikliga blödningar men ändå varit gravida. Hur mycket är egentligen en riklig blödning? Allt är ju individuellt, jag blöder alltid en massa vid menstruation, inte alls som nu... Fast det är ju inte heller lite... Och ni som fått missfall, hur upplevde nu att ni var efteråt? Jag har liksom inte fått ut någonting... Om man är i vecka 5, hur mycket ska då ut?

Många frågor... Suck... Men jag är så orolig, barnet var verkligen efterlängtat så nu gråter jag av förtvivlan och känner mig totalt misslyckad... 

Skriv gärna någon rad. Vet att allt är individuellt, men ändå... På nätet hittar man allt från att det ska vara smärta/rikliga blödningar till att de symtomen inte alls behöver betyda missfall... 

• Svar på tråden Rikliga blödningar, alltid missfall?
  • Margarit

En riklig blödning behöver inte innebära missfall.

Nu är våra blödningar olika, men jag blödde groteskt mycket i ca fem minuter i v 11 under denna graviditet. Kände hur det började forsa ut och sprang till toaletten. Det skvätte upp på väggen när jag drog ner byxorna. I toalettskålen plumsade en stor klump - som en nektarin ungefär - och sen lugnade det sig. Jag trodde att det var fostret som blött ut. De följande två veckorna kom det lite blodblandade flytningar.

På UL dan efter syntes ett välmående foster och en moderkaka som låg över llivmodermunnen. Läkaren förklarade att klumpen varit en koagel efter blod som samlats bakom moderkakan och koagulerat innan det for ut.

Är nu i v 21 och moderkakan har flyttat sig och ligger i bakvägg. Inga fler blödningar sen dess.

Min väninna blödde i ungefär en vecka, som vanlig mens ungefär. Hennes son är nu två år.

Hoppas det går bra för din del också!

• pheia

Tack för ditt inlägg MissMarianne. Det får mig att inte vara lika orolig, samtidigt som jag förstås vet att allt kan hända... Men det ger ju lite tröst att höra andras erfarenheter. Blir glad att allt är väl med dig och bebis fortfarande! Grattis!! Vet du i vilken vecka din väninna var i då hon blödde under så många dagar, utan att det var missfall?

Jag hoppas också det lilla pyret är starkt nog och ligger kvar där inne...  

• moii

jag har gjort ivf (icsi) och började blöda v 5 en vecka efter TD först sparsamt som rosa flytningar, sedan några dagar senare forsade det och sedan fortsatte det så in i v 10, mindre blödningar varvat med lite större.

i v 5 trodde de att det var ett missfall och skickade hem mig med cytotec och jag fick inte reda på fören i v.10 att jag fortfarande var gravid.

Jag har pratat mycket med spec-mvc om detta och blödningar kan bero på var embryot fäster, tex om det fäster å blodkärl så kan det blöda en hel del, man kan ha känsliga slemhinnor, etc så blödningar behöver inte vara något alls.

Jag hade också molvärk, som svagare mensvärk ungefär, det var växtvärk tror jag nu.

• Scruffy82

jag hade också blödningar från och till till v,25 ungefär,och ut kom en pojke v.37 +g 4630 g,så det behöver absolut inte vara det. lycka till ska hålla tummarna för dig. Kram

• lavender

Jag har blödit rikligt under båda mina graviditeter som båda slutat i fina, fullgångna och levande barn.
    Jag håller med om att man sällan får höra om positiva utgångar efter rikliga blödningar under graviditet. Säkert är det ovanligt, men vi med lyckliga slut finns! Jag vet dock hur desperat orolig man blir
    Ta hand om dig!

• jh3

Jag var med om ungefär samma som första inlägget. Fast jag hade två sådana rejäla blödningar och blödde från vecka 11-19. Aldrig varit något med fostret utan moderkakan som låg för livmodermunnen. Nu är jag i v.30 och allt är bra!

• Margarit
    pheia skrev 2011-12-09 14:26:09 följande:
    Tack för ditt inlägg MissMarianne. Det får mig att inte vara lika orolig, samtidigt som jag förstås vet att allt kan hända... Men det ger ju lite tröst att höra andras erfarenheter. Blir glad att allt är väl med dig och bebis fortfarande! Grattis!! Vet du i vilken vecka din väninna var i då hon blödde under så många dagar, utan att det var missfall?

Jag hoppas också det lilla pyret är starkt nog och ligger kvar där inne...  
    Jag minns inte riktigt, men det var relativt tidigt. Innan vecka tolv.
  • pheia

Tack allihop för era inlägg. Tror att ni hjälpte mig och flera andra i vår pendling mellan hopp och förtvivlan. Är verkligen glad för er som ändå fick fina, friska, barn och fortsatta graviditeter. Vetskapen om att ni finns ger mig tro.

Däremot har jag nog själv inget glädjebesked att komma med... Blödde i ca 2,5 dag som jag skrev i fredags. Det slutade blöda på fredagkvällen och i helgen har det endast varit blod på pappret. Igår kväll och idag - ingenting. Däremot gjorde jag ett test i morse som visade negativt. Ringde gyn, de tyckte att det var lite konstigt att jag inte fått ut mer eller haft mer bruna flytningar i så fall men om testet var negativt så var det nog ett missfall... De kunde ju inte säga säkert och eftersom jag hade min BIM den 2 dec så är det svårt att se på VUL. De sa att jag kan ju göra ett test igen om någon vecka eftersom jag har min symtom kvar likt uppsvullen mage, gaser, illamående, trötthet... Symtomen och att hormonhalten i så fall har gått ner (som testet visar) talar emot varandra. Jag själv har ju trott missfall så skengravid...? Nej trodde dom...

Har gråtit en skvätt ytterligare idag och känner mig skamsen och misslyckad. Men nu försöker jag se det positiva, att det var naturligt och att det kanske går igen. Det gick en gång och med tanke på min endometrios så är bara det stort. Nu funderar jag bara på när man kan börja försöka igen... Har läst att det finns de som blir gravida med en gång?

Tack alla igen för ert stöd! 

• moii

Oj kära! Inte är du misslyckad inte! Inte är det så att du ska känna skam eller skuld eller hur du nu menar. Sorg! Självklart! Det gör man och så är det men du är INTE misslyckad!! Stor kram till dig och er!

Svar på tråden Rikliga blödningar, alltid missfall?