• Lizzan89

Vad för fel på kupefläkten volvo 850??

Har en volvo 850,  -94.

Helt plötsligt dog kupéfläkten. Den är knäpptyst fastän den står på max, rutorna immar igen och det blåser ingenting. Håller man handen framför utblåsen så kommer det liiite lite värme från vissa.. medan andra är helt döda. Så det tar ju sin lilla tid innan bilen blivit varm..

Nån enstaka gång ibland när vi startar bilen kan man höra hur det blåser lite mer , men annars är det bara det där lilla lilla som kommer.

Vad kan ha hänt? Vi har kollat säkringar och smörjt där man justerar hur mycket det ska blåsa. Är det glapp nånstans eller är det något som är trasigt och behövs bytas ut?

Någon som vet? Det känns ju inte som att det är något som är helt pajj, eftersom det ibland kan blåsa lite extra samt att det fortfarande kommer pyttelite värme.

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Vad för fel på kupefläkten volvo 850??
  • Karisma

Min brorsa har en 850årsm -96 om jag minns rätt och fläkten har jävlats på den ett tag nu till slut gav den upp, han (lr verkstan rättare sagt )satte in en bättre begagnad och nu har han inga problem med fläkten längre.

/K

• Karisma

Kom just på att på vår bmw hade vi problem med filtret till kupefläkten som hade sotats igen totalt. Efter att vi bytte det var det full sprut på fläkten igen. Kan annars inte mkt om bilar men detta har hjälpt oss när vi haft problem m fläkten. :)

• Ruter7

Obs! Säkringarna kan se hela ut så byt ut dom ändå och testa igen!

Om ni inte redan gjort det förstås!? 

• Rabarbapuppa
    Karisma skrev 2011-12-09 13:35:13 följande:
    Kom just på att på vår bmw hade vi problem med filtret till kupefläkten som hade sotats igen totalt. Efter att vi bytte det var det full sprut på fläkten igen. Kan annars inte mkt om bilar men detta har hjälpt oss när vi haft problem m fläkten. :)
    Kupéfilter skall bytas vid normal service av bilen.
    Då antar jag att ni inte servar resten av bilen heller om det går så långt att kupéfiltret sotar igen?
  • Karisma
    Rabarbapuppa skrev 2011-12-12 08:38:13 följande:
    Kupéfilter skall bytas vid normal service av bilen.
    Då antar jag att ni inte servar resten av bilen heller om det går så långt att kupéfiltret sotar igen?

Var när bilen var nyköpt, men det var ju schysst att du direkt antog att vi inte tar hand om våra bilar! Var ju dessutom ett betydande inlägg ang ts fråga.

/K
  • Rabarbapuppa
    Karisma skrev 2011-12-12 15:59:20 följande:
    Var när bilen var nyköpt, men det var ju schysst att du direkt antog att vi inte tar hand om våra bilar! Var ju dessutom ett betydande inlägg ang ts fråga.

/K
    Trist, och ganska vågat, att köpa en dåligt servad BMW! Skulle aldrig våga själv. Hoppas den dock går bra för er nu. (Kupéluftfilter är en av de grundläggande sakerna som byts vid vissa serviceintervall, ungefär som oljebyte i motorn.)

Visst, TS ska absolut få ett betydande inlägg i frågan:  Min röst faller på fläktmotståndet. Inte alls ovanligt att de går sönder. Finns fler Volvoägare som vittnar om det. Det nås via handskfacket (man bör montera ur handskfacket). Sen har jag som förslag att kolla fläktreläet också om inte det nämnts. Kan vara så enkelt att reläet är sönder. Jag höll på och felsökte ABS-bromsar och kollade givare och allt möjligt utan att hitta vad det var - det var så enkelt som att ABS-reläet på reläpanelen hade gått sönder. Bytte, klart!

Puppa  
  • Karisma
    Rabarbapuppa skrev 2011-12-13 07:50:41 följande:
    Trist, och ganska vågat, att köpa en dåligt servad BMW! Skulle aldrig våga själv. Hoppas den dock går bra för er nu. (Kupéluftfilter är en av de grundläggande sakerna som byts vid vissa serviceintervall, ungefär som oljebyte i motorn.)

Puppa  
    Inga problem med den alls gick som en klocka förutom kupéfiltret, vi visste om fläkten när vi köpte den så vi fick bra pris. Vi äger den inte idag då det var en 535i sedan och nu kör vi kombi.

/K
  • Lizzan89
    Rabarbapuppa skrev 2011-12-13 07:50:41 följande:

Visst, TS ska absolut få ett betydande inlägg i frågan:  Min röst faller på fläktmotståndet. Inte alls ovanligt att de går sönder. Finns fler Volvoägare som vittnar om det. Det nås via handskfacket (man bör montera ur handskfacket). Sen har jag som förslag att kolla fläktreläet också om inte det nämnts. Kan vara så enkelt att reläet är sönder. Jag höll på och felsökte ABS-bromsar och kollade givare och allt möjligt utan att hitta vad det var - det var så enkelt som att ABS-reläet på reläpanelen hade gått sönder. Bytte, klart!

Puppa  
    Tusen tack för bra information! Varken jag eller sambon är särskilt bra på att lokalisera fel i bilar på egen hand, men bara vi vet var vi ska leta så är det inga problem. Så dina tips är säkerligen till stor hjälp och ska genast kollas upp!
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Rabarbapuppa
    Lizzan89 skrev 2011-12-13 20:39:20 följande:
    Tusen tack för bra information! Varken jag eller sambon är särskilt bra på att lokalisera fel i bilar på egen hand, men bara vi vet var vi ska leta så är det inga problem. Så dina tips är säkerligen till stor hjälp och ska genast kollas upp!
    Ingen orsak.

/Puppa
  • Pallas

Puppa, du verkar ju haj på detta med bilar. TS, hoppas det är ok om jag slänger in en fråga i din tråd. Jag har köpt en Renault Clio från -94 som läcker kylarvatten som ett såll, det går rakt igenom. Vattnet kommer ut bakom hjulet som driver vattenpumpen och jag funderar på hur jag bäst ska komma åt och kika vad det är för fel innan snön kommer. Tror du man behöver lossa och lyfta upp motorn, eller kan det räcka med att hissa upp bilen?

• Hackad på FL
    Pallas skrev 2011-12-14 11:23:03 följande:
    Puppa, du verkar ju haj på detta med bilar. TS, hoppas det är ok om jag slänger in en fråga i din tråd. Jag har köpt en Renault Clio från -94 som läcker kylarvatten som ett såll, det går rakt igenom. Vattnet kommer ut bakom hjulet som driver vattenpumpen och jag funderar på hur jag bäst ska komma åt och kika vad det är för fel innan snön kommer. Tror du man behöver lossa och lyfta upp motorn, eller kan det räcka med att hissa upp bilen?
    Det är säkert tätningen i pumpen, annars packningen mellan pump och block eller en slang, har ingen erfarenhet av Clio men ska Du mecka själv så köp en reparationshandbok, det kan spara många timmars jobb om man tar saker i rätt ordning och på rätt sätt.
    Lyfta ur motorn behöver Du säkert inte, kanske ta av lite  plastdetaljer. På nyare Clio drivs vattenpumpen av kamremmen och då bör man vara noggrann och veta vad man gör. På äldre modeller tror jag inte det är så men det ser Du om det är olika remmar.
    Ska Du bara se var det läcker bör det gå med hjälp av en liten spegel om Du inte kan se det annars. 
  • Hackad på FL
    Lizzan89 skrev 2011-12-09 13:21:08 följande:
    Har en volvo 850,  -94.

Helt plötsligt dog kupéfläkten. Den är knäpptyst fastän den står på max, rutorna immar igen och det blåser ingenting. Håller man handen framför utblåsen så kommer det liiite lite värme från vissa.. medan andra är helt döda. Så det tar ju sin lilla tid innan bilen blivit varm..

Nån enstaka gång ibland när vi startar bilen kan man höra hur det blåser lite mer , men annars är det bara det där lilla lilla som kommer.

Vad kan ha hänt? Vi har kollat säkringar och smörjt där man justerar hur mycket det ska blåsa. Är det glapp nånstans eller är det något som är trasigt och behövs bytas ut?

Någon som vet? Det känns ju inte som att det är något som är helt pajj, eftersom det ibland kan blåsa lite extra samt att det fortfarande kommer pyttelite värme.
    Har haft liknande problem, fläkten varierade i fart, gick inte alls ibland, startade när bilen stod parkerad o.s.v.
    Går den ibland och ibland inte så gissar jag på att det är något i styrningen av fläkten som strular, har inte Volvo men på vår  bil kallades det slutsteg, det kallasvisst reglerdon http://www.skruvat.se/Reglerdon-resistor-kupeflakt-P21047.aspx på Volvo (den får en signal från styrenheten och ger sen olika ström till fläkten beroende på vilken hastighet den ska gå i).
    Själva fläkten kan ju också konstra, kanske går trögt så den inte orkar igång, kan hjälpa att smörja upp den, annars att byta
    http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=21719
  • Rabarbapuppa

Pallas, jag har inte mer att kommentera än det som WorldTraveler redan säger ovan. Det låter rimligt. Jag kan inte ens tro att du ska behöva ha ur motorn för service av vattenpump, det verkar vansinne. Nu ÄR det en fransk bil, så man kan ju aldrig veta, ha ha! Men skämt åtsido, två bra pallbockar (om du behöver palla upp bilen och titta under) samt en handbok för din modell av typen Haynes (200 spänn) kommer du långt i fråga om att få grepp om hur olika delar/system hänger ihop på bilen. Spar oerhört mycket tid så man slipper riva i fel saker.

/Pupp

• Pallas

Tack för era svar Puppa och Worldtraveler och tack TS för att jag fick kapa din tråd lite. Skall genast införskaffa en Haynes för Clion. Nån som behöver en för Volvo 850, jag har en liggande, hahaha!

• Rabarbapuppa

Hmm... jag blev plötsligt lite osäker. Igårkväll sökte jag lite på nätet på Haynes-maualer till Renault, och nog finns det till Clio, men jag ser att din är en 94'a. Jag hittade manualer till typ 98'or och framåt, men det är ju nån modell senare än din. Men det borde liksom finnas tycker man. Kolla Amazon.co.uk eller eBay, nån handbok för den äldre Clio-modellen måste finnas. Själv har jag Haynes för Golf/Jetta upp till 91' och Golf/Jetta/GTI upp till 2003. Har sparat pengar och besvär, även om man efter ett tag märker att de inte är riktigt på pricken detaljerade alltid. Men det är sånt man ser när man börjar grotta lite djupare. Det bästa vore en verkstadshandbok från typ Bentleys, men de kostar $$$$$$

/Puppa

• Pallas

Puppa: Jag har en för Volvo 850 och en för Nissan Sunny. De har varit väldigt bra. Är man inte så bemedlad så man kan köpa en ny bil utan måste köpa ett gammalt ras och själv laga det som går sönder, så är de ovärderliga. Har bara inte fått tag på någon till Cliosarna (har tre st -92-94 som ska bli förhoppningsvis 2 fungerande sådana).

• Rabarbapuppa

Ja, jo, vid vanligt skruvande är det jäkligt bra med en Haynes så man kan se bilder vad man kan förvänta etc, när man börjar plocka isär. Duger hittills (nästan) bra för mig med, men ibland skulle jag vilja ha utförliga sprängskisser och manualer som är detaljspecifika mellan modellerna. Som i mitt fall är det "Golf 85-91" men det finns trots allt en den del som skiljer mellan CL, GL och GTI 8v och GTI 16v etc, så ibland stämmer inte kartan med verkligheten har jag märkt. 

/Pupp 

• Lizzan89

Tack för ytterliggare tips! Ska gå igenom bilen imorgon :)

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
Svar på tråden Vad för fel på kupefläkten volvo 850??