• Anonym

Jag pratar med mig själv..

Väljer att vara anonym då detta är extremt pinsamt för mig..

Ända sen jag var liten har jag "pratat" med mig själv. Alltså typ fantiserat om andra människor t ex från en tv såpa och låtsas att denna personen finns och pratar med mig och jag svarar tillbaka..ibland pratar jag svenska och ibland pratar jag engelska beroende på vem jag fantiserar om..

Jag vet inte varför jag gör det, men i vissa perioder i mitt liv har jag pratat och fantiserat mer och i vissa mindre.

Är detta någon sjukdom eller något man bör söka hjälp för? Gör ju bara detta när jag är ensam..
    Tycker det är otroligt pinsamt

• Svar på tråden Jag pratar med mig själv..
  • zygoma girl

Du går alltså hemma och har fiktiva konversationer högt?

Jag vet inte hur vanligt det är. Personligen pratar jag inte högt med mig själv men har ett flertal "fantasier" som jag roar mig med när jag åker buss eller går och lägger mig. Då har jag konversationer och fantiserar ihop diverse fantasifulla händelser (jag är alltid mycket framgångsrik och snygg! ).

Men jag har aldrig funderar över om det är ett sjukdomstecken. Jag är både intelligent och hyfsat framgångsrik, kanske tack vare mina fantasier.

• Anonym

Ja jag går och pratar högt med mig själv och fantiserar ihop saker och fantiserar om människor. Det har jag gjort ända sen jag var liten och jag ser inte mig själv som en sjuk person, men skulle man gå och berätta det för någon hade dom säkert ringt psyket..jag vet inte varför jag gör det..

• Fia 28

Jag fantiserar ofta ihop händelser o sånt (kanske för att jag har tråkigt), men håller nog allt inne i mitt huvud. Sen pratar jag ofta med andra trafikanter när jag kör bil, typ "sätt av helljusen tack!". Men det räknas väl inte riktigt som att "snacka med sej själv".

• Fia 28

Glömde skriva: Så länge du gör det endast när du e ensam tycker jag inte det är något att bry sej om.

• Anonym

Ja det är ju inget som påverkar omgivningen direkt, men när man stannar upp och tänker "vad gör jag egentligen? varför pratar jag högt med mig själv" undrar man ju om man är knäpp..

• Anonym

Du är absolut inte sjuk, inte på grund av detta. Du har ju själv kontroll över ditt beteende. Tror du att man måste uppföra sig på ett visst sätt för att vara frisk? Du sysslar ju med en slags lek. Det är ju inget problem om du bara gör det när du är själv, du behöver ju inte berätta det bara. Många har konstigare hemligheter än så. Om det roar dig så är det bra tycker jag. Vem har sagt att man måste vara så himla "vettig"?

• zygoma girl
    Anonym skrev 2011-12-09 16:15:46 följande:
    Ja det är ju inget som påverkar omgivningen direkt, men när man stannar upp och tänker "vad gör jag egentligen? varför pratar jag högt med mig själv" undrar man ju om man är knäpp..
    Egentligen är det väl inte värre att prata för sig själv än att sjunga för sig själv eller dansa för sig själv.

Och förresten - ingen behöver ju veta om du inte gör det i andras sällskap.

Den dagen du tror att du pratar med riktiga människor och inte inser att du pratar med dig själv är det antagligen dags att söka hjälp men frågan är om du är medveten om det då...
  • Lilla Tussen

äh, jag pratar jämt med mig själv, hemma, på jobbet (arbetskamraterna bara skrattar).
    Kan hitta på konversationer också, bli intervjuad av Skvalan eller hålla Oskars-tal, leka mat-Tina när jag lagar mat ect. hahaha riktigt kul, men bara hemma då ;) Syrran gör lika dant hemma hos henne.

Jag mår alldeles utmärkt och som någon sa, är man medveten om att man gör det och inte TROR att det finns faktiska folk, figurer, tomtar, mars-människor i rummet när man gör det, då ser jag det inte som att du är "sjuk". Så länge du inte själv lider av det då förstås.

Att bete sig på "ditten eller datten" som anses bryta normer behöver inte betyda att man har en störning. I bland är det befriande att kunna ta fram det lekfulla i sig....

kram

• Border
    Jag har pratat med mig själv sen jag var liten. Hon är min låtsaskompis och heter "StorSara". Jag valde det namnet när jag var liten.
    Jag pratar fortfarande med mig själv. Har långa diskussioner precis som jag pratar med mina kompisar. 
  • Anonym

Känns skönt o veta jag inte är ensam om det!! =)

Svar på tråden Jag pratar med mig själv..