nytt jobb - när kommer lönen?
börjar nytt jobb 1a jan och chefen trodde första lönen skulle hinna till slutet av jan. Men stämmer det? Det är inom en kommun, utbetalning den 27e. lär ju planera ekonomin lite... :)
börjar nytt jobb 1a jan och chefen trodde första lönen skulle hinna till slutet av jan. Men stämmer det? Det är inom en kommun, utbetalning den 27e. lär ju planera ekonomin lite... :)
Beror på arbetsgivare och anställningsform.
Tills vidare (fasta) tjänster brukar ha utbetalning samma månad, medan vikarier och timvik har månaden efter.
Det bästa är nog om du hör med din personalavdelning (eller chef igen).
för det mesta har man en innestånde lön - dvs du måste jobba två månader för att få ut lön - för din del skulle det betyda att du får första lönen i februari.
Dock har en del arbetsplatser som du beskriver, att man får lön samma månad man jobbar.
Bäst är att kolla ordentligt med arbetsplatsen, kolla med lönekontoret.
Föressten så har jag kommunal anställning (fast tjänst) och jag får lön i efterskott - dvs lönen som kommer nu i december är för november månad.
Beror väl på hur de har lagt upp det? Har jobbat på ett företag där man fick lönen samma månad men på ett annat ställe jag jobbade på fick man lönen månaden efter...så det är ju olika! Men det borde väl chefen veta...?! Konstigt att han sa så...?!
Det är fast lön så inga timmar ska räknas ihop, ok men ska kolla mer noggrannt på måndag.
Det borde stå i ditt anställningsavtal om du har förskottslön (lön den 25:e samma månad) eller släpande (lön den 25:e månaden efter man jobbat)
Beror på, som många sagt, om det är förskottslön eller efterskottslön. Men om chefen sagt att de ska komma samma månad så har du förskottslön, så då stämmer det.