• Nie

Våtservetter vs torra som man blöter själv

När dottern var nyfödd (men även nu) så kommenterade ibland vissa vänenr att jag använde torra torkservetter som jag blötte själv när jag bytte på Ayla. De använde minsann våtservetter och de är ju sååå bra. Jag tycker dock att torra är bättre för jag vet vad jag blöter dem med och att vatten inte är farligt på ngt sätt.

Jag tror att några måste försvara sig genom att argumentera och nästan påtvinga andra att använda våtservetter bara för att de gör det.

En annan person sa att hon använder våtservetter till allt, torka runt munnen, händerna, stjärten, bord m.m. m.m.

Jag tycker att våtservetter är jättebra när man inte är hemma och man behöver byta blöja. Då är de kanon, men är jag hemma vill jag använda de torra som jag blöter själv. Jag tycker också att det är onödigt dyrt med våtservetter får det går ju åt en hel del varje dag.

Vad tycker ni? Vad använder ni och varför?

(vore kul om nån moderator ville göra en undersökning om detta. Vad som används mest... våta eller torra

• Svar på tråden Våtservetter vs torra som man blöter själv
  • Mickis74

Vi använder både och......våta när vi åker bort och torra hemma.

Tycker det är smidigt med våtservetterna när man är iväg nånstans.....enda anledningen.

• Alvi

Uäck, jag skulle ALDRIG komma på tanken att torka Lilja runt MUNNEN med våtservetter!!
    De är ju så slemmiga på nåt vis... och de som är parfymerade luktar ju ...!!
    För att inte tala om att hon blir röd i rumpan när man använder dem...!

• Rölleka

Använder aldrig våtservetter till barnen. Antingen papperstvättlappar eller fleece eller frottetvättlappar, det är ju hur smidigt som helst att väta ner dem i förväg innan man går ut, bara har dem i en plastpåse.
    Våtservetterna har jag på sommaren till nöds _till mig själv_ om jag blir kladdig om händerna på picnic etc.

Fleecetvättlappar är ju hur bra som helst, klipp till lagom stora tygbitar, tvätta med _givetvis_ oparfymerat tvättmedel och använd!

• humpe

Innan jag fick barn så hade jag bestämt mig för att använda våtservetter, verkade minst krångligt och det finns relativt billiga att få tag i. När jag däremot läste undersökningen Vi Föräldrar gjorde så fick det mig att tänka om.

Det är jätte mycket kemikalier i våtservetter och de har inte forskat nog kring detta, hur det påverkar barnet. Jag tänker avvakta 100% användning av våtservetter tills någon studie gjorts. Alltså...

Nu har jag bestämt mig för att endast använda våtservetter om jag är ute, för det är trots allt väldigt smidigt, och eventuellt på natten när jag är för trött för att tända i skötrummet och hålla på med tvättlappar, men ENDAST i rumpan!

• Lykiska

Vi använder våtservetter... *skäms lite*
    Hade vi haft vatten i anslutning till skötbordet hade vi nog haft torra, men nu har vi det i sonens rum, så då har det blivit så. Och måste ju säga att jag tycker att det är väldigt praktiskt. Skulle dock inte försöka få någon annan att använda det, man får väl testa sig fram själv vad som är bäst. Dessutom skulle jag _inte_ använda det någon annanstans än i baken. Använder bara oparfymerade.

• LabLover

Skäms inte för det Lykiska, det gör jag också av samma anledning som du. Dessutom bajsar dottern högst en gång/dag så det blir inte så ofta vi använder dem ändå.

• någonspappa

Bara våta, oparfymerade..
    Smidigt och bekvämt, men så har sonen använt pottan att bajsa i sedan han var 4mån så det går inte åt så många..

• Alvi

Lykiska: Fast du.... Vi har aldrig haft skötbordet i närheten av vatten... Vi fyller på en bunke varje morgon som vi doppar tvättlapparna i....

• Poofymamman

Vi använde våtservetter (icas, natusan el dyl) tills vi IGÅR läste i aftonbladet om en test som Vi föräldrar & konsumentverket (?) hade gjort. Enligt testet innehöll ALLA typer av våtservetter flera allergiframkallande ämnen... idag har vi kört med vatten på tvättlappar istället.

Man ska väl inte reagera för mycket på "nya rön" sådär, det kommer ju nytt hela tiden - men inte är jag förvånad över att det är diverse skumma kemikalier i våtservetterna... jag ska se om jag hittar länken igen.

Svar på tråden Våtservetter vs torra som man blöter själv