• Anonym (Aj)

En 5krona stor, svullen och ond, bula under foten?

När jag var ute och gick för någon timme sen så började det plötsligt att bränna i "trampdyna" som stortån är fäst i. Efter ett tag så lättade smärtan lite, men när jag står på foten känns det som en stor bula/sten under foten (stor som en 5krona ungefär). Först trodde jag att mina skor hade gått sönder, men nepp. Det sitter i foten. Bula är hård, öm och svullen, men det är koncentrerat till 5-kronorsområdet.

Vad är det? Vad gör jag? Någon som känner igen det?

• Svar på tråden En 5krona stor, svullen och ond, bula under foten?
  • Anonym (efter utgång)

efter utgång fick ja en precis liknande knöl under foten visserligen hade ja 10 cm klack men en rund kula under foten stor som en 5 krona. gick på  rutin besök hos läkaren och passade på att fråga

Det va skoskav som va den stenhårda kulan . en vecka tog det innan kulan va borta och det inte gjorde ont mer.

• principessan

Vad är det för sula i skorna?

• Anonym (Aj)
    Anonym (efter utgång) skrev 2011-12-09 18:37:28 följande:
    efter utgång fick ja en precis liknande knöl under foten visserligen hade ja 10 cm klack men en rund kula under foten stor som en 5 krona. gick på  rutin besök hos läkaren och passade på att fråga

Det va skoskav som va den stenhårda kulan . en vecka tog det innan kulan va borta och det inte gjorde ont mer.
    Kanske är det då, men det var konstigt att det kom så plötsligt. Ingenting ena sekunden och skitont andra. Jag hade ingen klack alls (använder inte det överhuvudtaget). Hade gått på stan i 3 timmar innan det hände.
    principessan skrev 2011-12-09 19:15:29 följande:
    Vad är det för sula i skorna?
    Sula? En vanlig antar jag. Hade ett par kängor (utan någon klack såklart) som jag har haft i 5-6 år. De känns bekväma:)

Jag har i övrigt ganska mycket problem med fötterna. I 4 tår har jag mycket nedsatt cirkulation (och känsel) och de svullnar upp under vinterhalvåret. Men jag har aldrig haft problem på det här stället eller sättet.
  • Anonym (Aj)

Efter att jag skrev det sista inlägget igår så blev bulan blå. Det finns ett V format starkt blått märke mitt på svullnade och hela femkronors området är blåfärgat. Det verkar som om blodådror har gått sönder på något sätt, men jag förstår inte hur det gått till. Är inte fötter gjorda för att stå på?

• Ellikapellika

Eftersom du har nedsatt känsel tänker jag spontant att du kanske haft en liten sten eller något som skavt under foten och orsakat detta?
    Men just eftersom du har dålig cirkulation och nersatt känsel tycker jag du ska söka läkare för den där bulan så det inte är en kärlskada som kan ge komplikationer eller i värsta fall blodförgiftning.

• Anonym (Aj)
    Ellikapellika skrev 2011-12-10 18:50:33 följande:
    Eftersom du har nedsatt känsel tänker jag spontant att du kanske haft en liten sten eller något som skavt under foten och orsakat detta?
    Men just eftersom du har dålig cirkulation och nersatt känsel tycker jag du ska söka läkare för den där bulan så det inte är en kärlskada som kan ge komplikationer eller i värsta fall blodförgiftning.
    Ja, det skulle jag också trott, om det inte varit för att jag på just det området har ganska bra känsel samt att jag undersökte skon noggrant och det fanns absolut inget i den. Dessutom borde det väl varit en ganska stor sten om den kunde orsaka en 5 kronors stor svullnad/blåmärke. Det kom även på en sekund. Från att kännas helt som vanligt till att bränna som tusan. Nästan som om blodådrorna bara sprack inne i foten:-S

Hur som helst, så har området vid stortå och tån bredvid domnat från och till sen dess. Mest när jag är aktiv, men när det väl börjat håller det i sig någon timme innan det försvinner igen (oavsett om jag sitter/masserar/ligger/står) sen är den normal en stund, t.ex. en kvart, och sen domnar den igen.

Jag har ringt VC för att rådfråga, men sköterskan var tvungen rådfråga en läkare först, så nu väntar jag på att hon ska ringa upp.

Blodförgiftning? Behövs det inget sår för det?

Tack för alla svar:)
  • Anonym (Ont i foten)

Längesen nu, men fick du reda på vad det var för bula?

• Sally389
    Anonym (Aj) skrev 2011-12-09 18:28:21 följande:

När jag var ute och gick för någon timme sen så började det plötsligt att bränna i "trampdyna" som stortån är fäst i. Efter ett tag så lättade smärtan lite, men när jag står på foten känns det som en stor bula/sten under foten (stor som en 5krona ungefär). Först trodde jag att mina skor hade gått sönder, men nepp. Det sitter i foten. Bula är hård, öm och svullen, men det är koncentrerat till 5-kronorsområdet.

Vad är det? Vad gör jag? Någon som känner igen det?

Kom du på vad det vad för något? Upplever samma just nu????
Svar på tråden En 5krona stor, svullen och ond, bula under foten?