• Anonym (ung)

Ta bort en del av livmodertappen redan vid 23 år?

Hej. Är en tjej på snart 23 som ska ta bort en bit av livmodertappen eftersom jag har stora cellförändingar.

Det känns som det är ungt för att få det?

Vad beror cellförändringar främst på?

Påverkar det att skaffa barn i framtiden?

Tack för svar :)

• Svar på tråden Ta bort en del av livmodertappen redan vid 23 år?
  • Anonym

Det är nog bäst att du pratar med din läkare om detta...

• Anonym (Cellen)

Nu är inte jag en doktor men har haft grava cellförändringar precis som du. Jag var i och för sig över 30. Åldern har nog ingen betydelse skulle jag tro. Vem som helst kan få det. Man kan säga att det är ett förstadium till cancer vilket säkerligen låter groteskt och hemskt. Men så illa är det inte eftersom man går på dessa kontroller vart tredje år just för att upptäcka sådant. Det tar alltså lång tid innan det bryter ut så att säga (så har jag fått det förklarat).

Jag har efter min konisering lyckats bli gravid två gånger till så jag tror inte det påverkar fertiliteten så. Däremot så kan livmodertappen bli mer försvagad. Men jag har inte haft några extra kontroller och det har inte påverkat mina senare graviditeter något heller, så det är väl inte så för alla.

Du kommer efter din konisering gå på extra kontroller så att de ser att allt är borta. oroa dig inte, det kommer säkert att gå bra. Jag har inte fått tillbaka mina cellförändringar och nu var det många år sen sist. Men jag är noga med att gå på kontrollerna efter att det hände.

Varmt lycka till!

• Jooosie

Mitt första cellprov som togs då jag var 23 visade måttliga förändringar. Sedan fick jag olika besked från olika läkare; en ville operera mig direkt och en ville vänta och se om förändringarna läkte ut eftersom jag var så ung. Vi väntade, men förändringarna var kvar, så jag koniserades drygt ett år senare. Första provet efter konisering visade lätta förändringar, och nu har jag precis fått svar på andra provet som visade att förändringarna är borta! :)

Enligt mina läkare (har haft olika i princip varje gång) så är det först efter upprepade koniseringar som livmodertappen KAN försvagas.

Lycka till! Det kommer gå bra ska du se!

• Anonym (ung)

Tack för svar :) Läkaren skrämde upp mig att jag skulle ha svårt att få barn efter men vad jag läst på senare ska det inte vara några större problem..

fattar inte varför hon skrämde upp mig så i onödan..

• Insatt

Min kompis dog i livmoderhalscancer en månad innan hon skulle fylla 29. Det kan man ju tycka är tidigt, men cancer åldersdiskriminerar inte. Jag tycker nog att du ska lyssna på din läkare istället för att flumma runt själv angående superviktiga saker som dessa.

• Anonym (ung)

ja jag ska ju göra operationen men har fått lite information, såg brevet fredag eftermiddag så svårt att få tag i folk då :) ska prata mer med dom mer.

• thee

Hej!

Jag gjorde en konisering i onsdags, och jag är oxå 23 år :) De upptäckte mina förändringar första gången jag tog cellprov... Det kommer inte påverka förmågan att bli gravid!

Om du har frågor eller så så svarar jag gärna! :D kan vara lite oroväckande först, d tyckte jag iaf! 

• Anonym (ung)

Första gången jag tog provet, när dom skulle ta andra provet var ´jag inte beredd på att dom skulle ta knipsa av lite av livmodern t,ex. och som sagt så sa hon att det påverkar förmågan att bli med barn sen och började prata operation redan då.. hon skrämde verkligen  upp mig i onödan kändes det som..
    är det vanligt när man är ung eller är det vanligare om man är äldre?

• thee
    Anonym (ung) skrev 2011-12-11 16:34:07 följande:
    Första gången jag tog provet, när dom skulle ta andra provet var ´jag inte beredd på att dom skulle ta knipsa av lite av livmodern t,ex. och som sagt så sa hon att det påverkar förmågan att bli med barn sen och började prata operation redan då.. hon skrämde verkligen  upp mig i onödan kändes det som..
    är det vanligt när man är ung eller är det vanligare om man är äldre?
    Jag tycker verkligen du har fått en dålig gynekolog! Det påverkar absolut inte!

Jag tror faktiskt att det e ganska vanligt även om man är ung, spec om man varit sexuellt aktiv ett längre tag! Tror liksom inte åldern spelar nån större roll!

Om jag hade varit dig hade jag googlat cellförändringar, d gjorde jag! Och läste jättemycket om det och det lugnade mig.

Det du ska göra nu är en konisering, det ordet kan du också googla så kan du läsa mycket om hur det går till! 
  • Anonym (ung)

Ja efter hon skrämt upp mig läste jag mycket på internet och det fick mig lugn, men det hon sa sitter fortfarande kvar nån stans i bakhuvudet. Men har lugnat mig betydligt :)

Svar på tråden Ta bort en del av livmodertappen redan vid 23 år?