Svullen körtel i armhålan pga amning?
Nåt har svullnat upp i min högra armhåla, stort som en vindruva ungefär. Fick barn för 4 dagar sedan och har ammat sedan dess. Vad kan det vara??
Nåt har svullnat upp i min högra armhåla, stort som en vindruva ungefär. Fick barn för 4 dagar sedan och har ammat sedan dess. Vad kan det vara??
Inte den blekaste aning.. min son fick en sån som biverkning av en vaccination och den fick de operera bort. Men jag antar att du inte har vaccinerat dig nyligen? =/ Kolla upp det i alla fall. Förstår inte vad det skulle kunna ha att göra med amning men man vet aldrig..
Med allra största sannolikhet (ingen kan givitvis säga till absolut säkerhet utan att vara medicinskt kunnig och träffa dig) så beror det på amningen. Man har mjölkkörtlar som går upp i armhålan. När mjölken rinner till efter ett par dagar så brukar man svullna upp pga det kraftiga hormonpåslaget. Vanligt. Rådfråga BB eller VC så du slipper oroa dig .
Jag har precis samma sak. Frågade på BB och dem sa att det är helt normalt och att man har mjölkkörtlar i armhålorna också och att dem kan svullna upp och i vissa fall göra ont. Inte mycket att göra åt det dock. Dem sa också att vissa ammande mammor utsöndrar till och med mjölk ur armhålorna. :)
Tack ska ni ha, jag misstänkte det:)