Gratis att åka buss med barnvagn?
Hur är det att åka buss, tåg och tunnelbana med barnvagn är det gratis?
Hur är det att åka buss, tåg och tunnelbana med barnvagn är det gratis?
Man åker bara gratis med barnvagn på buss i Stockholms län (SL). I övriga städer måste man ofta betala, vilket jag tycker är helt idiotiskt!
På tåg och tunnelbana betalar man så klart som vanligt överallt. Där behöver man ju inte lämna barnvagnen för att kunna betala.
Aha så det är så det är tänk.
Tack!
I halland är det gratis men är det fullt får man vara beredd att vänta på nästa buss
Beror ju på vart man bor....
Här åker man tex buss gratis i själva stan men jag som bor 1½ mil utanför får betala 28 kr....
det är gratsi på bussen i stockholm för att man inte ska behöva lämna vagnen för att gå och betala. Men går man på i Liljeholmen där de byggt om, går man igenom spärrar för att komma till bussarna och då får man ju betala.
I Uppsala är det INTE gratis .. jag tar ju faktiskt upp sittplats oavsett om jag har med barnvagnen eller inte så varför ska jag inte betala och jag ser ju min barnvagn när jag trycker kortet som tar 1 sekund att genomföra.
Bussarna i Uppsala är faktiskt rätt bra, men ska man lösa en kontantbiljett så tar det ju faktiskt tid ändå innan man är tillbaks vid vagnen. Det lustiga är att i Västerås går man på med barnvagnen där fram (!!) och där är det ändå gratis (ej kvällstid).
Anledningen till att jag tycker det SKA vara gratis är:
(1) av säkerhetsskäl - vagnen kan t.ex. tippa även om den är fastspänd.
(2) att man vill kanske inte lämna en orolig baby helt ensam
(3) att det tar TID när alla barnvagnsförare ska gå fram och betala. Vagnen ska på, parkeras, spännas fast, föräldern ska gå fram och betala och hinna tillbaks till vagnen innan bussen får starta - 1-2 minuter?
Jag ser faktiskt ingen årsak till at det ska vara gratis, men det hadde ju varit kul om det var gratis endå....i malmö är det inte gratis, men det var visst innan(vet inte när, nån berettade det for mig....)
Allt som är gratis för föräldrar ska väl uppmuntras!?! Om båda föräldrarna är med betalar ju den som inte går på med vagnen. (Sthlm)
Anledningen till att man i flera städer (bl.a. Malmö och Uppsala) avskaffat att föräldrar med barnvagn får åka gratis är i hög grad att andra passagerare tog illa upp. De trodde att det handlade om någon slags ekonomisk subventionering av barnfamiljer. D.v.s. de fattade inte att det handlade om säkerhet och tidsvinster! Och detta köpte tyvärr beslutsfattarna...