• ludicrous

Riva del av murstock?

Vet inte om jag är på rätt forum, men men.

Jag vill riva en vägg. Den är bärande, men det är ju att sätta reglar o så..
    MEN
    In på en del av väggen (nån meter..? ) är det murstock. Braskaminen används. Det är en stooor murstock..
    Går det att riva en del av den tro? Så man har bänkhöjd från golv och upp ( kök på andra sidan väggen) och regla upp o taket som vanligt?

• Svar på tråden Riva del av murstock?
  • Lena

mixtrar du med murstocken lär du behöva murare som fixar till den och sotare som provtrycker den så du får använda den

• bizzziie

Nja.. vet inte riktigt om det är olika beroende på hur murstocken ser ut men när vi rev en lång bärande vägg i höstas fick vi sluta där murstocken var för enligt snickaren ska man inte röra den. Och framförallt inte om man eldar.. men hör med en snickare om det!

• zygoma girl

Det låter som om du behöver kontakta en konstruktör om du tänker riva bärande väggar och ersätta den med balkar. Är det ett äldre hus kan tidigare ägare ha rivit bärande väggar så att huset nu "tål mindre" än när det var i orginalutförande.

Jag minns inte vad det kostade att ta hem en konstruktör med det var inte särskilt dyrt och i vårt fall väl värt pengarna just eftersom tidigare ägare gått lite väl hårt fram på sina håll.

Svar på tråden Riva del av murstock?