• Anonym (svider&kliar)

Nån mer med klåda runt/på läpparna?

För ca 1,5 månader sen började mina läppar bete sig konstigt, blir jobbigt torra såfort jag inte har något "smörjande" på läpparna, har hudförsvarets hudsalva men den hjälper sådär så när jag blev desperat började jag smörja Bepanthen och det får bort det torra för stunden och även klådan som började komma och som bara har ökat. Det är främst kanten på övre och nedre läpparna som kliar och svider, men ibland även mer inåt läppen.

Är det någon mer som har de här symtomen? Och/eller vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Nån mer med klåda runt/på läpparna?
  • Anonym

Jag kan få så när det är kallt ute, jag har druckit dåligt eller har en förkylning i kroppen.

• Anonym (svider&kliar)
    Anonym skrev 2011-12-09 23:52:10 följande:
    Jag kan få så när det är kallt ute, jag har druckit dåligt eller har en förkylning i kroppen.
    Jag har funderat på om det kan vara nån typ av köld allergi men det har ju inte varit så kallt ute (bor i mellersta Sverige) dock har jag haft lite problem med händerna som jag alltid får under vintern.

Dricker 1 liter vatten om dagen eller mer sen några månader tillbaks och håller koll på det eftersom jag innan märkte att jag drack alldeles för lite.

Läste nånstans att man kan ta antihistaminer mot köldallergi, kanske ska pröva det och se om det hjälper?
  • Anonym
    Anonym (svider&kliar) skrev 2011-12-10 00:00:59 följande:
    Jag har funderat på om det kan vara nån typ av köld allergi men det har ju inte varit så kallt ute (bor i mellersta Sverige) dock har jag haft lite problem med händerna som jag alltid får under vintern.

Dricker 1 liter vatten om dagen eller mer sen några månader tillbaks och håller koll på det eftersom jag innan märkte att jag drack alldeles för lite.

Läste nånstans att man kan ta antihistaminer mot köldallergi, kanske ska pröva det och se om det hjälper?

Testa har problem med både händer och läppar just nu och bor i mellersta Sverige.
  • Anonym (svider&kliar)
    Anonym skrev 2011-12-10 00:05:47 följande:
    Testa har problem med både händer och läppar just nu och bor i mellersta Sverige.
    Tog en tablett nyss och ska se imorgon om de hjälpt något. Hmm kanske är något med just mellersta Sverige?
  • thegoddess

Jag har hört man kan få det av kvalster. Jag har samma problem, är ju dock vuxen. jag har märkt att det blir värre på ÖF och där är alltid nystädat. Tål Mao antagligen inte medlet dom städar med. Märkt av det även när jag jobbar extra som städerska när jag moppar. Men köld som nån skrev är ju oxå en faktor. Vätskebrist brukar mer vara torra läppar inte huden runt.
    Men det bästa är att kolla med BVC och få en mild salva för ansiktet.

• Anonym
    thegoddess skrev 2011-12-10 06:32:47 följande:
    Jag har hört man kan få det av kvalster. Jag har samma problem, är ju dock vuxen. jag har märkt att det blir värre på ÖF och där är alltid nystädat. Tål Mao antagligen inte medlet dom städar med. Märkt av det även när jag jobbar extra som städerska när jag moppar. Men köld som nån skrev är ju oxå en faktor. Vätskebrist brukar mer vara torra läppar inte huden runt.
    Men det bästa är att kolla med BVC och få en mild salva för ansiktet.
    bvc?
  • thegoddess

Haha läste för snabbt och utan glasögon!
    Fick för mig att det var ett barn
    Vc ska det ju vara då givetvis.
    Hoppas det går över för dig. Jag fick salvor igår för munnen och även för ögon då det kommit där med. Glömde skriva att det nog är stress som varit största utlösande faktor här sen har andra saker gjort det värre

• Anonym (svider&kliar)

Antihistamintabletterna fungerade, vaknade utan någon direkt klåda, alltså måste det vara någon typ av allergi?

• Anonym
    Anonym (svider&kliar) skrev 2011-12-10 13:35:36 följande:
    Antihistamintabletterna fungerade, vaknade utan någon direkt klåda, alltså måste det vara någon typ av allergi?
    Förmodligen annars skulle det inte ha hjälpt.
  • Anonym (svider&kliar)
    Anonym skrev 2011-12-10 19:30:27 följande:
    Förmodligen annars skulle det inte ha hjälpt.
    Precis, för just antihistaminer hjälper väl bara om det är allergi? Inte om det är någon annan sorts klåda? Eller har jag fel?
Svar på tråden Nån mer med klåda runt/på läpparna?