• Anonym (deppig)

Kom in på utbildning jag inte vill läsa egentligen...

Jag sökte till en utbildning och fick idag reda på att jag kom in. Har varit arbetslös länge och sökte därför till högskolan för att ha något att göra.
    Men nu när jag kommit in så känns allt jätte jobbigt.
    Jag vill egentligen inte jobba med detta och jag tror inte jag skulle klara utbildningen på 3.5 år när jag inte tycker det är roligt och allt verkar jätte svårt. Jag fick en panikattack idag pga detta och jag gråter hela tiden. 
    Alla blev så glada för min skull när de fick reda på att jag kom in men jag blev ledsen. 

Borde jag gå en utbildning fast jag vet att jag inte vill jobba med det resten av livet? fast jag vet att jag antagligen kommer få dåliga betyg eftersom jag inte tycker det är intressant? fast jag egentligen har många drömmar om vad jag vill göra med mitt liv? Man har ju bara ett liv? Är det dumt att tänka så här?!

Antagligen är jag extra känslig idag eftersom jag tror jag fick ett utomhavandeskap idag....Allt känns bara som det är helt fel just nu men samtidigt vet jag att jag kan komma upp på fötterna igen bara jag vet hur jag skall göra.      

• Svar på tråden Kom in på utbildning jag inte vill läsa egentligen...
  • Anonym

Varför sökte du den utbildningen då? Varför sökte du inte en du verkligen vill gå istället. Vill du inte gå den så tacka nej och sök en du vill gå istället.

• Anonym

Fast hur kan du veta allt detta negativa redan? Om du inte har något annat att göra är det väl bara att testa? Bättre det än att gå hemma. Du behöver ju inte tänka så långt i framtiden. Ta det lite i taget. Det måste ju finnas någon anledning till att du sökte utbildningen.

• Anonym (deppig)

Jag sökte den eftersom jag vart arbetslös länge och behöver göra något för att få jobb. Anledningen att jag sökte just den utbildningen var att det var den enda jag hittade som jag kunde komma in på med mina betyg utan att göra högskoleprovet. Det var den enda utbildningen i närheten som jag kunde söka. Jag vågade inte söka något som jag skulle vilja göra eftersom jag tänkte att det måste vara något man säkert får jobb efteråt utan att ha en massa studielån man aldrig kan betala tillbaka eftersom man valde att studera, låt oss säga fotografering som jag egentligen vill hålla på med och har studerat innan på gymnasiet.

Och alla sa hela tiden att man inte kommer någon vart utan utbildning.

• Anonym
    Anonym (deppig) skrev 2011-12-09 23:56:08 följande:
    Jag sökte den eftersom jag vart arbetslös länge och behöver göra något för att få jobb. Anledningen att jag sökte just den utbildningen var att det var den enda jag hittade som jag kunde komma in på med mina betyg utan att göra högskoleprovet. Det var den enda utbildningen i närheten som jag kunde söka. Jag vågade inte söka något som jag skulle vilja göra eftersom jag tänkte att det måste vara något man säkert får jobb efteråt utan att ha en massa studielån man aldrig kan betala tillbaka eftersom man valde att studera, låt oss säga fotografering som jag egentligen vill hålla på med och har studerat innan på gymnasiet.

Och alla sa hela tiden att man inte kommer någon vart utan utbildning.
    Tycker inte du ska dra på dig en massa studielån för något du ändå inte vill jobba med. Låter bortkastat. Satsa på något du verkligen vill istället och börja lyssna på dig själv och inte bara på andra hela tiden.
  • Anonym (D)

Jag tycker att du ska vänta åtminstone en vecka innan du tackar nej till utbildningen och känna efter ännu mer. Om du fortfarade inte tror på det tycker jag att du ska tacka nej.

Har du tittat på alla underbara KY-utbildningar som finns i Sverige? För utifrån vad du skriver så verkar det som att en KY skulle kunna vara något för dig...

• Cia o krabaten

Du kan ju alltid tacka ja och sedan ångra dig.
    Om du inte kommer på upprop och registrerar dig så går din plats till ngn annan.
    Så tacka ja och fundera i lugn och ro. 

• Anonym (student)

Jag förstår dig TS! Vi blev varslade på mitt jobb för ett par år sedan och jag var en som fick gå. Snabbt sökte jag utbildningar innan jag ens hunnit ta reda på vad jag ville göra och när jag sedan kom in (samtidigt som jag var arbetslös) fick jag ångest. Det skulle vara så skönt att få allt att gå runt men samtidigt visste jag att jag inte hunnit tänka igenom mina val och att jag nog inte var så intresserad av att bli civilekonom egentligen...

Som tur väl är fick jag nytt jobb innan jag hann besluta hur jag skulle göra. Nu ett år senare har jag verkligen funderat och har nu läst en termin på ett medie- och kommunikationsprogram och det känns JÄTTEBRA! Jag vet nu att ifall jag börjat läsa ekonomi hade det varit helt fel. 

Att plugga på universitet är TUFFT så har man inte motivationen kommer det INTE hålla. Jag ser det som bortkastat att du börjar med något du vet att du inte vill. Det kommer du definitivt ångra!

Varför inte ta CSN och istället läsa upp dina betyg på komvux så du kan komma in på det du verkligen vill? När det gäller utbildning borde man verkligen lyssna på sitt hjärta. Tre års studier är ca 180 000 kr i studieskulder, man ska känna sen att det var värt det. Om du har talang för foto och brinner för det så SATSA! Jag har också ett stort intresse för foto och känner ett par stycken som utan utbildning startat företag och tagit sig fram den vägen. Det är också mycket jobb men i just det yrket är det inte din utbildning som räknas utan resultatet av dina foton. Helt ärligt så känner jag inte till en enda fotograf som lyckats pga utbildning, de flesta talanger är självlärda och har en bra sida där de visar sina alster.

Oj va långt detta blev... Lycka till i alla fall! 

• Anonym (deppig)
    Anonym (D) skrev 2011-12-10 10:16:46 följande:
    Jag tycker att du ska vänta åtminstone en vecka innan du tackar nej till utbildningen och känna efter ännu mer. Om du fortfarade inte tror på det tycker jag att du ska tacka nej.

Har du tittat på alla underbara KY-utbildningar som finns i Sverige? För utifrån vad du skriver så verkar det som att en KY skulle kunna vara något för dig...

Jag vet inte om jag vågar studera någon som inte leder till jobb. Har kollat alla utbildningar här omkring men inte hittat något som passar...
  • Anonym (deppig)
    Anonym (student) skrev 2011-12-10 10:57:11 följande:
    Jag förstår dig TS! Vi blev varslade på mitt jobb för ett par år sedan och jag var en som fick gå. Snabbt sökte jag utbildningar innan jag ens hunnit ta reda på vad jag ville göra och när jag sedan kom in (samtidigt som jag var arbetslös) fick jag ångest. Det skulle vara så skönt att få allt att gå runt men samtidigt visste jag att jag inte hunnit tänka igenom mina val och att jag nog inte var så intresserad av att bli civilekonom egentligen...

Som tur väl är fick jag nytt jobb innan jag hann besluta hur jag skulle göra. Nu ett år senare har jag verkligen funderat och har nu läst en termin på ett medie- och kommunikationsprogram och det känns JÄTTEBRA! Jag vet nu att ifall jag börjat läsa ekonomi hade det varit helt fel. 

Att plugga på universitet är TUFFT så har man inte motivationen kommer det INTE hålla. Jag ser det som bortkastat att du börjar med något du vet att du inte vill. Det kommer du definitivt ångra!

Varför inte ta CSN och istället läsa upp dina betyg på komvux så du kan komma in på det du verkligen vill? När det gäller utbildning borde man verkligen lyssna på sitt hjärta. Tre års studier är ca 180 000 kr i studieskulder, man ska känna sen att det var värt det. Om du har talang för foto och brinner för det så SATSA! Jag har också ett stort intresse för foto och känner ett par stycken som utan utbildning startat företag och tagit sig fram den vägen. Det är också mycket jobb men i just det yrket är det inte din utbildning som räknas utan resultatet av dina foton. Helt ärligt så känner jag inte till en enda fotograf som lyckats pga utbildning, de flesta talanger är självlärda och har en bra sida där de visar sina alster.

Oj va långt detta blev... Lycka till i alla fall! 
    Jag har en hemsida och har försökt få ut information om mig själv men det vill inte ta sig.

Tack för att du skrev, det hjäpte mig faktiskt. :) 
  • Anonym (deppig)
    Cia o krabaten skrev 2011-12-10 10:38:04 följande:
    Du kan ju alltid tacka ja och sedan ångra dig.
    Om du inte kommer på upprop och registrerar dig så går din plats till ngn annan.
    Så tacka ja och fundera i lugn och ro. 

Det skulle kännas fel. Någon annan skulle ju kunna få platsen. Och om jag känner mig själv rätt så skulle jag börja fast jag inte vill och sedan sitter jag där som 50åring på samma jobb som jag inte ville ha.
  • Anonym (D)
    Anonym (deppig) skrev 2011-12-11 19:03:35 följande:
    Jag vet inte om jag vågar studera någon som inte leder till jobb. Har kollat alla utbildningar här omkring men inte hittat något som passar...
    Fast en KY-utbildning ger ofta jobb.
Svar på tråden Kom in på utbildning jag inte vill läsa egentligen...