• Chocolatten

Positivt ägglossningstest - NÄR ha sex?

Hej!

Denna månad är första gången jag lyckas pricka in exakt när jag har ägglossning; fick positivt utslag på ägglossningstestet nu på morgonen. Nu en fråga till er mer kunniga: NÄR skall man ha sex efter det att man fått ett positivt test för att maximera chanserna att bli gravid? Direkt när man ser det positiva utslaget? Några timmar efter? 24 timmar efter?

Jag har ingen aning Rynkar på näsan Vi hade sex nu inatt; räcker det för "idag"?

• Svar på tråden Positivt ägglossningstest - NÄR ha sex?
  • ZoZoZ

För att optimera chansen att bli gravid skulle jag ha sex även ikväll samt ytterligare två kvällar efter det. Det kan dock räcka att ni hade sex i natt. Dock tar det 12-24 h innan själva ÄL sker samt ytterligare 12-24 h innan befruktningen äger rum. Vi försökte inför min nu tredje graviditet att optimera chansen till flicka (vi har två underbara söner redan). Vi hade därför det senaste oskyddade samlaget ca 4-5 dygn innan min ÄL och vi blev gravida!

Lycka till!

• Chocolatten

Åh, tack för ditt svar! Och GRATTIS till flickan! {#emotions_dlg.flower}

Jag tycker det är lite kluddigt med hur man skall testa och sedan ha samlag o.s.v. för att optimera chanserna, men nu börjar jag få koll på det. Jag har ett litet dilemma också;

jag har varit duktig och testat för ägglossning i ca. 5 dagar nu då jag visste under vilket intervall jag bör ha ägglossning, men inte mer exakt än så. Igår, som var beräknat ägglossningsdatum, glömde jag HELT bort i mitt nyvakna tillstånd att testa med morgonurinen! Då jag skulle vara borta hela dagen hade jag ingen chans att testa lite senare, så efter en liten liten stund testade jag att kissa en gång till, och det kom liiiite grann (inte alls så mycket som behövs för att man skall nå upp till MAX-strecket på testet...). Jag testade med den urinen, och fick lite starkare utslag än dagen innan, men inte så stark som det skall vara enligt instruktionerna (d.v.s. så starkt som kontrollstrecket).

Så jag vet inte om jag kanske skulle ha fått starkt utslag igår om jag testat "ordentligt" med den samlade morgonurinen. Kan det vara så att jag hade igår, men ändå fick starkt utslag idag? Var det försent att kanske ha samlag inatt då? Fast om ägget inte släppet förrän 12-24 h efter, så borde det inte vara någon fara...hoppas jag :(

Åh, så många tankar kring allt detta. :)

• ZoZoZ

Det går lika bra att testa när som på dygnet. Dock är det ju långt ifrån säkert att man lyckas bli gravid trots att man har samlag under de maximala dygnen. Det kan ju ta upp till ett år av försök utan att det är något som är fel. Slappna av och kartlägg din ÄL samt ha samlag någon dag innan beräknad ÄL samt över ÄL så blir ni säkert gravida snart! Som jag skrev är ni inte för sent ute. Önskar er verkligen lycka till!

Vi vet ännu inte om vi har lyckats med vårt "flickbak" är bara i vecka 10+1 idag. Men vi hoppas lite extra på att vi lyckats förstås ;D

• Juli2010

Jag förstår precis hur du tänker, jag blir alltid helt besatt runt äl av att fundera över timmar hit och dit och om man gjort vad man kan för att pricka in ägglossningen.

Svarar väl så gott jag kan, enligt bruksanvisningen till mina test ska man ha sex inom 48 timmar efter positivt resultat för att optimera chanserna. T.ex. fick jag utslag igår em. och vi hade sex i onsdags, igår och tänkte väl försöka få till det ikväll och imorgon också. Efter söndag kväll bör det ju då vara "för sent" för en befruktning.

Om jag får gissa (ta det här med en nypa salt nu, jag är ingen expert på området Glad) så kan det ju vara så att du hade fått ett starkt utslag igår morse och att äl i så fall var någon gång mellan igår kväll och idag så tror jag inte alls att det var för sent om ni hade sex natten till idag. Kör på ikväll också för säkerhets skull.

• Chocolatten
    P Moudi: Tack för dina ord! Vi har haft sex precis som vanligt under två år utan att jag blivit gravid, och jag har tröstat mig med att "men vi har ju inte FÖRSÖKT aktivt med att pricka in ägglossning o.s.v.". Så nu när jag har kommit igång med det hoppas man att det skall gå vägen...man blir så orolig. Jaha OK då förstår jag! Glad Spännande att få reda på vad det är för en liten krabat i magen då! Skrattande Hoppas allt går jättebra för dig.

Grodboll: Tack du med, för ditt svar! {#emotions_dlg.flower} Nästa månad, om det inte blir något denna månad, så gör jag som ni säger; att jag har sex dagarna före, under och efter ÄL för att slippa bli nojjig. Haha. Hoppas bara man får till det också...

Sedan har jag haft en annan fundering också... Om man har haft sex, och sedan vill ha det en gång till direkt efter det, visst bör det inte vara något problem även om det känns som att sperman "rinner ut"? Jag vill helst ligga helt stilla efter första omgången för att försäkra mig om att varenda droppe stannar kvar haha, för det känns verkligen som att sperman åker ut så lätt Obestämd Och när man då har sex direkt efter, så är det som att alla in-och-ut-rörelser liksom för ut det som strax innan det fördes in. Åh jag vet inte.
Svar på tråden Positivt ägglossningstest - NÄR ha sex?