• Alecto

Samma styrka på glasögon som på linser?

Jag har linser i vanliga fall och vet vad jag har för styrka. Nu vann jag ett par glasögon via Lewnsways tävling på Facebook och då skall man beställa via nätet - är det då samma styrka på glasögonen som jag har på linserna?
    Jag hinner inte göra ett syntest - sista dagen att beställa är den 14 dec nämligen och innan dess hinner jag inte ta mig till en optiker. 

• Svar på tråden Samma styrka på glasögon som på linser?
  • Sale

Det är inte samma styra i och med att glasögonen sitter längre ifrån ögat. Hur mycket skillnad vet jag dock itne

• enilef

Jag hade -2,00 på glasögonen och -1,75 på linserna.

• Nyfiken gul

det finns ingen standard när det gäller glasögon.

Glasögon är också i regel så noga utprovat att man också kan få olika styrkor på ögonen. Eftersom man ser olika på ögonen och man använder ögonen på olika sätt när man använder glasögon.

jag har olika dålig syn på mina ögon vilket korrigeras med olika styrkor i mina glasögon - men på mina linser har jag samma styrka i båda ögonen - vilket också är en betydlgit lägre styrka än mina glasögon.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

kom ihåg också att glasögon också rättar till andra typer av synfel.

Mina linser korrigerar bara min dåliga syn - men mina glasögon korrigerar också att jag på ena ögat är astigmatisk.

Så det är inte bara styrkan du behöver veta för att beställa glasögon utan även också om du har något annat synfel som behöver tas hänsyn till i dina glasögon.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Samma styrka på glasögon som på linser?