• Anonym (Bara jag?)

Rädd för att köra bil?

Jag tog körkort för 2 månader sen, vilket var en lättnad efter många körlektioner och hårt arbete. Har nog aldrig varit så nöjd med mig själv, då jag trodde det var en omöjlighet. Problemet är att jag kan på dessa två månader, räkna turerna på fingarna som jag kört.
    Är verkligen i behov av att ha körkort då jag vill kunna ta mig från plats a till plats b med barn och allt vad det innebär. Jag får ångest vid korsningar, motorväg, motorvägspåfart, när det är skymd sikt. Det lär ju inte underlätta för mig att det börjar bli halt nu också. När jag åker förbi en olycka tänker jag alltid att det där kunde varit jag. Känner lite att nu när man tagit körkort är man ett steg närmre döden? Är det normalt att känna såhär? Finns det någon som haft samma känslor och hur råder man bot på detta?

//Fundersam 

• Svar på tråden Rädd för att köra bil?
  • Anonym

Rent spontant frågar jag mig själv hur du fick körkortet? Om du är så skraj så måste ju läraren märk det? Annars kan jag tycka att du kanske skulle ta o köra lite mer med en lärare? Ju mindre du kör desto sämre kommer du köra. Är man nervös så spänner man sig= lättare för olyckor.

• zygoma girl

Boka in fler lektioner eller kör med en god vän bredvid dig.

Börja köra dagtid och välj vägar som är "enkla" till att börja med, trappa upp svårigheten efterhand. Du kan bara bli en bättre bilförare genom att öva och köra mycket men du behöver ju inte börja med de svåraste korsningarna om det känns övermäktigt.

Men nej, det är inte normalt, det kan jag itne föreställa mig, att känna det som att man är närmare döden för att man har körkort. Tänk istället vilken frihet det är att ha körkort och att kunna åka vart du vill. Du kan köra till Paris om du har lust!

• Kvackismamma

Jag är likadan, med skillnaden att jag inte har körkort. Efter några månaders privatkörning och lektioner på körskola la jag ner det. Jag är livrädd för att köra bil och får ångest när jag tvingar mig, så jag tar sonen i vagnen och går eller åker buss istället. Det tar längre tid, men jag är en mycket lyckligare människa.

• Anonym (jag också...)

Jag är precis lika dan!!!

Jag tog körkort för snart 4 månader. När jag började övningsköra var jag så jäkla nervös att jag fick köra runt på en parkeringsplats med körsskolläraren. Sen blev det bättre och jag kunde köra med min man (parallellt med lektionerna). 

Nu kör jag till jobbet varje dag, igår tex var det mörkt och snöade, sådär kul faktiskt. Men det känns faktiskt bättre och bättre. Idag körde jag till ett köpcentrum och det kändes hur lungt som helst.

Jag vet percis hur du känner, jag kan också få för mig att det är superfarligt att köra bil. Men det gäller ju att inse att man kan påverka hur farligt det är själv, att köra försiktigt när det är halt, i kurvor och så... Att ha en bra bil med riktigt bra vinterdäck är ju inte fel heller!!

Mitt tips till dig är att köra mer!!! Jag är så sjukt glad för mitt körkort och min bil, det är så underbart att ta sig runt dit man nu ska nu för tiden, så mycket lättare!!

Tänk så många dårar som kör runt fulla eller påverkade eller utan körkort (det gör väl inte att det känns bättre), men om nån så borde ju de hamna i olyckorna isf (inte så att jag önskar dem det, jag tänkter bara rent sannolikt).    

(Alltså, det rädslan har inte släppt helt för mig, men det är otroligt mycket bättre!!!)             

• Lindreas

Nja, jag skulle inte kalla det normalt... Men det är väl inte helt ovanligt heller. Varför tog du körkort? Mitt tips är att du kör mer, kör ofta, jämt! Utan barn, kanske helt ensam i bilen så du kan koncentrera dig, eller med någon som är van att köra som kan guida dig. Åk mycket bil, sitt bredvid, prata om trafiksituationerna, be att få åka med någon som är duktig på att köra och åk på såna ställen som du normalt tycker är läskiga så får du mer vana av just det.

• Tiger Queen

Du har precis tagit ditt körkort och många är ovana i början, inget konstigt alls! Träning ger färdighet och ju mer du har möjlighet att köra desto bättre är det. Ta varje tillfälle du kan!

• kävlinge

Svar till Fundersam

Jag har liknande situation. Jag har haft körkortet några år iofs men jag har också paniltankar om allt som kan hända. Tänker att bara jag rattar lite fel eller är för nära så kan vi krocka. Sen har jag ett banalt problem: DRAGLÄGES! Jag höll på att rulla in i en parkerad bil på p-plats för min bil rullade fram innan jag hittade dragläget. Jag stängde av bilen och min man fick rädda situationen. Vet innerst inne att jag måste ha mängdträning men när man inte vågar så blir det svårt att träna.(Sen är min man yrkesförare och håller gärna i ratten själv) Jag lider med dig men jag tror att du ska försöka köra med någon som du litar på och träna på en stor plats. 

• Anonym (jag också...)
    kävlinge skrev 2011-12-11 11:29:07 följande:
    Svar till Fundersam

Jag har liknande situation. Jag har haft körkortet några år iofs men jag har också paniltankar om allt som kan hända. Tänker att bara jag rattar lite fel eller är för nära så kan vi krocka. Sen har jag ett banalt problem: DRAGLÄGES! Jag höll på att rulla in i en parkerad bil på p-plats för min bil rullade fram innan jag hittade dragläget. Jag stängde av bilen och min man fick rädda situationen. Vet innerst inne att jag måste ha mängdträning men när man inte vågar så blir det svårt att träna.(Sen är min man yrkesförare och håller gärna i ratten själv) Jag lider med dig men jag tror att du ska försöka köra med någon som du litar på och träna på en stor plats. 

Jag har iofs inga problem med dragläget, men vi har två bilar, varav en är helt ny och den åker inte bakåt/framåt om det lutar innan man har hittat dragläget... Lite extra lyx :)

Men det är ju precis som du säger... bara att öva... ställ dig i en backe och öva. Jag var tvungen att lära mig tidigt eftersom vi parkerar i en backe..  
Svar på tråden Rädd för att köra bil?