• mytol

Dessert till nyår?!

Jag behöver hjälp med tips om desserter till nyårsafton. Vi är 3 par som firat ihop i några år. Första året bjöds vi på blåbärscheesecake, andra året pannacotta. Förra året bjöd vi på Tobleroneparfait och nu föll dessertlotten på oss i år igen å jag vet inte alls vad vi ska göra. Jag har provgjort mörk och vit chokladmousse i lager på lager och en vit chokladtårta med mascarponeost. Men ingen av dom föll oss direkt i smaken. Så nu behöver jag massor av tips. Vill gärna att det ska kännas lite lyxigt. Har funderat på en typ amerikansk chokladtårta som e lite kladdig och täckt med choklad men har inte hittat ngt bra recept.

• Svar på tråden Dessert till nyår?!
  • Psychadelia

Jag komponerade ihop en kaka för ett tag sedan som blev väldigt uppskattad här iallafall. Kladdkaka med vaniljpannacotta uppepå och på det en hallonspegel (passerade hallon, lite socker och gelatin). Mycket gott och samtidigt smidigt att frakta

• Kimona

Ett tips när du gör kladdkaka. Byt ut hälften av sockret mot sirap så blir den mycket godare. Servera med Bailey'sgrädde (2-3 msk Bailey's till 5 dl vispgrädde. Häll i och vispa)

• Mela78

Både Nigella och Leila har sina Devil´s food chocolate cake recept ute på nätet, de är säkert livsfarligt goda. Om du är riktigt ambitiös prova att baka en seven layer devil´s food (chokolate) cake. Finns garanterat hundratals recept på nätet.

Svar på tråden Dessert till nyår?!