• Anonym

Vad gör man när pappan inte ger barnet "allergi-mat"

Är separerad med barnets pappa. Barnet är 3 år och mjölkallergiker (inte bara laktos). Är alltid full av utslag när han kommer från pappan som kliar och svider förstås. Pappan bryr sig inte och säger bara att barnet inte är allergisk. Vad gör man?

• Svar på tråden Vad gör man när pappan inte ger barnet "allergi-mat"
  • Litet My

I vårt fall (fast där gällde det allergimedicin) vägrade pappan lyssna, till sist ringde jag soc för att be dem prata med honom som en "neutral person" ocg faktiskt fungerande det. Tror de hade 2 samtal om barn/barns skötsel samt att han fick erbjudande om en kurs i föräldraskap, var också noga med att poängtera att jag inte var ute efter att ta ifrån pappan umgänge utan bara att han skulle sköta medicinerna så barnet slapp vara sjukt när han kom från pappan. Det fungerade bra, då hade vi diskuterat detta i FR en gång innan också då pappan vägrade lyssna.

Har du något läkarintyg eller dyl på ditt barns intollerans? vad säger pappan om han får se det?

• Anonym (Minoo)

Jag hade blivit vansinnig. Sen hade jag dokumenterat utslagen med bilder.

Sen hade jag anmält/snackat med familjerätten om att antingen skärper han sig eller ska jag ha ensam vårdnad.

• Anonym (D)
    Anonym (Minoo) skrev 2011-12-10 16:56:59 följande:

Sen hade jag anmält/snackat med familjerätten om att antingen skärper han sig eller ska jag ha ensam vårdnad.

Fast det kanske inte är ensam vårdnad man vill ha. Man kanske vill att pappan förstår allvaret och börjar ta sitt ansvar.
  • Litet My
    Anonym (Minoo) skrev 2011-12-10 16:56:59 följande:

För det första kan inte familjerätten bestämma något alls, för det andra spelar enskiljd vårdnad ingen roll i hur pappan gör under umgänget...
  • Anonym

Jag är vansinnig snart. Ringde honom direkt när vi varit på utredningarna. Fick papper av läkaren och även en massa ord som innehåller mjölk även om de inte stå just mjölk. Erbjöd han att ta papperen men fanns inget intresse på det. Tycker så synd om pojken som varannan vecka ha utslag som kliar och precis hinner gå ner till nästa gång

• Litet My
    Anonym skrev 2011-12-10 17:12:28 följande:
    Jag är vansinnig snart. Ringde honom direkt när vi varit på utredningarna. Fick papper av läkaren och även en massa ord som innehåller mjölk även om de inte stå just mjölk. Erbjöd han att ta papperen men fanns inget intresse på det. Tycker så synd om pojken som varannan vecka ha utslag som kliar och precis hinner gå ner till nästa gång
    Som sagt, ring soc och berätta hur det ligger till och säg att du är inte ute efter att förstöra umgänget utan att barnet skall ha det bra och slippa bli dålig efter varje umgänge.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 17:12:28 följande:
    Hur har intoleransen diagnosticerats? Blir det "bara" utslag?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 17:18:51 följande:

Vet inte om jag tycker att de är "bara" utslag då han kliar sönder dom och får sår/ärr. Blir även lös i magen och klagar på att han ha ont i magen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 17:18:51 följande:
    Barnet är allergiskt mot mjölkprotein, diagnos sker med pricktest som med andra allergier.
    Allergi är inte detsamma som intolerans, utan innebär mycket med.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 17:25:28 följande:
    Barnet är allergiskt mot mjölkprotein, diagnos sker med pricktest som med andra allergier.
    Allergi är inte detsamma som intolerans, utan innebär mycket med.
    Ts påstår det och nej, pricktest visar inte allt när det gäller mjölkintolerans...:=) Jag frågar ts om hur barnet diagnosticerats inte dej.
    Anonym skrev 2011-12-10 17:24:54 följande:
    Vet inte om jag tycker att de är "bara" utslag då han kliar sönder dom och får sår/ärr. Blir även lös i magen och klagar på att han ha ont i magen.
    Har utslagen upphört sen han blev mjölkfri?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 17:28:10 följande:
    Ts påstår det och nej, pricktest visar inte allt när det gäller mjölkintolerans...:=) Jag frågar ts om hur barnet diagnosticerats inte dej.

Vart har jag påståt det? Han är allergisk mot proteinet. Testat med test och även uteslutning och sen tillfört mjölk igen under en period. Fick direkt tillbaka utslagen när han äter mjölkprodukter. Fri från utslag hemma men inte när han varit hos pappan
  • Anonym (D)
    Anonym skrev 2011-12-10 17:34:33 följande:

Vart har jag påståt det? Han är allergisk mot proteinet. Testat med test och även uteslutning och sen tillfört mjölk igen under en period. Fick direkt tillbaka utslagen när han äter mjölkprodukter. Fri från utslag hemma men inte när han varit hos pappan

Om man verkligen vill missförstå så kan man tolka din parentes i trådstarten "inte bara laktos" på det viset som anonym har gjort. Själv antar jag att du använde ordet "bara" för att peka på att det hade varit så mycket enklare om ditt barn hade varit laktosintolerant istället för mjölkproteinallergiker, för det hade det ju verkligen!

Jag tycker för övrigt att Lilla Mys råd verkar väldigt vettiga. Jag hoppas verkligen att du (med hjälp av t.ex. soc)  kan få pappan att inse allvaret, så att barnet kan få fortsätta att vara hos honom regelbundet!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 17:28:10 följande:
    Läste du inte att det stod mjölkallergi?
    Allergi är när man reagerar på ett visst protein. 
  • t0va

Jag håller med lillamy, ta kontakt med soc och be dem hjälpa till. För det är misshandel att fortsätta ge barnet saker det inte tål.

Håler man på så då kan det bli så att allergin inte växer bort, ibland växer ju mjölkallergi bort men då får man se till att låta kroppen vila.

När min son fick havre och vete som vi nu i efterhand vet att han inte tål så slutade han växa efter ett tag, kroppen orkar inte med hur mycket som helst. Bara att ha ont i magen är ju hemskt om barnet ska behöva ha varannan vecka.

Hoppas det löser sig.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 18:18:24 följande:
    Läste du inte att det stod mjölkallergi?
    Allergi är när man reagerar på ett visst protein. 
    Haha, du förstår inte... har mjölkproteinallergiska barn själv. Tyckte ts påståenden lät konstiga så jag checkade.

Hur gammal är ungen ts?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 21:21:34 följande:
    Haha, du förstår inte... har mjölkproteinallergiska barn själv. Tyckte ts påståenden lät konstiga så jag checkade.

Hur gammal är ungen ts?
    OM du läser så står det att barnet är 3 år.
    Vad var de som va konstigt, att barnet har utslag? Skrev "(inte bara laktos)" eftersom när man säger mjölkallergisk så tror många att dom kan äta/dricka laktosfritt ..
  • LivL

Du ger FAN i att lämna bort barnet till pappan!!! Jag hade aldrig låtit någon behandla mitt barn illa, jag trodde alla kände likadant.

• Anonym

skulle aldrig lämna mitt barn till nån som inte inser farorna med att ge mat barnet är allergisk emot. vårt barn är allergiskt mot ganska många saker och även mjölk och vi har som sagt en barnvakt åt vårt barn. ingen annan förstår och inser faran i att ge barnet fel kost. vi äter sällan borta heller om man inte ringer före och ser vad dom ska bjuta på eller så tar man med samma mat till barnet som man vet att barnet kan äta.
    förbjud pappan att ha barnet så ska du se att det blir en förändring. sen ska du boka en tid åt pappan på allergimottagningen som han får gå på.

• Anonym

har inte kanske samma problem men jag har en dotter somm bor hos sin far och hon har add och å åt adhd medecin nennes far sa till henne att det där kunde hon sälja för det var amfetamin i det o jag som mamma kan inte göra ett enda skit välkommen till verkligheten socialen tyckte det var begagligt men dom kan inte köra ett enda skit o ingen annan heller,det finns många här som tror massa saker hit o dit men har sagt det förut biologiska föräldrar kan göra vad som hellst med sina barn,lagen måste ändras o se på barnens bästa det heter så bara idag men det skyddar inte barna

Svar på tråden Vad gör man när pappan inte ger barnet "allergi-mat"