hur leva med panikångest?
Jag är 30 år och har alltid varit frisk och mått bra.Har alltid jobbat,förutom när jag varit föräldrarledig.Har alltid levt ett socialt liv,många vänner och gillar att träna,gå ut,umgås.
Jag har tyvärr en stor förmåga att känna inre stress och oro.Oro för framtiden,ekonomin,jobb,och allt runt omkring...jag är en tänkare tyvärr,tänker för mycket.Har alltid varit stark dock,Har alltid fått höra hur stark jag är.
För en månad sen fick jag panikångest första gången.Allt gick så fort.Plötsligt började jag känna rastlöshet,svettet rinna,ångesten var hemsk,hjärtklappning,svårt att andas,irriterad och jag började se konstig.Den dagen mådde jag hemskt hela dagen och nästa dag var jag helt slut och vilade.Har aldrig varit så trött.
Sen dess har jag haft hjärtklappning flera gånger varje dag,illamående ibland eller kräks,varje gång jag känner att det är på gång försöker jag ta djupa andetag eller sätta på lugnande musik eller vila,och de flesta gånger har det gått bra.Igår mådde jag bra,och åkte med min syster in till stan på eftermiddagen.Vi skulle äta middag.Men allt blev så fel,i bilen började jag känna mig konstig,men droppen var när vi fastnade i trafiken,jag fick panikkänslor fort.Hjärtklappning,oro,ångest,illamående,svårt att andas...det var så hemskt och det pågick till och från hela kvällen.Jag klarade inte av något.Kände mig instängd i bilen.
Hur lever man med panikångest?Vad kan man göra åt det?Finns det mediciner som verkligen hjälper?
Jag jobbar som vanligt men låser in mig på toa så fort jag börjar känna något...vilket jag gör flera gånger varje dag.Det är så hemskt för jag är en social människa som älskar mina vänner och barn,som älskar träningen och gå ut.Men nu klarar jag inte ens barnen helt eller träning.Jag får hjärtklappning trots att jag tränar lugnt.
Ni som har haft eller har panikångest,berätta er historia?Mår ni bra nu?
Jag blir även mycket irriterad vid attackerna,klarar inte av tjat,barnen,telefonen mm.Jag har svårare att klara av sociala situationer som stora fester,mycket folk i affären,fast i trafiken eller något annat.