• Anonym (Frågvis :))

Jobba på gård/praktik på gård?

Har vart sjukskriven ett par år nu och när de snart blir dax att börja arbetsträna så går jag och drömmer om praktik eller nått på nån gård här i närheten där jag bor. Mjölkgård eller gris gård eller nått.

Nån som har nån aning om en bonde skulle vara intresserad av att ta emot en praktikant eller nån som arbetstränar.

Drömmen efter det, om jag trivs, att få jobba kvar där. Men då undrar jag oxå , tror ni bönder har råd att anställa nån bara så där?     

• Svar på tråden Jobba på gård/praktik på gård?
  • Anonym

Jag är uppvuxen på landet och min erfarenhet är att praktikanter på gårdar och även de som är anställda får jobba häcken av sig! Alltså skulle jag inte rekommendera någon att arbetsträna på en bondgård för det är tidiga mornar (4-tiden) och sena kvällar under skördemånaderna har de haft folk ute till midnatt på den biogård som ligger nära mina föräldrar. Det är tungt att ta hand om djur och maskiner.
    Oftast vill de nog att man har erfarenhet, helst utbildning inom jordbruk, djur eller odling samt att man inte är rädd att jobba mycket.
    Ang. anställning så har de här gårdarna endast ett par fast anställda, några säsongsanställda och några som jobbar som en del i sin utbildning/praktik.

Anonym skrev 2011-12-10 19:51:18 följande:
    Jag är uppvuxen på landet och min erfarenhet är att praktikanter på gårdar och även de som är anställda får jobba häcken av sig! Alltså skulle jag inte rekommendera någon att arbetsträna på en bondgård för det är tidiga mornar (4-tiden) och sena kvällar under skördemånaderna har de haft folk ute till midnatt på den biogård som ligger nära mina föräldrar. Det är tungt att ta hand om djur och maskiner.
    Oftast vill de nog att man har erfarenhet, helst utbildning inom jordbruk, djur eller odling samt att man inte är rädd att jobba mycket.
    Ang. anställning så har de här gårdarna endast ett par fast anställda, några säsongsanställda och några som jobbar som en del i sin utbildning/praktik.

När man arbetstränar kan man väl kanske anpassa tiderna lite?

Aldrig rädd att ta i. Jobbat på mjölkgård från de ja va 14-16 år. Istället för gymnasiet.

Har haft hästar, och alla möjliga djur. Inte rädd för nått :)
    Jag går hellre upp tidigt, och slutar tidigt....än börjar sent och slutar sent.

Sen skulle ja lätt nöja med med deltid. Tror inte kroppen pallar hel tid nämligen.

Men gratis hjälp under arbetsträna perioden skulle väl en bonde bli glad för?
    Eller är de onödigt för min del kanske?

Kanske jag borde välja ett ställe där det är större chans att få jobb efter :/

• Anonym
    Anonym (Frågvis :)) skrev 2011-12-10 19:56:04 följande:
    När man arbetstränar kan man väl kanske anpassa tiderna lite?

Aldrig rädd att ta i. Jobbat på mjölkgård från de ja va 14-16 år. Istället för gymnasiet.

Har haft hästar, och alla möjliga djur. Inte rädd för nått :)
    Jag går hellre upp tidigt, och slutar tidigt....än börjar sent och slutar sent.

Sen skulle ja lätt nöja med med deltid. Tror inte kroppen pallar hel tid nämligen.

Men gratis hjälp under arbetsträna perioden skulle väl en bonde bli glad för?
    Eller är de onödigt för min del kanske?

Kanske jag borde välja ett ställe där det är större chans att få jobb efter :/

Nja jag tror en bonde kan bli ganska stressad av att ha någon som inte går att 100% säga gör jobbet, man kan liksom inte flexa till mjölkningen och ska grönsakerna hämtas en viss tid för att transporteras till affären så kanske man den perioden måste börja tidigt och sluta sent.
    Ska du gå bredvid någon annan som jobbar har du tänkt då?
    Anonym skrev 2011-12-10 20:05:44 följande:
    Nja jag tror en bonde kan bli ganska stressad av att ha någon som inte går att 100% säga gör jobbet, man kan liksom inte flexa till mjölkningen och ska grönsakerna hämtas en viss tid för att transporteras till affären så kanske man den perioden måste börja tidigt och sluta sent.
    Ska du gå bredvid någon annan som jobbar har du tänkt då?

Finns väl ALLTID nått att göra på en gård?

Mycket är rutiner på en gård det vet jag. Men sånt som inte är beroende av en viss tid går ju alltid att anpassa.

Bara undra :( Får väl kanske börja tänka om...    
  • Anonym
    Anonym (Frågvis :)) skrev 2011-12-10 20:07:23 följande:
    Finns väl ALLTID nått att göra på en gård?

Mycket är rutiner på en gård det vet jag. Men sånt som inte är beroende av en viss tid går ju alltid att anpassa.

Bara undra :( Får väl kanske börja tänka om...    
    Jag har ju bara erfarenhet utifrån de bönderna som bor där runt mina föräldrar: två kobönder, en grisbonde, en som har höns och en gård som är biodynamisk/ekologisk + några till som jag inte känner/har varit eller jobbat på som ung. På de här gårdarna är det mest rutin och periodvis hög arbetsbelastning (några tillfällen per dag eller säsongsvis).
    Visst finns det alltid saker att göra på en gård men ska man anställa någon måste den personen fylla ett stort behov, det är liksom inte enkelt att motivera ekonomin kring en anställning annars och de flesta bönder är egenföretagare och gör allt de kan själva.
    Självklart ska du om det är din dröm att jobba inom lantbruk fråga runt på de gårdar du tycker verkar passa det du vill göra men jag hade av egen erfarenhet inte velat arbetsträna på något så stressigt ställe som dagens lantbruk emellanåt är.
  • Anonym (Gård.)

Tycker absolut att du ska fråga runt på gårdar.  Kanske det inte leder till en anställning just på den gården med det ger ju dig mera arbetserfarenhet och det kan ju i slutändan leda till jobb.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en som arbetstränar på min gård om det inte kostade mig allt för mycket, bara för att hjälpa en person som behöver komma igång i arbetslivet igen.

Anonym (Gård.) skrev 2011-12-10 20:25:19 följande:
    Tycker absolut att du ska fråga runt på gårdar.  Kanske det inte leder till en anställning just på den gården med det ger ju dig mera arbetserfarenhet och det kan ju i slutändan leda till jobb.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en som arbetstränar på min gård om det inte kostade mig allt för mycket, bara för att hjälpa en person som behöver komma igång i arbetslivet igen.

tack :) Ger mig lite hopp.

Har ju ändå liksom jobbat bland nöt djur, vuxit upp på grisgård i min ungdom och haft massa hästar och älskar att ta i....
    Och som sagt, finns ju alltid nått att göra :) Även om det bara handlar om att mocka, mata kalvar, städa hönshus, tvätta maskiner, u name it.

Sånt som man kan ta i sin egen takt, får jag ont i kroppen ( utredning om det kan vara fibro ) så tar jag de bara lugnare. Sånt som är tidsberoende som mjölkning och sånt får ju så klart bonden ta hand om :) 

Kan ju tillägga att jag är ju inte gammal och seg. Är 29 :)

• ab1
    Anonym (Frågvis :)) skrev 2011-12-10 21:09:00 följande:
    Kan ju tillägga att jag är ju inte gammal och seg. Är 29 :)
    Är detta fortfarande aktuellt dör dig? 
Svar på tråden Jobba på gård/praktik på gård?