• Anonym (Klantig)

Ätit opastöriserad fårost, vad kan hända?

Jag har gjort bort mig... Är gravid i vecka 16, och har råkat äta en ganska stor bit opastöriserad fårost/fetaost. Jag kollade inte på förpackningen, utan hade fått för mig att all ost som inte är möglig är okej. Men så var det ju inte.

Egentligen inser jag väl att riskerna kanske inte är så stora egentligen. Men ni vet hur man blir när man är gravid, hur nojjig som helst... Vad kan hända? Är det en stor risk jag just utsatt min bebis för?

Orolig, och jävligt klantig känner jag mig!! 

• Svar på tråden Ätit opastöriserad fårost, vad kan hända?
  • whitetrach86

Risken med att äta ostar som ev. kan innehålla Listeria.

Antalet gravida kvinnor och/eller nyfödda barn med listerios har minskat sedan 90-talet och under senare år har 1-2 gravida kvinnor/nyfödda barn rapporterats med infektionen (med undantag för 2007 med fem rapporterade gravida fall och 2010 sju fall). En listeriainfektion hos modern kan leda till prematur födsel, fosterdöd eller svår sjukdom (meningit eller sepsis) hos det nyfödda barnet.
    Den vanligaste sjukdomsbilden hos en vuxen person är en blodförgiftning (sepsis) eller hjärnhinneinflammation.

Men risken att du ska ha drabbats av en bit ost är VÄLDIGT liten, så nä tycker inte att du ska oroa dig. 

• Anonym

Jag åt osttårta med opastöriserad ost när jag var gravid och blev orolig precis som du. Tror att de flesta gör något under sin graviditet som kan skada barnet om man har extrem otur. Prata med din barnmorska de är vana vid att man är orolig och kan säkert ge dig bättre eller mer lugnande svar.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 19:58:57 följande:
    Jag åt osttårta med opastöriserad ost när jag var gravid och blev orolig precis som du. Tror att de flesta gör något under sin graviditet som kan skada barnet om man har extrem otur. Prata med din barnmorska de är vana vid att man är orolig och kan säkert ge dig bättre eller mer lugnande svar.
    så här är det, vi är gravida inte överkänsliga. (sen finns det ju dom med ENORM otur) men jag renas kattlådan varje dag och tydligen så tar jag ju död på barnet i magen varje dag.. jag dricker inte mjölk och tydligen så kommer mitt barn aldrig få något skelett pga det.. desamma gällde även dottern.

det händer att jag äter lite rött kött ibland, och ingen skada än iaf.

Nä som sagt, vi är gravida inte överkänsliga mot ALLT helt plötsligt, kroppen är bra på att ta död på det mesta! sen står det ju på det mesta.. UNDVIK eller 1-2 GGR.. inte "stoppa aldrig i munnen"
  • Anonym (Klantig)

Tack för svaren, känner mig lite lugnare nu. Bara att hålla tummarna.

Gah, blir så arg på mig själv bara!!

• Anonym

Duuuu, sluta!!! Må inte dålig eller var sur på dig själv. Tänk på hur dom gjorde förr i tiden? När inte internet fanns. Käkade dom ost och fisk utan att det blev fel på barnen. Min kompis åt typ ostar hela sin graviditet för hon var sugen och jag har också ätit under min. Jag tycker man ska slappna av lite när det gäller såna saker. Sprit-NO tobak- NO men mat.. YES vad det än är säger jag då =) Bara man inte överdriver.. 

• Laboblina

Ursäkta min nyfikenhet: vad var det för fetaost du åt som var opastöriserad? Jag äter väldigt mycket fetaost, men har aldrig sett någon som inte är pastöriserad.

• Nattmackan

Men sluta nu vilken hysteri, jag åt allt med mina barn även brie som är så gott. Min BM va själv gravid och det va hon som sa att visst är det en rek, men att få listeria är ju galet liten risk, känner ingen som fått det o har aldrig hört det heller.

Oro skadar mer!

Svar på tråden Ätit opastöriserad fårost, vad kan hända?