• Tess1990

ljumskbråck operation, kostnad?

Jag har en King Charles Cavalier / Papillon på 8 månader
    hon har ett medfött ljumskbråck
    hon har aldrig haft besvär av det, och det är inte så stort, men det har inte blivit mindre heller
    så vi ska operera henne i vår när hon fyller 1år (april)

Min fråga är hur mycket det kommer att kosta?
    har ni gjort en ljumskbråck operation på eran hund, vad för ras,ålder och vart nånstans?
    hur snabbt efter var eran hund "normal" igen?

vi kommer även samtidigt kastrera henne
    gjorde ni också det? hur mycket extra kostade det?

har försökt få fram vettig information på internet, men hittar inget vettigt svar (kanske bara jag som söker fel?)

vet att ingen kan säga säkert hur mycket det kan kosta då det kan bli komplikationer, beror på vilket sjukhus, ras och situation.

• Svar på tråden ljumskbråck operation, kostnad?
  • lovemark79

En ljumskbråcksoperation brukar kosta några tusen. Exakt hur mycket det kostar kan vara svårt att svara på. Det beror till dels på hur stor valpen är, dels på hur komplicerat bråcket är och dels på var i landet du bor. Men så värst mycket ska det inte bli. Men det kan ju hända att den som fött upp hunden haft försäkring? En så kan gälla om det är medfött. Kolla upp det vetja ;)

• dezibel

Min tik är kastrerad  och jag betalade 5500kr. Hon stod på smärtstillande och var som vanligt dagen efter men fick lov att ta det lugnt,kopplad på promenaderna mm i 14 dagar till såret läkt.
    Om du ringer veterinären får du exakt kostnad för det varierar rätt mycket mellan olika kliniker.

• Annemone

Måste fråga varför du köpte hunden öht trots att du visste om detta?

• Tess1990
    Annemone skrev 2011-12-12 10:40:42 följande:
    Måste fråga varför du köpte hunden öht trots att du visste om detta?

Hon är inte köpt, vi är bara fodervärdar till henne än så länge

vi skulle vart fodervärdar, medans uppfödaren tog två kullar på henne och sen skulle vi få henne, men eftersom veterinären sagt att hon inte får ha valpar så ska vi få ägandeskapet innan operationen.

Hon är världens mest underbaraste sötnos och helt perfekt för oss! ett bråck är visseligen inge kul och kommer ganska olägligt men aldrig att jag skulle byta bort henne. Det var en ren slump att hon kom till oss, vi bara råkade prata om det när det döck upp en valp hos en släkting hos min sambo som dom inte kunde/ville sälja, och vi blev tillfrågade att ta hand om henne.

• Tess1990
    lovemark79 skrev 2011-12-11 16:44:24 följande:
    En ljumskbråcksoperation brukar kosta några tusen. Exakt hur mycket det kostar kan vara svårt att svara på. Det beror till dels på hur stor valpen är, dels på hur komplicerat bråcket är och dels på var i landet du bor. Men så värst mycket ska det inte bli. Men det kan ju hända att den som fött upp hunden haft försäkring? En så kan gälla om det är medfött. Kolla upp det vetja ;)
    hon väger bara 4,5kg då hon mest har ärvt papillon kroppen (hon är väldigt smidig och elegant)
    bråcket är inte komplicerat vad vi vet om, hon har röntgas en gång tidigare, pga problem med tarmarna och då såg det bra ut, men behöver endå opereras för säkerhetens skull.

bor tyvärr/som tur det i sthlm, finns många kliniker att välja på men många är lite överdrivet dyra när det gäller vissa saker.

Tyvärr är det inte en särskilt seriös uppfödare.. så vi kommer få stå för alla kostnader.
  • Tess1990
    dezibel skrev 2011-12-11 20:19:37 följande:
    Min tik är kastrerad  och jag betalade 5500kr. Hon stod på smärtstillande och var som vanligt dagen efter men fick lov att ta det lugnt,kopplad på promenaderna mm i 14 dagar till såret läkt.
    Om du ringer veterinären får du exakt kostnad för det varierar rätt mycket mellan olika kliniker.
    Oki :)
    vilken klinik gick du till? det råka inte vara någon nära stockholm?
  • Annemone

Ring och fråga veterinären ni haft kontakt med sedan ni köpte hunden

• Tess1990
    Annemone skrev 2011-12-14 16:47:56 följande:

Ring och fråga veterinären ni haft kontakt med sedan ni köpte hunden

Hon utför inga operationer tyvärr, men kan väl ringa henne och fråga! hon borde ju veta lite mer iaf ^^
Svar på tråden ljumskbråck operation, kostnad?