• Nutz

Valpen föddes blind!Finns det någon med erfarenhet av blinda hundar?

Den 28/11-05 så föddes en liten Border Collie kille.
    Han är helt blind.

Mina funderingar är dom att kan man ge en hund som är helt blind ett värdigt liv?
    Jag vill ta mej an den här valpen och ge honom en chans,men inte om han lider av det.
    Därför undrar jag om ni vet hur det är för en hund att vara blind,lider dom?
    Eller eftersom han inte vet någonting annat än att han inte ser,kan han anpassa sej och få ett värdigt liv ändå?

Som det ser ut nu så kommer han få somna in om 3 veckor då uppfödarna anser att
    det är det bästa för honom.

Jag vill gärna ha kontakt med någon som har erfarenhet av blinda hundar.
    Som kan berätta hur det gått för er och eran vovve.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Valpen föddes blind!Finns det någon med erfarenhet av blinda hundar?
  • siamesen

Ring en veterinär och fraga. Jag vet att katter kan leva blinda utan problem..innekatter alltsa antar jag.

• CherstinBovington

Har själv ingen erfarenhet av bilnda hundar, men min kusin i England tog sig an en blind hund, och den hunden fick ett underbart liv! Det enda man egentligen måste tänka på är att prata med hunden inan du klappar honom eller så, annars kan man bli rädd.

Om du nu ska ta dig an hunden, så se till att han får lära känna ditt hem, möblera inte om efter att du tagit hem hunden.

• Sandreli

Jag har ingen egen erfarenhet av blinda hundar men tror absolut att rätt person kan ge den ett värdigt liv. Jag hoppas verkligen att någon tar sig an valpen.

Min förra katt fick kraftig hjärnskakning när han var unge, och när han repat sig var han också totalt blind. Hade inte en tanke på att ge upp honom utan att se efter vad han hade för möjlighet till ett gott liv även utan sin syn. Senare fick han tillbaka synen, men även om han inte fått det hade jag inte låtit honom somna in utan att först se efter hur han utvecklades och verkade må...

• Nutz

Tack för snabba svar.

Uppfödarna har en bekant som är veterinär och hon sa att det är bäst för hunden att somna in.Anledningen till att jag inte ger mej är den att varken jag eller dom vet juh hur det verkligen kommer bli för valpen om han får en chans till livet.

CherstinBovington
    Härligt det är att få höra att det faktiskt kan gå bra!
    Hur funkar det för den hunden med andra hundar?
    Kan han leka med dom?

• Mistress C

Vår hund blev blind när hon blev gammal, vi frågade veterinären, och de sa att hon kunde må bra ändå. Och hon verkade lika glad som vanligt.

• martinii

Har träffat en helblind gammal st:bernard, och hon verkade lika lycklig som andra hundar.Men man måste nog begränsa deras liv mycket. Inte för mycket nya platser, och det kan bli svårt med andra hundar. Men om hunden är född till det livet så kommer han nog inte heller sakna det den inte kan göra

• Nutz

Tack för svaren och länkarna

Mera Mera!
    Vill ha berättelser från dom som faktiskt kan visa att det går att ta hand om en blind hund och ge den ett värdigt liv.Jag vill ha lite kött på benen så jag kan visa det här för uppfödarna!Så de får se att det KAN gå att fixa det här ändå!

• Nutz

martinii

Så tänker jag med.Han har juh aldrig sett så han vet juh faktiskt inte att han förlorat nåt!

• Mistress C

Man ska ju helst inte möblera om. Det vi märkte på vår hund var att hon kunde bli sur om någon annan hund kom fram till henne plötsligt, då morrade hon eftersom hon inte sett hunden utan den bara kom fram sådär.

Svar på tråden Valpen föddes blind!Finns det någon med erfarenhet av blinda hundar?