• FruLindell

    Adoptionstankar och en miljon frågor

    Jag och min man har de sista veckorna börjat funderar på adoption. Egentligen har funderingarna funnits länge, men på sista tiden har adoptionsalternativet börjat kännas helt rätt och inte som ett "andrahandsalternativ" om ni förstår hur jag menar. 

    Vi har sneglat (dvs läst allt vi kommer över på webben) på Kenya, och har båda fallit för tanken att kunna åka dit och bo där båda två med barnet under så lång tid som kanske 10 månader. Vilken möjlighet!  

    Inför hemutredning, ansökan och hela processen har en hel del frågor dykt upp som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

    * Vi har i dagsläget två betalda IVF-försök "kvar" (vi har gjort två misslyckade hittills). Jag känner mig egentligen mer eller mindre klar med IVF-karusellen, men vi har bestämt oss för att genomföra iaf ett till nu i januari och därefter känner efter om vi orkar med det sista. Ska/måste/borde vi vänta med hemutredning tills dess att vi verkligen är helt klara med IVF-försöken?

    * I dagsläget bor vi i en kommun där min man pluggar i ett halvår till. Jag jobbar i en annan kommun och pendlar totalt 16 mil om dagen. Som det ser ut nu kommer min man få ett jobb i samma kommun som jag jobbar i när hans studier är klara och i så fall flyttar vi dit till sommaren. Hur funkar det med hemutredning om man byter kommun? Om vi hinner bli klara med en utredning i vår nuvarande kommun, måste vi i så fall göra en ny utredning i den nya kommunen om vi flyttar? Och om vi går föräldrautbildning här nu, ska den också göras om i den nya kommunen?

    * För att adoptera från Kenya  ska man ha varit gifta i 3 år. Vi har nu varit gifta i 1½ år, och som jag förstått det så är väntetiden i Kenya inte längre än 5 månader. Givetvis kommer tiden för utredning och föräldrautbildning på det, men hur lång tid tar den processen? Måste vi ha varit gifta i tre år när ansökan går iväg till landet, eller räcker det att vi varit gifta i tre år när vi får barnbesked?

    * De summorna som adoptionsbyråerna uppger som ungefärliga priser för adoptionen, som t.ex. kan innehålla adoptionsavgifter, ansökningsavgifter och kostnader för resor och boende lite beroende på vilken byrå vi väljer, brukar de stämma? Jag förstår att det kan variera beroende på vad som dyker upp längst vägen, men på ett ungefär? 

    * Hur ska vi inleda hela processen? Vi kommer att bli sökandemedlemmar i två byråer nu i december, men därefter? Ringer vi kommunen innan vi anmäler oss till föräldrautbildningen eller hur funkar det?

    Jag är tacksam för alla svar jag kan få, och om du inte kan svara på frågorna får du gärna dela med dig av dina adoptionserfarenheter i alla fall! 


  • Svar på tråden Adoptionstankar och en miljon frågor
  • TomMon

    Vad härligt att ni börjat titta på adoption som ett alternativ, det är alldeles underbart, om än påfrestande när det gäller tidsåtgången...

    Jag förstår hur du menar när du säger att du känner dig klar med ivf-karusellen. Jag och min man gjorde 5 st innan mitt psyke sa stopp.. Hade jag varit er hade jag börjat med heminredning så nätt redan nu, trots att ni ska göra något försök till. Men det ska såklart kännas rätt för er. Jag kan iaf rekommendera att ni ställer er i kö hos en organisation om ni ej redan gjort det.

    Föräldrautb gör ni en gång, oavsett om ni sedan flyttar. Ni behöver inte heller göra om utredningen, men viss komplettering måste göras av soc sekr i er nya kommun om jag fattat det hela rätt. Vi flyttade inom kommunen och även då behövde kompletteringar göras.

    Vår utb och utredning tog ca 8 månader. Vi var tvungna att ha varit gifta i 2 år (Taiwan) och inga papper skickades till Taiwan förrän den dagen passerats.

    Kostnaderna har i vårt fall stämt väldigt bra. Jag blev lite överraskad av en räkning på 10 papp från notarius publicus som jag trodde ingick, men annars har det följt schablonen väl.

    Vi gjorde det i följande ordning; ställde oss i kö hos bfa. Ringde kommunen och sa att vi ville bli utredda för adoption. De gav oss då kontaktuppg till utbildaren på föräldrautb och bad oss gå den först. Efter kursen ringde vi igen och påbörjade utredningen.

    Hoppas du fått svar på det mesta, fråga gärna mer om du vill ha hjälp!

    Med vänlig hälsning,
    TomMon

  • Hjärtat längtar

    Börja utb så fort ni kan. Familjerätten i er kommun hänvisar er till vilken!
    Jag råder er till att vara klara med IVF-försöken innan ni börjar hemutredningen.
    Man måste nog uppfylla alla krav innan man kan skicka ansökan till landet dvs vara gift i tre år!

    Lycka till!  

  • ekke

    Fru Lindell: Kul att se dig här! Vi gör också vårt sista försök i januari. Vi börjar föräldrautbildningen i januari och misslyckas vårt FET så börjar vi medgivandeutredningen i mars! 

    Det är en spännande resa och underbart när man väl bestämt sig!

    Kan man inte tillgodoräkna samboår i Kenya? 


  • FruLindell

    Tack för alla svaren, jag ska ringa och kolla upp föräldrautbildningen imorgon!

    Ekke: Hej! Kul att "ses" igen =)  Jag vet inte om samboår kan tillgodoräknas, det står inget om det hos någon av adoptionsbyråerna. 

    Vilken/vilka byråer är bra? Vi tänkte ställa oss i kö hos i alla fall två för att ha "backup" om något skulle krångla på den ena.  


  • ekke
    FruLind skrev 2011-12-11 21:08:35 följande:
    Tack för alla svaren, jag ska ringa och kolla upp föräldrautbildningen imorgon!

    Ekke: Hej! Kul att "ses" igen =)  Jag vet inte om samboår kan tillgodoräknas, det står inget om det hos någon av adoptionsbyråerna. 

    Vilken/vilka byråer är bra? Vi tänkte ställa oss i kö hos i alla fall två för att ha "backup" om något skulle krångla på den ena.  
    Vi har valt BFA och kommer nog att stanna hos dem, eventuellt blir det AC också, men inte just nu.
  • Eva 937
    FruLind skrev 2011-12-11 11:31:05 följande:
    Jag och min man har de sista veckorna börjat funderar på adoption. Egentligen har funderingarna funnits länge, men på sista tiden har adoptionsalternativet börjat kännas helt rätt och inte som ett "andrahandsalternativ" om ni förstår hur jag menar. 

    Vi har sneglat (dvs läst allt vi kommer över på webben) på Kenya, och har båda fallit för tanken att kunna åka dit och bo där båda två med barnet under så lång tid som kanske 10 månader. Vilken möjlighet!  

    Inför hemutredning, ansökan och hela processen har en hel del frågor dykt upp som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

    * Vi har i dagsläget två betalda IVF-försök "kvar" (vi har gjort två misslyckade hittills). Jag känner mig egentligen mer eller mindre klar med IVF-karusellen, men vi har bestämt oss för att genomföra iaf ett till nu i januari och därefter känner efter om vi orkar med det sista. Ska/måste/borde vi vänta med hemutredning tills dess att vi verkligen är helt klara med IVF-försöken?

    * I dagsläget bor vi i en kommun där min man pluggar i ett halvår till. Jag jobbar i en annan kommun och pendlar totalt 16 mil om dagen. Som det ser ut nu kommer min man få ett jobb i samma kommun som jag jobbar i när hans studier är klara och i så fall flyttar vi dit till sommaren. Hur funkar det med hemutredning om man byter kommun? Om vi hinner bli klara med en utredning i vår nuvarande kommun, måste vi i så fall göra en ny utredning i den nya kommunen om vi flyttar? Och om vi går föräldrautbildning här nu, ska den också göras om i den nya kommunen?

    * För att adoptera från Kenya  ska man ha varit gifta i 3 år. Vi har nu varit gifta i 1½ år, och som jag förstått det så är väntetiden i Kenya inte längre än 5 månader. Givetvis kommer tiden för utredning och föräldrautbildning på det, men hur lång tid tar den processen? Måste vi ha varit gifta i tre år när ansökan går iväg till landet, eller räcker det att vi varit gifta i tre år när vi får barnbesked?

    * De summorna som adoptionsbyråerna uppger som ungefärliga priser för adoptionen, som t.ex. kan innehålla adoptionsavgifter, ansökningsavgifter och kostnader för resor och boende lite beroende på vilken byrå vi väljer, brukar de stämma? Jag förstår att det kan variera beroende på vad som dyker upp längst vägen, men på ett ungefär? 

    * Hur ska vi inleda hela processen? Vi kommer att bli sökandemedlemmar i två byråer nu i december, men därefter? Ringer vi kommunen innan vi anmäler oss till föräldrautbildningen eller hur funkar det?

    Jag är tacksam för alla svar jag kan få, och om du inte kan svara på frågorna får du gärna dela med dig av dina adoptionserfarenheter i alla fall! 
    Hej! Vad kul att ni börjat tänka adoption!
    Jag skulle INTE starta hemutredningen nu. Gör den IVF som ni bestämt er för att genomföra först och bli klara med det helt och hållet först. Det är inte speciellt smart att flytta mitt i en hemutredning. Vänta tills ni har flyttat till nytt ställe och maken har pluggat färdigt! Ofta tar första hemutredningen lite tid, dels att starta upp och dels att genomföra ofta vill hemutredarna känna er på pulsen lite. Skall ni flytta kommer inte er snabba start nu i en kommun att göra så det går fortare i det stora hela. Ta istället kontakt med den nya kommunen redan nu och berätta att ni snart kommer att flytta dit och att ni vill ställa er i deras kö för hemutredning och kanske kan ni få ett datum planerat till hösten redan nu för första samtalet. Då har ni kommit i ordning i ny lägenhet eller nytt hus och maken har jobb. Ni kan också vara helt ärliga när ni säger att ni är färdiga med IVF och inte tänker göra fler försök. Ni kan såklart redan nu starta med föräldrar utbildning - det är helt OK! Ni måste dessutom ha varit gifta i 3 år när ni skall skicka er ansökan till landet så eftersom ni bara har varit gifta i 1½ år så har ni inte så bråttom. Tänk på att ni inte bara skall genomföra en hemutredning, utan det som skrivs kommer också att sändas till landet och då är det bra att ha en välskriven hemutredning i er hand, där det tydligt framkommer vilka ni är och inte bara vad ni tänker att göra "maken tänker ta ett jobb , vi tänker flytta,vi tror vi skall få en bra bostad..." det låter ju inte lika bra som om ni redan bor på ett trevligt barnvänligt ställe och maken redan har ett jobb. Kostnaderna har stämt för oss och faktiskt varit något billigare än vad vi förväntade.
    Ni skall bli sökande i organisationerna bums, gärna i ett par tre stycken, så att ni har en utväg om något skulle börja strula i en.
  • Nystart

    Jag håller med Eva ifråga om att vänta med utredningen. Om det både handlar om att byta jobb och flytta är det ganska stora förändringar i den nuvarande livssituationen. Dessutom finns det kommuner som faktiskt är lite kinkiga när det gäller att ta över utredningar (och utbildningar). Det kan ju vara bra att kolla upp om ni ändå tänker er att köra utredninegn nu.

    När det gäller vilken organisation som är bäst är det mycket en fråga om tycke och smak. En del vill ha en liten personlig som BV  och tycker att AC är byråkratiska och distanserade. Å andra sidan har AC flest länder att välja mellan och de lokala avdelningarna kan erbjuda jättemycket på ett mer personligt plan.  Jag har varit nöjd med AC båda gångerna. Oftast när de strular ligger de utanför organisationernas kontroll, men då kanske en mindre är bättre på personlig pepp. Eller så hitta rman det nätverket utanför organisationen....Var med i två och välj de där ni verkar ha flest valmöjligheter idag.Glad

  • FruLindell

    Tack för alla svar!

    Vi har anmält oss till föräldrautbildningen idag, kommer att gå på en under våren förhoppningsvis!

    Vi väntar med att starta utredning tills min man studerat klart. Han är tjänstledig från sin fasta tjänst medan han studerar och vi bor i dagsläget i ett hyfsat barnvänligt område - men det spelar ju ingen roll om vi bestämmer oss för att flytta till sommaren! Vi avvaktar helt enkelt tills vi vet säkert hur situationen ser ut efter sommaren.

    Som flera skrivit så måste vi ju ändå varit gifta i tre år innan vår ansökan kan gå iväg, så det kanske bara är bra att vårt medgivande blir så "färskt" som möjligt inför dess!

    Som det ser ut nu kommer vi att göra såhär:

    1. Ställa oss i kö till BV och BFA
    2. Gå föräldrautbildning under våren
    3. Bestämma oss för vart vi ska bo och var min man ska jobba
    4. Påbörja utredning när beslutet ovan är taget och genomfört
    5. Invänta vår treåriga bröllopsdag
    6. Skicka iväg ansökan till Kenya via BV!

    Och som backup är vi medlemmar i BFA också, om något skulle strula med Kenya eller BV.

    Låter detta som en bra plan? Har jag missat något?


  • ekke
    FruLind skrev 2011-12-12 16:44:43 följande:
    Tack för alla svar!

    Vi har anmält oss till föräldrautbildningen idag, kommer att gå på en under våren förhoppningsvis!

    Vi väntar med att starta utredning tills min man studerat klart. Han är tjänstledig från sin fasta tjänst medan han studerar och vi bor i dagsläget i ett hyfsat barnvänligt område - men det spelar ju ingen roll om vi bestämmer oss för att flytta till sommaren! Vi avvaktar helt enkelt tills vi vet säkert hur situationen ser ut efter sommaren.

    Som flera skrivit så måste vi ju ändå varit gifta i tre år innan vår ansökan kan gå iväg, så det kanske bara är bra att vårt medgivande blir så "färskt" som möjligt inför dess!

    Som det ser ut nu kommer vi att göra såhär:

    1. Ställa oss i kö till BV och BFA
    2. Gå föräldrautbildning under våren
    3. Bestämma oss för vart vi ska bo och var min man ska jobba
    4. Påbörja utredning när beslutet ovan är taget och genomfört
    5. Invänta vår treåriga bröllopsdag
    6. Skicka iväg ansökan till Kenya via BV!

    Och som backup är vi medlemmar i BFA också, om något skulle strula med Kenya eller BV.

    Låter detta som en bra plan? Har jag missat något?
    Det låter ju strålande :) 
    Grattis till en bra plan! 
Svar på tråden Adoptionstankar och en miljon frågor