• tahira

Lussekatter! Med bakpulver?

Hej! Idag tänkte jag baka lussekatter, men det är lite problematiskt. Vi bor i England och vissa saker går inte att få tag i helt lätt, så jag kan inte följa mitt "gamla vanliga" lussekatt-recept, som bland annat innehöll kesella.

Bara att hitta saffran tog en halv evighet och krävde att jag beställde det från mataffären.

Är det någon som har ett bra recept på lussekatter?

Det kan hända att det inte går att hitta jäst heller, det kan vara lite svårt här omkring, så är det någon som vet om det går att göra utan jäst?

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-11 12:50
    Det blir till att köpa jäst ändå. Men är det någon som har ett bra recept? Jag kan googla, naturligtvis, men det är svårt att veta vilka som verkligen är bra.
  • Svar på tråden Lussekatter! Med bakpulver?
  • Hannah76

Utan jäst biri det nog inte så bra.. Men  man kan ju göra en saffranskaka? Eller göra typ sconessdeg (den "svenska" varianten) o smaksätta med saffran?

Finns det inte jäst att köpa i England?

• tahira
    Hannah76 skrev 2011-12-11 12:28:22 följande:
    Utan jäst biri det nog inte så bra.. Men  man kan ju göra en saffranskaka? Eller göra typ sconessdeg (den "svenska" varianten) o smaksätta med saffran?

Finns det inte jäst att köpa i England?
    Jo, men den affären ligger så himla långt bort, men jag kanske får ta mig dit ändå

Tips på recept?

Det är klart att jag kan googla, men det är så svårt att veta vilka som fungerar bra! 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Lavish

Nja det som är grejen med bakverk på bakpulver är väl att de bara smakar bra färska. När jag gör lussebullar gör jag en stor sats och har i frysen som man kan gå och nalla på då och då.

• tahira
    Lavish skrev 2011-12-11 12:31:55 följande:
    Nja det som är grejen med bakverk på bakpulver är väl att de bara smakar bra färska. När jag gör lussebullar gör jag en stor sats och har i frysen som man kan gå och nalla på då och då.
    Ja, okej . Vi brukar baka mest för att äta direkt (inte jag, men min familj )
  • Rhoda Horswunce

Nej, jag tror inte det går med bakpulver. Men det kan ju inte vara så svårt att hitta jäst. Fanns det inte jäst där så skulle det ju inte finnas bröd heller liksom. Testa att gå till bagaren och fråga om du kan få köpa lite om du inte hittar det i mataffären. Kesella är väl förresten detsamma som quark? Det finns på Tescos, vet jag.

• snusfia

jag har frågat i bageriet på asda och dom gav mig lite jäst.

One, Two Freddy's coming for you. Three, Four, better lock your door...
  • tahira
    Rhoda Horswunce skrev 2011-12-11 12:38:27 följande:
    Nej, jag tror inte det går med bakpulver. Men det kan ju inte vara så svårt att hitta jäst. Fanns det inte jäst där så skulle det ju inte finnas bröd heller liksom. Testa att gå till bagaren och fråga om du kan få köpa lite om du inte hittar det i mataffären. Kesella är väl förresten detsamma som quark? Det finns på Tescos, vet jag.
    Nej, det är klart att finns jäst. Bara inte på de ställen jag tycker att det borde finnas, vill säga en mindre än en halvtimme från vårt hem.

Det är olika från Tesco till Tesco, vi bor mitt inne i stan, och här är de flesta Tesco, Sainsburys, Waitrose och M&S ganska små och nu kring jul är hyllorna mest fyllda med brittiska jultillbehör, så det har inte funnits de senaste gångerna jag kollat runt.

Men det blir väl att köpa jäst - men är det någon som har ett trevligt recept? 
  • Sunningdale

Kör på torrjäst! Jag inboxar ett superrecept som vi kört på hur många gånger som helst sedan vi flyttade till England!

Tomte

Rhoda Horswunce skrev 2011-12-11 12:38:27 följande:
     Jo, det är ett jävla jobb att hitta jäst! Torrjäst, self-rising flour och bakpulver finns överallt, men inte vanlig färsk jäst.
    Mamma till Aristogeiton 2004 - London 2006 - Phaedra 2008
  • snusfia
    Sunningdale skrev 2011-12-11 15:17:57 följande:
    Kör på torrjäst! Jag inboxar ett superrecept som vi kört på hur många gånger som helst sedan vi flyttade till England!

Tomte Jo, det är ett jävla jobb att hitta jäst! Torrjäst, self-rising flour och bakpulver finns överallt, men inte vanlig färsk jäst.
    kan inte jag få det please? letade och letade efter färsk jäst när jag flyttade hit. tog allt ett tag innan jag bakade och provade torrjästen
  • snusfia
    tahira skrev 2011-12-11 20:57:34 följande:
    Tack för tipset! Har för mig att de har på Scandinavian Kitchen också

Vi körde på torrjäst och det blev hur bra som helst! 
Svar på tråden Lussekatter! Med bakpulver?