• augustisten

Ditt bästa sällskapsspeltips!

Ja, sällskapsspel är melodin tycker snart femåringen - så har ni några bra tips nu till födelsedan och jul?

Jag behöver även tips till barn i andra åldrar så ös på...

Här hemma har Ballongjakten varit populärt men det börjar växas ur - det är ett bra spel från ca tre år annars. I övrigt har vi mest klassiker som Fia, hoppa groda, bygga myra, memory och ngt enkelt bingospel. 

• Svar på tråden Ditt bästa sällskapsspeltips!
  • Coca cola light

Min dotter älskar att spela "Vem där" när hon är på förskolan. Jag trodde själv att hon var för liten, hon är 4.5 år, men de säger att hon fixar det. Annars gillar hon "In i stallet" men det är kanske för lite yngre barn.

• Meus Veritas

Har en snart femåring som älskar spel: tex uno, fia, twister, bamsespelet, mixmax, råttfällan

• Thursday

Carcassone är ju ett fantastiskt roligt spel som finns i en barnvariant.

I reject your reality and substitute my own.
  • augustisten

TACK allihop, då har jag lite att utgå från. "Vem där" spelade jag själv i ngn enklare variant som barn. Liksom UNO och råttfällan...

Kom gärna med fler tips på favoritspel. När man väl står där i affären blir man helt ställd tycker jag, jättesvårt att veta vad som är roligt eller urtrist.

• Flickan och kråkan

Min äldsta fyller snart 4 år och har precis upptäckt sällskapsspelens värld. Vi spelar memory, fia, uno och yatzy huvudsakligen. Vi har ett barnyatzy, men även testat vanligt yatzy. Han har lite svårt att hålla reda på allt och inte greppat "strategi"-tänket med vuxenyatzy men det går ändå att absolut att spela och din son är ju lite äldre. Pratade häromdagen med ell kollega som har en spelvan 6-åring och de spelar mycket kort. Jag är sjlv lite dålig på kortspel men ska putsa upp minnet lite tänkte jag. memory med vanliga spelkort tycker min kille är jättekul.....vi har även testat lite patiens. Min kollega rekommenderade även ett av lego-spelen.....kom tyvärr inte ihåg vilket.

• Johanninen

Vi spelar Blokus med vår fyraåring och har gjort det i över ett år. Funkar lika bra att spela med bara vuxna också. Förutom att det är roligt så tränar det strategitänk, mönster och logik.

Annars spelar vi Bingo också, vuxenvarianten. Svälta räv och finns i sjön tränar vi på när vi blir sugna på kortspel. :)

För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
  • Tant Green

Vem där är en favorit här också. Och Den försvunna diamanten.

Min tjej är 6 år och gillar även Othello, Mastermind, Kinaschack, Rävspel, Tjuv och polis, Yatzy och Uno.

Med vanlig kortlek spelar vi Finns i sjön, Vänd-åtta och Skittunna.  

• pigglet

Den försvunna diamanten är kul.
    Det är ju SÅ skönt när de kommit upp så där  iålder att man kan spela sådant som jag själv är road av - spyless på "fånga ballonger" odyl.

Sequence är kul för hela familjen!
    Skip-bo likaså. (Tränar siffror och vilken ordning de ligger i.)
    Ubongo kommer barnen få i jul - det är riktigt kul.
    Yatzy funkar väl också. (Bra att lära sig räkna.)

Små kloka barn på piratäventyr är ett bra frågespel som barnet kan spela själv med en vuxen som läser.        

Svar på tråden Ditt bästa sällskapsspeltips!