• Freja10

Min katt darrar/skakar

Min kattkille på 14 år har små darrningar eller skakningar.

Han har haft det ett tag, i början mer i frambenen och nu mer i nacke/framkropp verkar det som. Det är svårt att definiera exakt var det sitter.

Han mår bra i övrigt och leker, äter och går på toa som han ska.

Själv verkar han inte berörd av detta men det är klart att jag undrar om det är något fel eller början på något allvarligt. Har varit hos veterinären pga hans struma och kollat alla värden och allt är som det ska. Har dock inte frågat ang. darrningarna för det har varit så lite att jag glömt bort det men ska fråga vid nästa besök, i januari.

Någon mer som ser denna "åkomma" hos sin katt?

• Svar på tråden Min katt darrar/skakar
  • whitetrach86

Jag har läst att Taurin brist kan orsaka darrningar hos katter...

• ELHU

Han börjar bli till åren... Jag skulle inte vänta till nästa besök utan boka ny tid för just darrningarna.

Han krampar inte?

• Dagg1

Boka genast tid hos veterinären!

• Dagg1

eller ring och rådfråga iaf, så kan veterinären avgöra om du behöver komma in innan.

• Freja10
    whitetrach86 skrev 2011-12-11 14:41:37 följande:
    Jag har läst att Taurin brist kan orsaka darrningar hos katter...
    Kollade lite på det och det verkar uppstå hos katter som käkar annat än kattmat, som fisk jämt osv. Men jag tänker ändå ta upp det hos vet., vem vet.

Tackar för tipset.
  • Freja10
    ELHU skrev 2011-12-12 00:00:15 följande:
    Han börjar bli till åren... Jag skulle inte vänta till nästa besök utan boka ny tid för just darrningarna.

Han krampar inte?
    Inga kramper, då hade jag varit hos vet. för länge sen. Men som du säger, jag kan inte vänta tills i januari med detta. Nu har det blivit lite bättre sen jag slutade med en medicin mot högt blodtryck, men ändå.
  • Freja10
    Dagg1 skrev 2011-12-13 18:15:30 följande:
    eller ring och rådfråga iaf, så kan veterinären avgöra om du behöver komma in innan.
    Jag har ringt veterinären och pratat om detta och de sa att jag skulle kolla honom och återkomma om det inte blev bättre. Nu har det faktiskt blivit något bättre sedan jag slutade med en medicin, ja se svar ovan, men jag kommer ändå att boka en tid.
  • Dagg1
    Freja10 skrev 2011-12-13 20:38:17 följande:
    Jag har ringt veterinären och pratat om detta och de sa att jag skulle kolla honom och återkomma om det inte blev bättre. Nu har det faktiskt blivit något bättre sedan jag slutade med en medicin, ja se svar ovan, men jag kommer ändå att boka en tid.
    Vad skönt att det blivit bättre! :) Håller tummarna för att det fortsätter så! :)
  • Skräprullen

Bra att du ska boka en tid!!! Min katt dog för två veckor sedan och det är fruktansvärt. Hon fick njursvikt. Det jag har läst om det kan darrningar, skakningar förekomma. Ett blodprov kan visa om det är det. Gör det!!! Om det skulle vara det kan man medicinera så att katten kan överleva månader eller år men det går inte att bota helt.

www.hillspet.se/Adult%20Article%20Archive/Cat/Adult/Cat-Diseases/Feline-kidney-failure.aspx

• Freja10
    Dagg1 skrev 2011-12-14 17:26:04 följande:
    Vad skönt att det blivit bättre! :) Håller tummarna för att det fortsätter så! :)
    Ja, jo, det är bättre man ska ändå kolla upp det, blir så orolig så fort det är något minsta lilla som inte stämmer.
  • Freja10
    Skräprullen skrev 2011-12-14 20:25:38 följande:
    Bra att du ska boka en tid!!! Min katt dog för två veckor sedan och det är fruktansvärt. Hon fick njursvikt. Det jag har läst om det kan darrningar, skakningar förekomma. Ett blodprov kan visa om det är det. Gör det!!! Om det skulle vara det kan man medicinera så att katten kan överleva månader eller år men det går inte att bota helt.

www.hillspet.se/Adult%20Article%20Archive/Cat...
    Vad tråkigt att höra det med din katt. Ja, det är verkligen fruktansvärt när ens djur mår dåligt.

Vi kollar njurarna regelbundet eftersom min kisse även har giftstruma (som hålls bra i shack med tabletter) och han har något försämrade värden på njurarna men inte så mkt. Kollade giftstruman + njurar för bara ett par veckor sedan  och veterinären ordinerade ingen medicin för njurarna eftersom det fortfarande är relativt liten nedsättning av funktionen på dem.
  • Dagg1
    Freja10 skrev 2011-12-14 21:08:03 följande:
    Ja, jo, det är bättre man ska ändå kolla upp det, blir så orolig så fort det är något minsta lilla som inte stämmer.
    det är bra att du ska kolla, bättre att kolla en gång för mycket än för lite :) Jag förstår att du blir orolig, men du ska ju kolla upp det och det är ju positivt att det har blivit lite bättre iaf :) Håller tummarna!
  • Freja10
    Dagg1 skrev 2011-12-14 22:08:13 följande:
    det är bra att du ska kolla, bättre att kolla en gång för mycket än för lite :) Jag förstår att du blir orolig, men du ska ju kolla upp det och det är ju positivt att det har blivit lite bättre iaf :) Håller tummarna!
    Tack ska du ha.

Ja, jag var inne på akuten idag (blev rekommenderad det då det inte fanns någon enda vanlig tid att boka).

Fick reda på att min katt har ... hm ... tror det heter Trimor men är jätteosäker - ska prata med veterinären om provsvaren så då ska jag fråga igen. Det togs blodprov också.

Iaf så innebär detta tillstånd att katten har darrningar/skakningar. Det kan vara neurologiskt (om jag minns rätt), bero på att katten har ont, vara någon typ av senilitet hos äldre katter eller något annat som man inte vet riktigt.

Var så orolig idag så det är svårt att minnas alla detaljer men jag kommer att googla för att få veta allt om detta sen när jag fått det riktiga namnet av vet.
  • nemo1

Tremor är ingen diagnos utan betyder skakningar/darrningar.

Svar på tråden Min katt darrar/skakar