• Ruggugglan

Lunginflammation, men osäker på om antibiotikan hjälper.

Jag har haft feber och kraftig hosta sedan i lördags förra veckan. Var på vårdcentralen i fredags där läkaren konstaterade lunginflammation och skrev ut Kåvepenin. Har tagit 3 tabletter per dag sedan dess. Men jag upplever att jag blivit sämre. Det knastrar när jag andas och jag får svårt att andas om jag lägger mig ner. I natt hade jag hög feber igen men med hjälp av Ipren så sjunker tempen.

Tar det tid innan Kåvepenin börjar verka? Eller borde jag ringa vårdcentralen i morgon?

• Svar på tråden Lunginflammation, men osäker på om antibiotikan hjälper.
  • Philippa

Ring vårdcentralen, du kan behöva byta pencillinsort.

• aino

Kåvepenin tror jag bara tar de övre luftvägarna, så ring du till din vårdcentral imorgon och be att få träffa läkaren igen.

Har själv haft ett antal lunginflammationer, så jag vet hur jobbigt det är.

• Pallas

Om PC hjälper så märker man i allmänhet en klar förbättring inom ett par dagar. Kontakta VC igen, du kan som sagt behöva byta sort. Togs det någon odling när du var där sist?

• Ruggugglan
    Pallas skrev 2011-12-11 15:39:50 följande:
    Om PC hjälper så märker man i allmänhet en klar förbättring inom ett par dagar. Kontakta VC igen, du kan som sagt behöva byta sort. Togs det någon odling när du var där sist?
    Ingen odling. Han tog bara CRP och lyssnade på mig.
  • Ruggugglan

Får bli ett samtal i morgon. Blir knäpp på det här.

• Majsan70

Kanske behöver du annat? Jag får alltid Doxyferm för Kåvepenin tar inte mina lunginflammationer. Sist tog det dock en vecka ungefär innan jag fick ett ordentligt resultat.
    Men absolut att du behöver ha en läkarkontakt igen.

• mfe

när jag hade lunginflammation så fick jag något pencellin som inte funkade alls så fick gå med dubbelsidig lunginflammation en månad längre än jag egentligen skulle behövt. Byt pencellin så fort som möjligt så du blir frisk fortare!

• gullunge80

När jag hade lunginflammation så fick jag också Kåvepenin - funkade inget vidare. Så jag fick Doxyferm istället och då blev jag bättre. Tyvärr så sitter den envisa hostan kvar (dock hostar jag ej så mycket längre)

Så kontakta din vårdcentral och berätta läget!

Ni andra som haft lunginflammation: Har ni fått gå på återbesök?

• mfe
    gullunge80 skrev 2011-12-11 21:44:16 följande:
    När jag hade lunginflammation så fick jag också Kåvepenin - funkade inget vidare. Så jag fick Doxyferm istället och då blev jag bättre. Tyvärr så sitter den envisa hostan kvar (dock hostar jag ej så mycket längre)

Jag fick göra det men det kan bero pga att jag hade dubbelsidig lunginflammation och ena lungan hade slutat fungera..
  • Majsan70

Jag får alltid gå på kontroll efter för jag har svår astma som ju påverkar/påverkas när jag får lunginflammation.
  • SolOchSnö

Du borde ha blivit bättre inom 2-3 dagar om antibiotikan skulle ha hjälpt! Gå till läkaren igen så fort du kan och be att de tar prover i hals och näsa och att du får en annan antibiotika direkt (det bör de veta själva). Svaret på provtagningen tar några dagar men du bör få en annan antibiotika för kåvepenin hjälper uppenbarligen inte.

Jag hade tre lunginflammationer förra vintern (pga andra lungproblem som upptäcktes tack vare lunginflammationerna).

Första gången fick jag kåvepenin och blev mycket bättre inom 24 timmar, helt fantastiskt. Andra gången fick jag först kåvepenin som inte hjälpte och jag fick byta till en annan sorts antibiotika som inte heller hjälpte. Vid det laget var jag helt utslagen och kunde knappt komma ur sängen men de hade fortfarande inte tagit prover! Till sist fick jag en tredje sort som hjälpte mot de bakterier som jag hade.

Så propsa på annan antibiotika och provtagning så att du slipper bli ännu sämre!

• SolOchSnö

Jag fick göra en lungröntgen efter den första lunginflammationen, jag tror att det är standard här. Det var vårdcentralen som följde upp det. Lungröntgen var inte bra men innan de hann följa upp det mer fick jag två lunginflammationer till på raken och hamnade på sjukhuset istället och fick veta vad problemet egentligen var.
Svar på tråden Lunginflammation, men osäker på om antibiotikan hjälper.