• sskstud3nt3n

Fler som ska börja SSK på MDH i januari?

Är det någon mer som ska börja läsa till syrra på MDH nu i januari? Skulle vara kul att höras =)

• Svar på tråden Fler som ska börja SSK på MDH i januari?
  • grapen

Här har du en :=). Dock bosatt i Stockholm.

• sskstud3nt3n

Härligt! Tur att det är ganska behagligt att pendla. Inte så långt i alla fall =) Är dyng pirrig och yberivrig att få sätta igång =)

• grapen

Är du bosatt i Västerås? Vet du nåt om skolan och hur programmet brukar läggas upp? Typ är det lektioner varje dag eller?
    Ser oxå fram emot att börja plugga. Har sökt några gånger fast det är egentligen inte förens nu faktiskt som det är lägligt att börja så jag hade tur där.

• Mabaja

Jag har läst ett par år på Mdh, dock annat program. Men nej ni har inte lektioner varje dag. Har en bekant som gick i snitt 2, Max 3 dagar i veckan och hon läste till ssk.

• grapen

Ok men det låter ju bra för mig som ska bila dit :=)  Annars då ,är det en bra skola?

• Mabaja

Tycker att det är en väldigt bra skola! De fick pris för att de kämpar för ett bra miljöval och liknande. Kompetent personal, bra folk i övrigt, fräscha och ljusa lokaler- många grupprum tillgängliga.

• grapen

Jamen det låter ju jättebraSkrattande

• sskstud3nt3n

Har oxå hört att det är tämligen få långa dagar =) uppskattat då jag har lite problem att hitta hundvakt vissa dagar.

• grapen

sskstud3nt3n: Hade planer först att göra ett försök att bli överflyttad till en närmre skola men om man inte behöver vara där varje dag så kör jag nog på västerås i alla fall.
    Men du är bosatt i Västerås eller?

• Elysa

Hej!
    Tack för att ni finns här! Vad mig gäller så blev jag också antagen till SSK på MDH, Västerås vt 2012 (det var inte mitt första val).

Jag blev istället högt reservplacerad på BTH (Blekinge) och sen på MDH, Eskilstuna. Sen blev jag reservplacerad mellan platsen nummer 6 och 9 på Lunds Universitet.

Om jag svarar "ja" till mina reservplatser då har jag kanske stor chans att komma in på BTH och MDH, Eskilstuna. På tex BTH består utbildningen av ganska mycket PBL - problembaserad lärande, vilket många tycker dåligt om, medan andra skriver att det är bäst så! Vet inte vad jag ska tro... På MDH står det inte i beskrivningen av programmet att man lär sig mycket på så sätt, dvs PBL. Jag antar att man läser mer självständigt istället för i grupp på MDH. Har jag fel eller är det så?

Nu undrar jag om någon kan ge mig lite råd angående mina val. MDH, Västerås låter, så vitt jag vet, vara en bra högskola med en omfattande samt bra organisation vad gäller SSK programmet. Därför tänker jag på att behålla min plats på MDH och så tacka nej till de andra reservplatserna. Själv föredrar jag nu Västerås framför Eskilstuna.

Bor i Malmö och ska flytta dit, fick dessutom lite panik med tanke på så lång resa, sen måste man fixa lägenhet och så... Någon annan från Malmö som börjar SSK i Västerås i januari 2012 och som känner sig ensam inför resan och alla andra?

Stor tack för något svar / råd!
    / E

• Epona

jag är antagen till Katrineholm och ligger efter första uttagningen på reservplats 11 till södertälje som var mitt förstahandsval. Får se var jag hamnar i slutändan. :) 

• jessamy

När jag läste till SSK på MDH så var det olika beroende på vilken kurs man läste. Anatomi och fysiologi kursen var många lektioner flera dagar i veckan medan andra kurser var mera självständiga. Nu har dom ju dock gjort om programmet så kan ej svara på hur det är nu. Själv arbetade jag mycket extra under tiden och det gick utmärkt .) 

Lycka till alla blivande sjuksköterskor. 

• Elysa
    jessamy skrev 2011-12-14 18:01:09 följande:
    När jag läste till SSK på MDH så var det olika beroende på vilken kurs man läste. Anatomi och fysiologi kursen var många lektioner flera dagar i veckan medan andra kurser var mera självständiga. Nu har dom ju dock gjort om programmet så kan ej svara på hur det är nu. Själv arbetade jag mycket extra under tiden och det gick utmärkt .) 

Lycka till alla blivande sjuksköterskor. 
    Tack för svaret!
    Ja, genom att de på MDH har ändrat programmet  så blir nu ca 31 veckor praktik istället för 40 som det var på den gamla utbildningen. Skillnaden mellan undervisningen på MDH och BTH är markant när det gäller praktiken då man på BTH har nästan dubbel så mycket praktiktid, s k PBL - problembaserat lärande, än på MDH.
Svar på tråden Fler som ska börja SSK på MDH i januari?