• Lillajag11

Kläder o filtar i vagnen på vintern?

Vi skall åka till sälen med vår 3 månader gamla dotter. Vi har en bugaboo camelon som skall med och som jag hoppas hon kan sova i när vi är ute och går.
    Jag vet inte riktigt hur mycket vi behöver klä på henne när vi skall vara ute.
    I vagnen har jag lagt ett liggunderlag under madrassen för att stoppa kylan underifrån. Sen har jag en "nallebjörns overall" från lindex, en ull hjälm mössa från polarn och en fleece filt. Men det kanske inte räcker där uppe (bor i Göteborgs trakten vanligtvis)  Känner att overallen kanske inte är tillräckligt vadderad och att en riktigare mössa behövs. Tyvärr har tjejen litet huvud så det är svårt att hitta en mössa som passar. De flesta börjar på stl 42 och hon mäter bara 37cm runt huvudet just nu så det funkar inte.
    Har ni några tips på vad ni har klätt era småttingar med när det varit kallt? 

• Svar på tråden Kläder o filtar i vagnen på vintern?
  • icelolly

Har ingen uppfattning om vilka kläder som krävs där eftersom jag bor i samma region som du men angående mössa tänkte jag spontant att man kan sätta en lite större utanpå den andra om det är alldeles för kallt, då är det lätt att ta av den yttre om man känner att det blir för varmt och två lager kan ge bättre temp än en jättevarm mössa. Då gör det ju inget om den yttre är några storlekar för stor.

• brummagumman

Åkpåse kan vara bra, eller sovsäck.

• FruZäll

Bästa är ull kläder:) köper jag alltid till mina barn från Norge

• Janssonkatten

bor norr om polcirkeln och här behövs det kläder. Hade en sovpåse (voxi urban) med ullbotten och dunöverdel. Kläder i sovsäcken var babyull eller merinoull närmast kroppen och sen ulloverall. Kolla efter begagnad voxipåse, de är toppen. Men tänk på att hitta en påse som går att dra ihop vid halsen (absolut inte den jag har) för annars är barnet kallt på en gång. Ett normalvarmt barn klarar sig med bara underställ i en bra sovpåse :)

• La Lola

Vi bor i jämtland o när Hedda var nyfödd hade hon fleeceoverall o en varm åkpåse.
    Behövdes inget mera.

Var det kallare än -20 höll vi oss inomhus.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Janssonkatten skrev 2011-12-11 22:03:47 följande:
    bor norr om polcirkeln och här behövs det kläder. Hade en sovpåse (voxi urban) med ullbotten och dunöverdel. Kläder i sovsäcken var babyull eller merinoull närmast kroppen och sen ulloverall. Kolla efter begagnad voxipåse, de är toppen. Men tänk på att hitta en påse som går att dra ihop vid halsen (absolut inte den jag har) för annars är barnet kallt på en gång. Ett normalvarmt barn klarar sig med bara underställ i en bra sovpåse :)
    Voksipåsar är jättebra.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Janssonkatten
    La Lola skrev 2011-12-11 22:06:39 följande:
    Voksipåsar är jättebra.

ja de är ju det :) men nu verkar det som att jag ska köpa en fjällpulkan sovpåse i stället, eftersom den går att gossa igen ordentligt vid halsen!
Svar på tråden Kläder o filtar i vagnen på vintern?