• Sereena

Ska man verkligen ha sex fast det gör ont???

Är nu tre månader efter förlossning, men känner varken lust eller ork att ha sex. 
    Dels pga att vi inte har så mkt tid över pga bebisen, men framförallt för att jag inte riktigt vågar.
    Gjorde så fruktansvärt ont på gynundersökningen på efterkontrollen...  :(

Men nu när jag läser runt lite på forumet här så verkar de flesta fått rådet att ha sex trots att det gör ont... Ska det verkligen behöva vara så???

Om ni haft sex trots att det gjort ont, hur lång tid tog det innan det kändes bättre igen?
    Tror du att det blev bättre pga att ni hade sex, eller hade det kanske blivit bättre av sig själv bara ni väntat lite till? 

• Svar på tråden Ska man verkligen ha sex fast det gör ont???
  • zygoma girl

Att ha sex fast det gör ont låter inte som något som främjar ett bra sexliv direkt.

Är det penetrationen som gör ont? Ha i så fall oralsex och vänta ett tag med det andra. Eller onanera tillsammans.

Det är viktigt att få närhet och ömhet och kroppskontakt även om det inte fungerar att ha penetrerande samlag. Och glöm inte att bort att ni inte bara är föräldrar - ni är två personer som älskar varandra också så tala om och visa det för varandra.

• Helwa

Om man har ont så kan det vara så att det är någon slemhinna som sticker  lite ut(om man har blivit sydd), det får man bort genom att he på en speciell syra som får bort slemhinnan (det är en barnmorska som ska göra det, inte en själv).

• Helle333
    Sereena skrev 2011-12-11 18:39:23 följande:
    Är nu tre månader efter förlossning, men känner varken lust eller ork att ha sex. 
    Dels pga att vi inte har så mkt tid över pga bebisen, men framförallt för att jag inte riktigt vågar.
    Gjorde så fruktansvärt ont på gynundersökningen på efterkontrollen...  :(

Men nu när jag läser runt lite på forumet här så verkar de flesta fått rådet att ha sex trots att det gör ont... Ska det verkligen behöva vara så???

Om ni haft sex trots att det gjort ont, hur lång tid tog det innan det kändes bättre igen?
    Tror du att det blev bättre pga att ni hade sex, eller hade det kanske blivit bättre av sig själv bara ni väntat lite till? 
    NEJ absolut inte, gå och sök hjälp istället. Gör inte om mitt misstag. Jag gick visserligen med väldigt djup svamp som gjorde mina slemhinnor torra och detta gjorde att sex gjorde ont på mig vilket lett till att min kropp har lagrat enormt mycket smärtminnen=mina muskler och och runt slidan spänner sig som fiolsträngar så fort jag ska ha sex vilket gör att det gör ännu ondare och så blir det värre spänt och ja, dum ond cirkel. Gå och sök hjälp mot smärtan!!!
  • himlafin

för min del gjorde det ont precis när han trängde in, så att säga. och enligt min bm beror det på att min slemhinnor är lite röda och irriterade. dom brukar tydligen bli så om man ammar. hennes tips va iaf att ösa på med glidmedel. prova det. annars ta kontakt med bm igen för att se så att det inte är nåt fel.

• Sereena

Hm..ok, jag kanske avvaktar tills efter amningen då... Känns ändå som att bebisen "äger" min kropp just nu, och inte jag själv...

BM sa ju på efterkontrollen att allt såg bra ut och att det var helt normalt att det gjorde ont, för att det blir spänt och hårt där stygnen sitter. 

Åh, vad jobbigt Helle333. Vart gick du och sökte hjälp någonstans? Är det tillbaka till MVC eller går man till läkare? 

• annannaz

Jag hade som ett ärr efter ett stygn på insidan, det stramade och spände och det kändes ungefär som när man var oskuld men vi körde på försiktigt och efter 7 månader var det precis som vanligt. fast jag behövde glidmedel sålänge jag ammade, till 9½ månad. På efterkontrollen visade hon mig ärret med spegel och förklarade varför det stramade, det var för att det inte var lika elastiskt runt ärret längre, bara att träna upp. Att jag sen hade starka bäckenbotten muskler gjorde oxå att jag var tvungen att slappna av och inte spänna mig för att man trodde det skulle göra ont.

Jag tycker man får låta det ta den tiden det tar men jag ville prova nån gång i veckan försiktigt och tillsist var det som innan!   

• Tildis
    Sprack och blev snittad vid förlossningen, pga sugklocka.... När jag och min man ska ha samlag kans det som en "tröskel" är i vägen och det gör rätt ont. Vet inte om det är ärr bildning... Bör jag undersökas? tankar och funderingar?
    annannaz skrev 2011-12-13 08:45:35 följande:
    Jag hade som ett ärr efter ett stygn på insidan, det stramade och spände och det kändes ungefär som när man var oskuld men vi körde på försiktigt och efter 7 månader var det precis som vanligt. fast jag behövde glidmedel sålänge jag ammade, till 9½ månad. På efterkontrollen visade hon mig ärret med spegel och förklarade varför det stramade, det var för att det inte var lika elastiskt runt ärret längre, bara att träna upp. Att jag sen hade starka bäckenbotten muskler gjorde oxå att jag var tvungen att slappna av och inte spänna mig för att man trodde det skulle göra ont.

Jag tycker man får låta det ta den tiden det tar men jag ville prova nån gång i veckan försiktigt och tillsist var det som innan!   
    Kanske e nåt sånt?

Svar på tråden Ska man verkligen ha sex fast det gör ont???