• LillyLolo

Provanställd och gravid, när berätta?

Hej

Är gravid i 3:e månaden
    Blir fast anställd om 3 månader.

När ska jag berätta att jag är gravid? Ska jag vänta tills jag är fast anställd, alltså när jag är i 6:e månaden.
    Eller ska jag berätta om ca 1 månad?

Kan ju bara säga att mina chefer är grymt nöjda med mig och jag utvecklas hela tiden och de har inget alls att klaga på. Det är tänkt att min anställning ska fortsätta i en tillsvidareanställning om det fortsätter som det gör. 
    Så har de sagt till mig.

Väldigt svårt att veta hur jag ska göra, jag vill behålla mitt jobb, och det var väldigt dålig tajming att bli gravid just nu. 

• Svar på tråden Provanställd och gravid, när berätta?
  • Erika1207

Jag sitter i nästan precis samma sits, (v10), blir fast anställd den 5mars, frågan är
    Väl om man kan dölja det, jag jobbar inom sälj och är nästan övertygad om att dom
    Kommer kicka mig när jag berättar :/ så jag hänger gärna med hör om det är någon som har ett bra och vettigt svar

• Egendomligt

Jag skulle ha väntat med att berätta, så kan de inte använda det som ursäkt till att inte anställa dig(Även om de inte säger det rakt ut).

• Gatto

Jag har varit egen företagare under flera år och jag hade aldrig kickar någon jag tänkt anställa pga att de blir gravida. En föräldraledighet är planerad och är ofta så lång att det är ok att ta in vikarie. Däremot hade jag gett personen i fråga kicken direkt om de inte berättade, då kan man ju inte lita på dem. Det är inte okej att komma till sin chef 3 månader innan barnet kommer tycker inte jag, dessutom är det ju få som jobbar fram till sista veckan. Skulle även tipsa er att läsa på försäkringskassans hemsida, där står lite om hur långt i förväg man måste lämna in till sin chef om sin föräldraledighet. Tror att det är 90 dagar innan man planerar att gå hem (heller givetvis inte om man blir sjukskriven, utan bara planerad ledighet).

• LillTina

jag tror att cheferna kan se de negativt med att du döljer graviditeten.

man kan vänta tills man gått 12-15 veckor men sen bör man berätta tycker jag.

• LillyLolo

Hej. Jag kan även berätta att ingen på företaget som Vart provanställd har vart gravid. En tjej fick däremot ej fortsatt anställning 2 v efter hon sa att hon var gravid. Är det verkligen värt att riskera få sparken undrar jag då?

• LillyLolo

Som person är jag väldigt ärlig och vill berätta. Men pga min kollegas sits så blir jag kluven. De kan ju hitta på vad som helst för anledning till att inte ge mej fortsatt anställning

• LillTina

Kan du inte gå igenom facket då? Höra med dom vad de rekomenderar. Tror du verkligen att du kan dölja de så länge då?

Svar på tråden Provanställd och gravid, när berätta?