• Kärlek för pengar Odd Molly

Hur många ombyten tar du med till dig själv till förlossningen?

Fem dagar kvar till bf, väskan står halvpackad. Hur många klädombyten tar ni med till er själva? Två - tre uppsättningar med mjukiskläder? Vad har ni packat ner?

• Svar på tråden Hur många ombyten tar du med till dig själv till förlossningen?
  • MHM

Jag har åkt dit med kläder på och tagit med mig ett ombyte. Jag stanna iof bara på BB så länge jag absolut måste.Har åkt hem dagen efter alltid.

• Mabaja

jag tog med mig två ombyten.. Ett hade jag samma dag som vår flicka kom och det andra dagen efter. Visste inte hur mycket man skulle blöda så ville inte chansa! :) 

Flicka 101010, W2 bf 120226 mabaja.blogspot.com
  • eco

Antar att det är första barnet så du ska stanna ett par dagar på BB? Jag hade med mig ett par mjukisställ, men använde bara en uppsättning och det först när jag var på väg hem. Under tiden på BB svirade jag runt i de praktiska skjortor man får låna där med tillhörande nätunderbyxor och jätteblöja.  Brösten var ömma och behövde lufta, det var praktiskt att amma med skjortan på. Om du bor nära BB kan du ju kanske få din man att jämta mer ombyten om du behöver, annars kan det väl vara lagom att stoppa ner ett par, kanske tre ombyten. INgen BH behövs under de första dagarna och bara mjuka sköna kläder.

Japp, det blir första barnet så det är svårt att veta. Dom är ialla fall generösa med hur länge man får stanna har jag förstått. Men kan det bli två - tre dagar kanske...tack för era svar, jag vet med mig att jag tenderar att packa lite för mycket.... Väskan är stor nu och mår nog bra av att bantas, eller åteminstone inte växa mer....

• Majsan70

Med sista barnet hade jag med mig en uppsättning kläder men jag blödde något förfärligt så de var helt nerblodade o maken fick åka hem o hämta fler ombyten trots vår korta vistelse. ( mindre än 36 timmar)

• bepoe

Ett ombyte. Med första åkte jag hem dagen efter, och med andra efter 6 timmar. 

• himlafin

Jag hade bara med ett ombyte som jag hade på mig när vi åkte hem. Stannade på BB i 1½ dygn. Och under den tiden använde jag också deras jättesexiga megarockar + nättrosor och blöjbindor. Man blöder ju så att man hade kunnat fylla ett badkar, kändes det som. Så då kändes det lite onödigt att bloda ner sina egna kläder.

• lillgarden

Första barnet hann jag inte få med mig så mycket mer än det jag hade på mig..

Med andra barnet hade jag två ombyte... Vilket behövdes..

Har du nära till BB så överpacka inte.. Så lätt för sambo eller nära och kära att ta med in till dig om du behöver stanna kvar...

Lycka till!

• eleanoresmamma

Jag hade ett ombyte med mig, samt så packade jag en väska till mig och en till bebisen. Kändes praktiskt då man är o letar i lite då o då iväskan efter diverse saker. Bebisväskan var i princip skötväskan med allt som den innehåller samt lite kläder till bebisen. Kan tillägga att jag har inte heller stannat särskilt länge på BB.

• enlitenbitkaka

Ett bra tag kvar för oss men jag kommer ha med mig det jag åker i + ett ombyte till. Om det mot förmodan skulle behövas mer så kan min kära sambo åka hem och hämta

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Bebis i Dec 2010

Jag var inne två nätter och hade fler ombyten än vad jag behövde vilket jag var tacksam för! Jag tyckte kroppen o magen kändes konstig och ville känna mig bekväm och lite fin också.
    Vi fick iof besök på dagarna så ngn fräsch tröja ihop med svarta mjukisbyxor är mitt tips! Och jag ville ha amningsbh på mig, tyckte det var skönare på dagen och luftade på natten. Köp gärna tröjor som inte sitter åt runt midja och mage utan lösa och sköna.
    Lycka till!

• MiScHoOo

Jag vet inte heller vad man ska ha med men så ser min väska ut; två mjukisset, två linnen, tre trosor, två bh, kamera, laddare, hygiensgrejer, inneskor, tre par strumpor, ett par byxor att ha när jag kommer hem samt en tröja till. Det är nog det jag har för mig. Första levande barn och jag vet inte hur länge jag kommer att stanna pga kejsarsnittet. Kanske tillägga att nästan allt är nya kläder för att trösta mig själv och allt har dragkedja eller knappar fram för amningen. Allt finns i en weekendväska.

Eftersom jag har längtar och kämpat i så många år så kommer jag inte ta på min älskling sjukhuskläder om det är inte nödvändigt utan även barnet har några kläder i sin skötväska. (tror fem par byxor/ fem linnen/ fem tröjor/ fem strumpor/ fyra haklappar/ varm filt när vi kommer hem, det är vad jag kommer ihåg eftersom bebis väskan packades för några veckor sedan för risk att den skulle komma tidigare medan min väska packades förra veckan)

Bor nära lasarettet om jag skulle ha behov av mer kläder, men vill helst undvika detta pga när jag blev inlagd hämtade min man fel grejer och han fick åka fram och tillbaka. Jag vill att han ska vara med barnet så mycket som möjligt än att åka fram och tillbaka.

• J1983

Jag hade för lite sist.. under resan till BB blötte jag ner ett par byxor pga vattenavgång, med mig utöver detta hade jag ett par leggings som typ blodades ner andra dagen, sen fick jag hålla till godo med mammajeansen o det är inte alltid så kul när man precis fött barn.. men jag blev iof kvar onsdag - lördag o hade ingen möjlighet att hämta ombyte (18 mil hem).

Med första barnet hade jag nog för mycket kläder, då bytte jag inte om till mina egna kläder förrän typ sista dagen, mådde mycket sämre då och då dög sjukhusets kläder rätt bra. 

• Santis

Jag vet inte om man fick låna kläder där jag födde föra gången kommer bara ihåg "kassler" trosorna uhhh. Jag bara älskade att få ducha efter förlossningen och längtade efter mina egna kläder istället för den hemska saken  jag hade under förlossningen så kollade inte om man fick låna.

• Hejs

har alltid klarat mej bra med det jag haft på mej när jag kommit in och rena kläder att åka hem i, plus en amningsbehå, och det kommer jag ta den här gången också.
     första gången höll de kvar mej en vecka andra gången knappt 24 timmar.

Klart att sjukhuskläderna är fula och allt möjligt men under den första tiden läcker åtminstone jag så mycket blod och mjölk (därför är amningsbehån viktig, nåt måste ju hålla "bröstbindorna" på platsSkrattande) att allt blir ju fullständigt nerkladdat och när man har en liten bejbis  så får man nog ändå tvättkorgen fylld fort så jag smutsar hellre ner sjukhuskläder än egna.
     sen hjälper det ju att sjukhuset jag varit till har besöksförbud för alla utom barnets pappa o syskon så man behöver inte laga sig fin för hela världen som ska komma och titta

• Elvis Mamma

Hade med mig 3-4 ombyten vilket var skönt! Stannade på BB tre dagar och duschade direkt efter förlossningen å sedan dom andra två dagarna oxå å då vill man ju ha rena kläder efter. BB's rock å nättrosor åkte av direkt efter förlossningen å det var inget jag ville hasa omkring i utan jag hade med mig några nya sköna mjukis dressar och linnen plus trosor och amningsbehå såklart, så mitt tips är att hellre packa för mycket än för lite ett annat tips är att köpa med egna bindor då dom som finns på bb mer liknar en blöja och inte är speciellt sköna att gå i. Fler ombyten till bebisen är också att rekommendera om man inte vill att bebisen ska ha landstinget kläder

Tack så mycket för alla svar. Idag har jag lyckats att packafärdigt med hjälp av er... Och det är hög tid... Bf om 4 dagar....

• Santis

Kom just på att om du bor på hotell bb så tror jag att du måste ha egna kläder.lycka till

Svar på tråden Hur många ombyten tar du med till dig själv till förlossningen?