• Lalla 08

tryfflar som aldrig stelnar!

Jag har försökt göra tryfflar till jul flera år men det lyckas aldrig.
    Jag har prövat olika recept men med samma resultat, tryffelsmeten stelnar inte.
    Det har aldrig gått att få smeten så fast att det går att rulla själva tryfflarna.

Har ni råkat ut för samma sak? tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden tryfflar som aldrig stelnar!
  • MorsningKorsning

Kyler du den tillräckligt i kylskåp?

• Tant Green

Jag tycker det brukar vara svårt att få dem att stela lagom mycket, när de är lagom hårda i mitten av formen är de stenhårda i kanten (eller lagom i kanten och för mjuka i mitten)....

Så nu har jag lagt ner ambitionen att rulla dem och har istället börjat ta smeten direkt när den är lös och spritsa ner i små formar (lite större än ischokladformar). Det är jättesmidigt och blir riktigt snyggt. Sen kan man ju sikta lite kakao över när de är klara.

• Psychadelia

I år är andra gången jag försöker mig på tryfflar. Första gången hade jag ett annat recept och fick samma resultat som du men den här gången blev det bättre... Gjorde nu efter Leilas recept på pepparminttryffel och lät smeten stå över natten i kyl. Lycka till.

• Neinei

Min tryffelsmet stelnar alltid. Hur gör du?

• arkeologitjejen

Enda gången jag haft de problemen är när jag värmt smeten för hårt, eller om den varit för fet i kombination med alkohol i smeten.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • MorsningKorsning

Sudd: rulla yttersidorna som är lagom och sedan ställer du in den i kylen igen och tar resten.

• Millan83

Har inte haft problemet men i år ska vi göra den lätta varianten och hälla smeten i ischokladformar! Snyggt, enkelt och minimalt med kladd! Choklad och grädde, + smaksättning! Enkelt och oslagbart!

I'm a singer, not a player!
  • Lavish

Jag har fått till bra tryfflar men minns ej receptet. Hade ägg och cognac i vill jag minnas.

Svar på tråden tryfflar som aldrig stelnar!