• Sofie 87

Tips på gott julgodis?

Jag hade tänkt och baka lite julgodis i dagarna men skulle gärna vilja ha lite bra ideér på vad man kan göra för något!? :)

• Svar på tråden Tips på gott julgodis?
  • Psychadelia

Jag har hittills gjort: chokladdoppad lakritskola med havssalt, twix, pepparminttryffel, kaneltryffel och saffransfudge och jag har tyckt om alltihop

• susanne

kola. Du kan också smälta ner blockchoklad i de små gipsformer man kan köpa eller om du sparat nån chokladkalender från tidigare år kan du smälta ner choklad i en sådan. Zoo godis är också enkelt man tar havregryn och socker, smält magarin och blandar det. väldigt söt men gott. ischoklad. hoppas detta är en hjälp på traven.

• Lepanden

Rocky road är enkelt och gott! Googla och kolla in Leilas recept. Jag brukar visserligen köra på mjölkchoklad och skippa pistaschnötterna :)

• jessi
    Psychadelia skrev 2011-12-11 22:23:06 följande:
    Jag har hittills gjort: chokladdoppad lakritskola med havssalt, twix, pepparminttryffel, kaneltryffel och saffransfudge och jag har tyckt om alltihop
    hur gör man saffranfudge? :D
  • Kontra

Vi har bakat kardemummatryffel, wienernougat mycket lätt och uppskattat, vanligt knäck samt knäck med smak av lakrits samt en sats med smak av kanel och kardemumma också mycket uppskattat!

• Psychadelia

Saffransfudge

2 1/2 dl grädde
    3 dl socker

Koka i ca 10-15 minuter så det klarar ett kulprov.
    Smält i 75 g vit choklad och ett kuvert saffran. Häll i bakplåtspapperklädd form ca 10x15 cm (jag tog en brödform). Låt stelna och skär sedan i små munsbitar.

Superenkelt och gott.

• jessi
    Psychadelia skrev 2011-12-11 23:19:59 följande:
    Saffransfudge

2 1/2 dl grädde
    3 dl socker

Koka i ca 10-15 minuter så det klarar ett kulprov.
    Smält i 75 g vit choklad och ett kuvert saffran. Häll i bakplåtspapperklädd form ca 10x15 cm (jag tog en brödform). Låt stelna och skär sedan i små munsbitar.

Superenkelt och gott.
    låter jättegott, det måste bara testas här hemma :) tack!
  • Psychadelia

Så lite så Jessi. Receptet är ju så enkelt så jag t.o.m. Kom ihåg det i huvudet Lycka till!

Svar på tråden Tips på gott julgodis?