Tips på gott julgodis?
Jag hade tänkt och baka lite julgodis i dagarna men skulle gärna vilja ha lite bra ideér på vad man kan göra för något!? :)
Jag hade tänkt och baka lite julgodis i dagarna men skulle gärna vilja ha lite bra ideér på vad man kan göra för något!? :)
Jag har hittills gjort: chokladdoppad lakritskola med havssalt, twix, pepparminttryffel, kaneltryffel och saffransfudge och jag har tyckt om alltihop
kola. Du kan också smälta ner blockchoklad i de små gipsformer man kan köpa eller om du sparat nån chokladkalender från tidigare år kan du smälta ner choklad i en sådan. Zoo godis är också enkelt man tar havregryn och socker, smält magarin och blandar det. väldigt söt men gott. ischoklad. hoppas detta är en hjälp på traven.
Rocky road är enkelt och gott! Googla och kolla in Leilas recept. Jag brukar visserligen köra på mjölkchoklad och skippa pistaschnötterna :)
Vi har bakat kardemummatryffel, wienernougat mycket lätt och uppskattat, vanligt knäck samt knäck med smak av lakrits samt en sats med smak av kanel och kardemumma också mycket uppskattat!
Saffransfudge
2 1/2 dl grädde
3 dl socker
Koka i ca 10-15 minuter så det klarar ett kulprov.
Smält i 75 g vit choklad och ett kuvert saffran. Häll i bakplåtspapperklädd form ca 10x15 cm (jag tog en brödform). Låt stelna och skär sedan i små munsbitar.
Superenkelt och gott.
Gjorde riktigt god rocky road fudge idag. Ignorerade receptet och valde salta jordnötter för jag gillar det till choklad. Blev inte så där supersött som viss fudge kan vara.
www.alltommat.se/recept/Rocky-Road-Fudge-2393
Så lite så Jessi. Receptet är ju så enkelt så jag t.o.m. Kom ihåg det i huvudet
Lycka till!
Bonutybars kanske?
http://mallasgoda.blogspot.com/2011/12/bounty-bars.html