• Majsan242

Bilbarnstol till liten bil

Hej hej!

Jag kör en Daewoo/Chevrolet Matiz som är en väldigt liten bil och undrar vilket babyskydd/bilbarnstol som skulle kunna tänkas passa?

Jag har krockkudde fram så helst ska den få plats där bak eftersom det kostar en del att få krockkudden bortmonterad (även om det är liite mer plats där fram).

Jag har inte råd att byta bil.

Jag tänkte åka ut till mekonomen och prova men tänkte fråga här först ifall någon har erfarenhet/tips.

Tacksam för svar.
    - Majsan 

• Svar på tråden Bilbarnstol till liten bil
  • Majsan242

Hej och tack för svaret! Jag vet inte vad isofix är ens... ska googla lite.. 

Tack för tipsen :) 

• Majsan242

Hmm... bilen är ju rätt gammal så  skulle tro att den inte har isofix (enligt google ser det mörkt ut).. :/

• LovleyMamma

Brio primo är en kanonstol(babyskydd) Lätt att bära och tar liten plats i bilen. 

• Natasha76

Ska du ha babyskydd eller bilbarnstol? Duologic 2 är både ock i ett. Då babyn är ca ett halvt år dvs 6 månader är det dags att börja byta bort babyskyddet och köpa en bilbarnstol som ryms i en liten bil. Om du inte har isofixfästen är det väl HiWay som då blir aktuellt.

• Majsan242

Jag har inte bestämt mig. Babyskydd verkar ju praktiskt då man kan bära runt ungen i den men bilbarnstol är ju också bra eftersom jag slipper byta efter 13 kg... får fundera lite helt enkelt :)

• Majsan242

Hi way var ju väldigt dyr och finns inga begagnade ute just nu.. men jag har ju lite tid på mig att leta :) vet iofs att det finns risker med att köpa begagnat och behöver jag inte byta på 6 år så är det ju ekonomiskt ändå... 

• cicci85

Jag skulle inte använda en hi-way från början. Skaffa ett babyskydd och sen när bebben kan sitta själv, runt 4-8 månader är det dags att byta till en större bakåtvänd stol som funkar tills ungen väger 25 kg.

• Lantani

Jag skulle köpt ett brio eller maxi cosi babyskydd från början och sedan när barnet är ca 6 månader, byta till en hi.-way, om den sitter bra i bilen!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Majsan242

Pengar är ju en issue men jag ska fundera på det - kommer inte använda bilen så mycket ändå eftersom jag bor centralt och har busskort. Bilen är bara för utflykter till landet o så... 
    Är det så att bebisen sitter sämre i en hiway när han är liten? Det står ju att den går att använda från 0 år...

Tänker såklart prova innan jag köper något öht.  

Svar på tråden Bilbarnstol till liten bil