• sankaj

Amortera eller inte??

Undrar om det är läge att amortera på hus eller ej.Har 16 000 kvar efter att alla räkningar är betalda men vi har 3 barn 19,16,4 år gamla.
    Hur gör ni?
    Vi amorterar 1000 /mån.

• Svar på tråden Amortera eller inte??
  • KDN

Klart man ska amortera ! Det tycker då jag .
    16 000 kr över då kan du väll amortera lite mera va ?

• tystlängtan

Vi amorterar så mycket vi bara kan. För mig är det helt givet i vårt läge (nu har vi iofs lägenhet och inte hus), men det beror väl på hur mycket man har i lån och hur mycket huset är värt.

• älskarlivet81

Vi amorterar ca 1300 kr/månad, anledningen till att vi inte amorterar mer är för att vi är föräldralediga just nu!

• qwoxy

Om det inte finns andra lån eller krediter så är det väl vettigt att amortera eller försöka spara en del av det överskottet.

• cina78

Amortera så mycket ni kan! Man vet aldrig hur livet utvecklat sig, om ni nån gång står utan den enas inkomst är det skönt om lånen inte är lika höga längre. Vi amortetar 2000 i månaden men är nu hemma mammaledig, så kommer amortera mer när jag får min vanliga lön igen.

• Delta

Håller med massan!! Såhär tänker jag när jag sätter nivån på amortering:
    Ex.
    Dagens ränta ca 4% kan troligtvis gå upp till 8%
    Har man lån på 1 MSEK blir 8% = 80000 kr/år
    Dagens ränta och amortering ska då minst bli 80000 kr/år tillsammans, då kan man vid höjda räntor upptill "säkerhetsnivån" bara justera amorteringen och behålla samma boendekostnad. Sjunker räntan blir man av med skulderna tidigare......... Ju längre lågränteläget håller i sig, ju högre stiger "säkerhetsnivån" eftersom man blir av med räntekostnader på varje amorterad krona..

Vi amorterar drygt 6000 kr/mån med ovan resonemang, dagens ränta och säkerhetsnivån 8%

• education

Error
    Nyckelordet i ditt inlägg är "tänker". Det finns alldeles får många människor med stora lån som hoppar över just den biten. Där är det mer ord som "känner" eller "hoppas" som dominerar.

• Lisa75

Jag tycker inte att det är så självklart. Har ni låg belåningsgrad och en trygg ekonomi, så kanske ni vill ha mer pengar kvar här och nu. Så kan det ju vara när man har tre barn och kanske intressen, semestrar etc som man vill prioritera.

Tycker att ni ska fundera över vad som är viktigt för er - när i livet behöver ni mer pengar?
    Om det är viktigt att ha låga kostnader när ni blir äldre så ska ni amortera.
    Men om det är viktigare att ha mer pengar nu när barnen bor hemma så kan lägre amorteringar kanske vara helt okej några år.

Det beror ju också på vad ni tror att ni kommer att tjäna framöver.
    I dagsläget kanske någon av er eller båda jobbar deltid. Ni kanske inte har haft tid att satsa på karriären fullt ut under åren med mindre barn. Kanske kommer ni att tjäna betydligt mer om 5-10 år? Då kanske det är bättre läge att amortera då, när ni dessutom bara har ett barn kvar hemma att betala för.

Jag tycker att man bör göra betydligt fler avvägningar och inte bara säga att amortera är bra i allmänhet.

• Lisa75

Kan tillägga som svar på frågan: Vi kommer att amortera, dock inte månadsvis utan en större klumpsumma. Jag är inte så förtjust i månadsamorteringar. Men det är ju en smaksak. 

Svar på tråden Amortera eller inte??