• Lottapotta08

Sömnbekymmer

Hej,

Jag är en trött mamma som undrar om det någonsin kommer att vända med vår sons knackiga sömn.

Han har egentligen alltid varit stökig med sömnen men nu när han är snart två år så känns det nästan värre än någonsin. Han somnar i egen säng med nattningsrutiner som tar 15-40 minuter. Efter ett par timmars sömn börjar stöket. Han ropar på oss och efter snart två år av dålig sömn har vi sedan ett bra tag tillbaka kapitulerat och hämtar in honom till vår säng. Att försöka få honom att somna om i egen säng har varit i stort sett omöjligt och vi är för trötta för att orka lägga flera timmar på detta varje natt helt enkelt.

När han sen hamnar i vår säng är han oftast nöjd och somnar snabbt. Men, senaste veckan har det varit riktigt jobbigt. Han har vaknat ca en gång i timmen och skrikit och rullat runt. Detta är ren tortyr.

Vi har när han var runt 10 månader använt oss av femminutersmetoden. Den är enligt mig hemsk men den fungerade faktiskt. Ända tills han blev sjuk någon månad senare och förkylningarna sedan avlöste varandra. Då hamnade vi i dåliga sömnvanor igen.

Vad kan det bero på att han skriker om natten? Ibland verkar det som om han befinner sig i ett tillstånd mellan sovande och vaken. Om vi sätter honom upp i sängen eller tänder en lampa brukar skrikandet gå över direkt, men det kommer tillbaka efter någon timme. Förut var det värst fram till kl 24 ungefär men som inatt så har det hållit på hela natten.

Han är en glad kille med väldigt stark vilja och temperament och är mycket nyfiken. Jag har inte alls känslan av att han är otrygg, tvärtom. Kan det vara så att hans nyfikenhet hindrar honom från att koppla av på natten?

Jag vill egentligen mest höra om det finns något vi kan göra eller om detta är ”normalt” och går över.

Jag är väldigt tacksam för svar!

Svar på tråden Sömnbekymmer