Anonym (Mamman) skrev 2011-12-12 14:30:02 följande:
Har precis fått besked om plats åt vår 2,5 årige son hos en dagbarnvårdare, hade ansökt om förskola men det är fullt hela våren som det ser ut nu.
Personen har 3 barn + sin son inskrivna.
Ge mig för och nackdelar, gärna om ni sedan bytt till vanlig förskola eller tvärtom.
Är rädd att jag har förutfattade meningar vad det gäller dagbarnvårdare =(
Jag har själv aldrig gått på dagis/förskola men min mamma jobbar på dagis/förskola och därför gick vi hos dagmamma. Jag fick följa med många gånger som barn till mammas jobb och min bild av dagis/förskola är:
STORA barngrupper med få vuxna, väldigt högljutt eftersom barnen annars varken blir hörda eller sedda osv osv osv och ändå jobbade och jobbar mamma på ett hyfsat bra dagis/förskola med aningens mindre grupper. Detta betyder att varje vuxen har 12 barn var att se efter. Det är inte okej.
Dagmamma: mindre barngrupper, det är lugnare, barnen får vara med och titta eller hjälpa till vid matlagningen detta får inte ske på dagis/förskola,För mig sedan finns det absolut väldigt olika dagmammor. Den dagmamma jag SKA ha till vår dotter hon gör ALL mat ifrån grunden. Får barnen fiskpinnar med mos där så har de tillsammans gått till fiskhandlaren och köpt färsk fisk, sedan har de gått in på matbutiken och köpt potatisen och detta lagar antingen dagmamman till själv eller tillsammans med äldre barn hemma.
När jag var barn hade jag två olika dagmammor, den första var hemsk medan den andra var asbra och är fortfarande en vän till mig. Hade jag bott kvar i den stan skulle min dotter ha gått hos henne. personligen vägrar jag dagis/förskola. Jag vill inte ha mitt på barn där det känns som barnförvaring pga skitstora grupper med för lite personal och det bara är högljutt som sjutton dagarna i ända. En hel del personal i dagis/förskola får med tiden hörselskador. Jag har inte hört talas om en enda dagmamma som fått det pga storleken på barngrupperna.