• Anonym (Mamman)

Någon med barn hos dagbarnvårdare?

Har precis fått besked om plats åt vår 2,5 årige son hos en dagbarnvårdare, hade ansökt om förskola men det är fullt hela våren som det ser ut nu.

Personen har 3 barn + sin son inskrivna.

Ge mig för och nackdelar, gärna om ni sedan bytt till vanlig förskola eller tvärtom.

Är rädd att jag har förutfattade meningar vad det gäller dagbarnvårdare =(

• Svar på tråden Någon med barn hos dagbarnvårdare?
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2011-12-12 14:30:02 följande:
    Har precis fått besked om plats åt vår 2,5 årige son hos en dagbarnvårdare, hade ansökt om förskola men det är fullt hela våren som det ser ut nu.

Ge mig för och nackdelar, gärna om ni sedan bytt till vanlig förskola eller tvärtom.

Jag har själv aldrig gått på dagis men min mamma jobbade på dagis, därför hade hon oss hos dagmamma
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2011-12-12 14:30:02 följande:

Jag har själv aldrig gått på dagis/förskola men min mamma jobbar på dagis/förskola och därför gick vi hos dagmamma. Jag fick följa med många gånger som barn till mammas jobb och min bild av dagis/förskola är:
    STORA barngrupper med få vuxna, väldigt högljutt eftersom barnen annars varken blir hörda eller sedda osv osv osv och ändå jobbade och jobbar mamma på ett hyfsat bra dagis/förskola med aningens mindre grupper. Detta betyder att varje vuxen har 12 barn var att se efter. Det är inte okej. 

Dagmamma: mindre barngrupper, det är lugnare, barnen får vara med och titta eller hjälpa till vid matlagningen detta får inte ske på dagis/förskola,För mig  sedan finns det absolut väldigt olika dagmammor. Den dagmamma jag SKA ha till vår dotter hon gör ALL mat ifrån grunden. Får barnen fiskpinnar med mos där så har de tillsammans gått till fiskhandlaren och köpt färsk fisk, sedan har de gått in på matbutiken och köpt potatisen och detta lagar antingen dagmamman till själv eller tillsammans med äldre barn hemma.
    När jag var barn hade jag två olika dagmammor, den första var hemsk medan den andra var asbra och är fortfarande en vän till mig. Hade jag bott kvar i den stan skulle min dotter ha gått hos henne. personligen vägrar jag dagis/förskola. Jag vill inte ha mitt på barn där det känns som barnförvaring pga skitstora grupper med för lite personal och det bara är högljutt som sjutton dagarna i ända. En hel del personal i dagis/förskola får med tiden hörselskador. Jag har inte hört talas om en enda dagmamma som fått det pga storleken på barngrupperna.
  • Anonym (Mamman)

Vad tyckte du om att vara hos dagmamma då?

Jag vet att min man inte alls trivdes hos dagmamma (de testade 2 eller om det var 3 olika, sedan blev det förskola)

• Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2011-12-12 14:38:17 följande:
    Jag har själv aldrig gått på dagis/förskola men min mamma jobbar på dagis/förskola och därför gick vi hos dagmamma. Jag fick följa med många gånger som barn till mammas jobb och min bild av dagis/förskola är:
    STORA barngrupper med få vuxna, väldigt högljutt eftersom barnen annars varken blir hörda eller sedda osv osv osv och ändå jobbade och jobbar mamma på ett hyfsat bra dagis/förskola med aningens mindre grupper. Detta betyder att varje vuxen har 12 barn var att se efter. Det är inte okej. 

Dagmamma: mindre barngrupper, det är lugnare, barnen får vara med och titta eller hjälpa till vid matlagningen detta får inte ske på dagis/förskola,För mig  sedan finns det absolut väldigt olika dagmammor. Den dagmamma jag SKA ha till vår dotter hon gör ALL mat ifrån grunden. Får barnen fiskpinnar med mos där så har de tillsammans gått till fiskhandlaren och köpt färsk fisk, sedan har de gått in på matbutiken och köpt potatisen och detta lagar antingen dagmamman till själv eller tillsammans med äldre barn hemma.
    När jag var barn hade jag två olika dagmammor, den första var hemsk medan den andra var asbra och är fortfarande en vän till mig. Hade jag bott kvar i den stan skulle min dotter ha gått hos henne. personligen vägrar jag dagis/förskola. Jag vill inte ha mitt på barn där det känns som barnförvaring pga skitstora grupper med för lite personal och det bara är högljutt som sjutton dagarna i ända. En hel del personal i dagis/förskola får med tiden hörselskador. Jag har inte hört talas om en enda dagmamma som fått det pga storleken på barngrupperna.
    Tack för ett utförligt svar!

Söker fler synpunkter
  • Anonym

Vad är en dagbarnvårdare?

• Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2011-12-12 14:38:39 följande:
    Vad tyckte du om att vara hos dagmamma då?

Jag vet att min man inte alls trivdes hos dagmamma (de testade 2 eller om det var 3 olika, sedan blev det förskola)
    jag älskade det. Även när vi var hos dagmamman som jag inte tyckte om så trivdes jag med att gå hos dagmamma. Det fanns inte på kartan att sätta mig på dagis/förskola. Jag var för försiktig och tillbakadragen för att ha klarat mig i sådana stora grupper. Det hade aldrig funkat för mig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-12 15:07:57 följande:
    Vad är en dagbarnvårdare?
    i folkmun: dagmamma. En person som jobbar med att ta emot barn hemma. Bra alternativ för barn som inte trivs eller klarar av de stora grupperna på dagis.
  • Anonym (................)

Jag skulle själv inte vilja ha mitt barn hos dagmamma eftersom jag inte gillar att man ska lämna barnet hemma hos någon. Dessutom så har barnet då bara EN vuxen att ty sig till och tänk om det inte alls funkar? Och är dagmamman sjuk/ledig får barnet vara hos någon varken du eller barnet känner...

• Anonym
    Anonym (................) skrev 2011-12-12 16:09:36 följande:
    Jag skulle själv inte vilja ha mitt barn hos dagmamma eftersom jag inte gillar att man ska lämna barnet hemma hos någon. Dessutom så har barnet då bara EN vuxen att ty sig till och tänk om det inte alls funkar? Och är dagmamman sjuk/ledig får barnet vara hos någon varken du eller barnet känner...
    om det inte funkar med barnet och dagmamman får man försöka byta dagmamma. Precis som man kan försöka byta dagisgrupp om barnet inte trivs med just den gruppen. Det är just hemmagrejen som tilltalar mig. Jag trivdes med det och hoppas att vår dotter kommer göra det också. Jag flyttar henne hellre till en annan dagmamma om det inte funkar med den jag vill ha. Jag vill verkligen inte lämna mitt barn på ett överfullt dagis med sönderstressad personal som inte hinner se alla ungarna
  • Anonym (Ninni)

Nackdelar dagbarnvårdare:
    - Risk för favorisering då hennes eget barn ingår i barngruppen.
    - Utbildning - ja, vad har hon för utbildning? Är hon förskollärare?
    - Låst till en person. Vad händer om/när hon blir sjuk, har semester etc?
    - TIderna. Hur flexibelt är det?

Fördelar dagbarnvårdare:
    - Mindre barngrupper än vad det är i de flesta förskolorna.

Svar på tråden Någon med barn hos dagbarnvårdare?