• underligt

Katten kliar sönder såret.

Det är såhär att våran katt har sår under hakan/ på halsen, som han har haft i några månader nu. Det vill aldrig läka för att han kliar upp det hela tiden. Vill inte sätta på honom en "tratt" heller då den skulle hamna precis över såret.  Såret är inte infekterat eller något sådant.

Någon som har nått tips på vad vi kan göra för att få honom att sluta klia?

• Svar på tråden Katten kliar sönder såret.
  • nemo1

Ehhh, har du inte varit hos veterinären med såren? Låter som foderallergi. Vad ger du för foder?

• Ringtail
    underligt skrev 2011-12-12 15:47:16 följande:
    Det är såhär att våran katt har sår under hakan/ på halsen, som han har haft i några månader nu. Det vill aldrig läka för att han kliar upp det hela tiden. Vill inte sätta på honom en "tratt" heller då den skulle hamna precis över såret.  Såret är inte infekterat eller något sådant.

Någon som har nått tips på vad vi kan göra för att få honom att sluta klia?
    Vad säger veterinären? Har inte de några lösningar på problemet? ( Jag utgår från att ni varit där med katten när den först fick såret och sedan även hållit veterinären uppdaterad när såret inte läker.)
  • underligt

Nej, har inte varit hos veterinären. Har fått rådet dock att katter brukar sköta det själv och att det brukar läka. Men nu börjar det gå så lång tid.

Vi ger samma foder som han har fått sedan han var lite Royal Canin.

• Pussesnuttan

Gå till veterinären!

• nemo1
    underligt skrev 2011-12-12 19:49:17 följande:
    Nej, har inte varit hos veterinären. Har fått rådet dock att katter brukar sköta det själv och att det brukar läka. Men nu börjar det gå så lång tid.

Vi ger samma foder som han har fått sedan han var lite Royal Canin.
    Jag blir så trött på alla oansvariga djurägare. Katten har alltså gått med stora sår på halsen i flera månader och ni har inte sökt hjälp? Enligt lag så är man skyldig att söka vård när ens djur är sjuka, dig skulle man vilja anmäla.
  • dezibel

Det kan sitta något(en klo,tagg mm) i såret som gör att det inte läker så ett vetbesök är på sin plats!

• Dagg1

Åk till veterinären och ett annat tips är att skaffa försäkring om du inte har det.

• underligt
    nemo1 skrev 2011-12-12 21:08:06 följande:
    Jag blir så trött på alla oansvariga djurägare. Katten har alltså gått med stora sår på halsen i flera månader och ni har inte sökt hjälp? Enligt lag så är man skyldig att söka vård när ens djur är sjuka, dig skulle man vilja anmäla.
    Det är inte stora sår. Och anledningen till att jag inte har gått till en veterinär är att jag tidigare har fått rådet av en VETERINÄR att katter brukar sköta det så bra själv. Har även vart till veterinären med katten förut då han hade öroninfektion och då satte de på honom en alldeles för stor "tratt" som gjorde att han  varken kunde äta eller dricka.

Nu ville jag ha råd för att se om det var något som jag kunde göra själv, var det ingen som skulle ha några tips så skulle jag självklart uppsöka veterinär.

Och jag har även gjort rent såret flera gånger.
  • PumpkinQueen
    underligt skrev 2011-12-13 15:07:26 följande:
    Det är inte stora sår. Och anledningen till att jag inte har gått till en veterinär är att jag tidigare har fått rådet av en VETERINÄR att katter brukar sköta det så bra själv. Har även vart till veterinären med katten förut då han hade öroninfektion och då satte de på honom en alldeles för stor "tratt" som gjorde att han  varken kunde äta eller dricka.

Nu ville jag ha råd för att se om det var något som jag kunde göra själv, var det ingen som skulle ha några tips så skulle jag självklart uppsöka veterinär.

Och jag har även gjort rent såret flera gånger.
    Byt veterinär, den du har nu verkar inte vara så bra. Eftersom katten inte läker ihop av sig själv (vilket du ju märkt) så behöver den få komma till en veterinär som kan kontrollera vad det är för fel. Det kan vara vad som helst: foderallergi, pemphigus, ringorm, ett infekterat bett, etc. Det kan vara svårt att göra rent ett bitsår, det bildas gärna infekterade var-fickor under huden. Det är inget som du kan göra rent själv, utan veterinären behöver titta på det.
  • IceJossan

Byt foder. Royal Canin är inget bra foder, det är på tok för mycket spannmål och annat konstigt i det som katter inte alls ska äta. Många katter utvecklar allergi mot det, trots att de ätit det i flera år - en dag blir det liksom för mycket.

Jag rekomenderar Porta 21 Sensible, ett spannmålsfritt torrfoder som är allergivänligt. Billigt dessutom om man köper över internet. 10 kg för 399 kr. Och servera ingen fisk över huvud taget, inte ens i blötmat.

• dezibel
    IceJossan skrev 2011-12-13 18:24:50 följande:

Jag rekomenderar Porta 21 Sensible, ett spannmålsfritt torrfoder som är allergivänligt. Billigt dessutom om man köper över internet. 10 kg för 399 kr. Och servera ingen fisk över huvud taget, inte ens i blötmat.

Lånar tråden lite! Har letat erfer Porta 21 här men det finns inte på mina butiker.Var på Internet köper du det? Gärna en länk om du har :)
  • IceJossan
    dezibel skrev 2011-12-15 05:37:29 följande:
    Lånar tråden lite! Har letat erfer Porta 21 här men det finns inte på mina butiker.Var på Internet köper du det? Gärna en länk om du har :)
    www.zoomarknad.se
Svar på tråden Katten kliar sönder såret.