• Planerarinnan

Tips på ostbricka - goda ostar

Hej!

Tänkte lyxa till det med lite goda ostar på julaftonskväll (älskar ost!) och ska skicka iväg maken att handla till detta nästa vecka.

Alla opastöriserade går ju bort och bort med Brie etc (snyft), men har ni några bra tips på goda ostar som man får äta som gravid? Vill ju inte bara äta herrgårdsost och vitlöksost   Sedan kommer jag ju be honom kolla vad som står på förpackningen, men behöver lite tips och råd, gärna då på goda hårdostar.

Andra saker som man kan ha till (ska vara lite mer som måltid än bara ostbricka)? Lite gott bröd och ?

• Svar på tråden Tips på ostbricka - goda ostar
  • La Lola

Mögelost på tub tex.
    Alla ostar i ask o tub är ju ok.

Sen finns det ju en massa hårdostar som gravida kan äta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-12-12 16:25:12 följande:
    Mögelost på tub tex.
    Alla ostar i ask o tub är ju ok.

Sen finns det ju en massa hårdostar som gravida kan äta.
    Eller rättare sagt; alla hårdostar är ok.
  • EmeelieeA

Har du lust o nämna några? :) Jag är också nyfiken o hajjar absolut noll av ost o olika sorter!

• Kimona

Lite olika Bonjour de små askarna, någon stark hårdost

• La Lola
    EmeelieeA skrev 2011-12-12 16:27:40 följande:
    Har du lust o nämna några? :) Jag är också nyfiken o hajjar absolut noll av ost o olika sorter!
    sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rdost
  • Sweet life

Gå till en bra sorterad ostaffär och be om några bitar goood desserthårdost och goda marmelader att ha till!!

• Magdalena82

Trentino, Baskeriu, Beemster, Gruyere, Manchego är bra exempel - avsluta med en riktigt finlagrad parmesan reggiano!

• Sweet life

Gruyere är så sinnesjukt god med en marmelad på björnbär och vit choklad!!!

• Magdalena82
    Sweet life skrev 2011-12-12 16:49:29 följande:
    Gruyere är så sinnesjukt god med en marmelad på björnbär och vit choklad!!!
    Det lät spännande, måste jag testa. Har bara provat med fikonmarmelad tidigare Glad
  • mojja81

Äter ni fetaost som det står pastöriserad på?

• La Lola
    mojja81 skrev 2011-12-12 21:54:58 följande:
    Äter ni fetaost som det står pastöriserad på?
    Självklart.
  • Vanilja78

Hej,
    Vad jag har förstått finns det många hårdostar som inte är pastöriserade, bl. a Gruyere. Men när jag har frågat i ostdiskar säger de att allt som är lagrat i över 1,5 år är ok. Så en vällagrad Gruyere ska vara ok.

Finns också en hårdost som heter Primadonna som är pastöriserad och god.

Mitt tips är att gå till en riktigt bra ostdisk, t.ex i en saluhall eller dylikt. De brukar vara duktiga på att hjälpa till.

• La Lola
    Vanilja78 skrev 2011-12-13 11:05:13 följande:
    Hej,
    Vad jag har förstått finns det många hårdostar som inte är pastöriserade, bl. a Gruyere. Men när jag har frågat i ostdiskar säger de att allt som är lagrat i över 1,5 år är ok. Så en vällagrad Gruyere ska vara ok.

Finns också en hårdost som heter Primadonna som är pastöriserad och god.

Mitt tips är att gå till en riktigt bra ostdisk, t.ex i en saluhall eller dylikt. De brukar vara duktiga på att hjälpa till.
    "I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
  • Planerarinnan

Tack för alla tips och råd. Låter ju jättebra med sista tipset om hårdostar, då har jag ju en hel del att välja mellan. Mums!

Svar på tråden Tips på ostbricka - goda ostar