• Hemulia

Sex dagar utan varmvatten, hyreslägenhet

Kan ni ge mig några vettiga råd eller tips? 
    Har man som hyresrätt möjlighet att ställa några krav?

I tisdags förra veckan (1 vecka sedan nu) byggdes det någonstans i mitt område och varmvattnet stängdes därför av, utan att sätta upp informationslappar i mitt hus. Jag trodde därför något var fel och ringde för att göra en felanmälan där de sa att vattnet snart skulle sättas på igen. 

På onsdagen fanns inget varmvatten än och jag fick information på sms om att de under torsdagen skulle felsöka och åtgärda detta.

På torsdagen kommer två rörmokare långt efter utsatt tid (jag satt hemma då jag har två smitningsbenägna katter) och bytte blandaren i duschen vilket tydligen skulle lösa problemet. 
    Jag hade då någorlunda varmt vatten i omgångar under kvällen.

På fredagen var jag bara hemma en kort stund under morgon och kväll och var ej i behov av varmvatten så jag vet ej om det fanns då.

På lördagen ringer jag felanmälningsjouren som tycker att det verkar akut och ska skicka ut någon. Efter fem timmar (sitter återigen hemma och väntar) dyker en väktare upp och förklarar att det inte är hans område men att han ska fixa någon med VVS-kunskaper som ordnar det under dagen. Han berättar också att jag är den enda som felanmält och alltså måste felet vara enbart hos mig (bor längst in i min "korridor").
    Ingen kommer under kvällen och under söndagen hör jag ingenting från dom, de har med andra ord struntat i att följa upp det hela.

I morse ringer jag felanmälan igen och de säger att det förhoppningsvis kan skicka ut någon idag. På eftermiddagen kommer jag hem och vattnet är totalt iskallt, så jag ringer ännu en gång och frågar om någon varit här. Då får jag veta att felet finns hos alla i mitt hus (nyss var det enbart jag) och att de inte vet vad det beror på men har arbetat hela dagen med att lösa det men inte lyckats.

Jag är normalt en väldigt överseende och lugn person men nu börjar jag bli fly förbannad här hemma.
    Visst, varmvattnet kan försvinna någon eller ett par dagar, men nu är jag inne på sjätte dagen med iskallt vatten och är trött på att behöva åka hem till andra för att duscha.

Jag kommer kontakta ansvarig person om hur dåligt de skött detta och skjutit upp det över helgen. Kan jag kräva hyresavdrag för de här, hittills, sex dagarna?
    Hittade en artikel med liknande problem på internet där de hänvisar till Jordalagen kapitel 12:

I Jordabalkens 12:e kapitel som handlar om hyra står i 11§ 3 st och 5 st:... 
    ... 3. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran.

• Svar på tråden Sex dagar utan varmvatten, hyreslägenhet
  • Purpurbräcka

Såhär skriver hyresgästföreningen om saken:

"Om varmvattnet inte fungerar har du normalt rätt att betala lägre hyra tills problemet är löst. Du har i så fall rätt att betala lägre hyra från det du säger till värden om felet, tills det är åtgärdat. Du kan också säga till värden att du kommer att begära lägre hyra varje gång problemet återkommer.

För att få värden att åtgärda problemet ordentligt, kanske byta utrustning, kan det vara bra att vara flera grannar som går ihop och kontaktar värden.

Du som är medlem i Hyresgästföreningen kan ringa oss på 0771-443 443, eller kontakta oss via e-post så kan vi hjälpa er att gemensamt kontakta värden."
  • Hemulia

Tack!
    Jag påpekade ju detta redan första dagen, så jag hoppas det finns antecknat någonstans.  

Har nu fått information om att de återigen ska felsöka problemet och försöka lösa det, men inte förrän på torsdag och fredag. Vad hände med de två dagarna därinnan?  

Svar på tråden Sex dagar utan varmvatten, hyreslägenhet