• FruuMee

Får man äta rostbiff när man är gravid?

Får man äta sån kall rostbiff (som ligger vid skinkan osv) när man är gravid??

• Svar på tråden Får man äta rostbiff när man är gravid?
  • whitetrach86

jag har gjort det iaf.. Glad nån gång ibland kan inte skada även om man "inte får" egentligen

• Muffins i magen

Åh jag älskar "läs på slv-råden" :).
    Jag äter rostbiff från charken om den är fräsch, alltså just uttagen ur kyl första gången. Men det du absolut ska undvika är sådan som stått framme länge eller som varit förpackad, typ som smörgåspålägg.

• Coyote

Med tanke på att folk alltid hittar på egna råd om vad som är okej och inte, så är slv enda rätta att hänvisa till. Så slipper folk gå en hel graviditet och tro att man inte kan äta råa ägg eller rostbiff.

• La Lola

Att säga "läs på Slv" är ju inte det minsta galet när svaret faktiskt finns där.

"Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Är man osäker på vad rostbiff är så kan man ju göra en enkel sökning på nätet:
    sv.wikipedia.org/wiki/Rostbiff

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    whitetrach86 skrev 2011-12-12 17:50:32 följande:
    jag har gjort det iaf.. Glad nån gång ibland kan inte skada även om man "inte får" egentligen
    Fast man får ju.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Muffins i magen

Ja man ska läsa på slv, absolut, men ibland vill man ha konkreta tankar från hur andra resonerar och gör. Slv är ju ingen lag skrivet i sten, men bra rekommendationer att följa.

• FruuMee

Tack för era svar! Det blev lite snabba ryck igår, var borta och åt och kom på efter några tuggor att det kanske var ett big no no =) Jag hann inte sitta och läsa igenom på slv så jag avstod från resten jag hade på tallriken, i säkerhets fall =)

• Coyote
    Muffins i magen skrev 2011-12-13 10:07:24 följande:
    Ja man ska läsa på slv, absolut, men ibland vill man ha konkreta tankar från hur andra resonerar och gör. Slv är ju ingen lag skrivet i sten, men bra rekommendationer att följa.
    Nej, men nu var det ju frågan om man "får", alltså om det är okej enligt rekommendationerna. Man får äta allt, om man vill, men man rekommenderas inte att göra det. Då hjälper det ju föga med svar som "jaaadå, det går såååå bra,  jag har ätit det hela graviditeten och min bebis mår sååå braaaa".
Svar på tråden Får man äta rostbiff när man är gravid?