• Anonym (Kräkfia)

Gravid och bulimi

Jag lider lite av bulimi. Det händer att jag äter massor med godis, får dåligt samvete och kräks upp det.
    Innan graviditeten var det mycket värre. Då kunde jag köpa stora mängder mat, godis mm och hetsäta och kräkas om vartannat.
    Nu när jag är gravid så är det mer att jag kräks när jag ätit alldeles för mycket godis och skräp. Detta händer ca 2-3 gånger i veckan.

Jag vet att det absolut inte är bra. Men är det någon fara för barnet? Jag är orolig att det tar skada på något sätt? Jag är nu i v. 12. Jag vet många som mår illa och kräks hela tiden under de första månaderna. Jag äter ändå riktig och bra mat hela dagarna och sköter mig i övrigt.     

• Svar på tråden Gravid och bulimi
  • Anonym

Så tänker jag med.

Jag har samma som du. 

• MarKatta76

Har du skrivit in dig ännu hos en barnmorska? Isf tycker jag du ska berätta om din sjukdom, om du inte är inskriven än så berätta när du är där första gången! Du kan få hjälp med dina ätstörningar via mödravården och även ha lite extra koll på dig så fostret växer ordentligt. Jag har haft bulimi/anorexi (växlat emellan) i ca 20 år. Men när jag fick reda på att jag är gravid så har jag lyckats hålla mig ifrån  allt det där. Jag hoppas det håller i sig efter barnet fötts:)

Jag känner att jag är tvungen att skärpa mig nu, och gör precis rätt med maten och sköter mig.

Klart att det är ju inte bra för din kropp att du fortsätter kräkas, du mår väl illa och kräks ändå iom graviditeten. Men just därför tycker jag du ska tänka om nu! Jag var också godisråtta, men har vant mig av med det nu. Barnet i sig tar ännu ingen skada eftersom den är självförsörjande på näring fram tills vecka 14 ca. Men det kan vara bra att du bestämmer dig att sluta hetsäta nu, snart kommer barnet att behöva all näring den kan få genom dig. Börja nu, innan det.

Jag klarade mig själv på lite jävlar anamma, men du kanske behöver hjälp?

Ät bra mat ts, mycket grönsaker, protein och kalcium. Om du får i dig från hela kostcirkeln så kommer du(tids nog) kunna bryta sockerbegäret. Det är MKT bättre för lillpyret därinne:)

• Anonym (Kräkfia)

Min barnmorska vet om att jag har haft ätstörningar. Jag har vårdats på Mandokliniken i våras. Men min BM vet inte att jag ibland kräks fortfarande. Jag vill inte säga något i fall det håsas upp på något sätt. Vill inte bli något "offer"

• MarKatta76
    Anonym (Kräkfia) skrev 2011-12-12 19:26:00 följande:
    Min barnmorska vet om att jag har haft ätstörningar. Jag har vårdats på Mandokliniken i våras. Men min BM vet inte att jag ibland kräks fortfarande. Jag vill inte säga något i fall det håsas upp på något sätt. Vill inte bli något "offer"
    Du gör dig själv till offer isf, dags att tänka på och ta ansvar för lillen nu? För din och barnets skull tycker jag du ska berätta! Om du tappar kontrollen längre fram (äter och spyr allt, även maten) så kommer med all säkerhet barnet drabbas, och kanske växa dåligt. Det vill du väl inte ändå?
  • Anonym (Kräkfia)
    MarKatta76 skrev 2011-12-12 19:28:02 följande:
    Du gör dig själv till offer isf, dags att tänka på och ta ansvar för lillen nu? För din och barnets skull tycker jag du ska berätta! Om du tappar kontrollen längre fram (äter och spyr allt, även maten) så kommer med all säkerhet barnet drabbas, och kanske växa dåligt. Det vill du väl inte ändå?

Klart att jag vet att jag ska ta ansvar. Det är inte normalt på något sätt att göra såhär.
    Men jag känner ändå att jag har lite kontroll. Jag skulle nu tex. ALDRIG köpa hem massor och hetsäta 3-4 ggr i streck eller kräkas upp mat mm. Detta gäller bara godis mm på kvällarna.  
  • MarKatta76
    Anonym (Kräkfia) skrev 2011-12-12 19:32:04 följande:
    Klart att jag vet att jag ska ta ansvar. Det är inte normalt på något sätt att göra såhär.
    Men jag känner ändå att jag har lite kontroll. Jag skulle nu tex. ALDRIG köpa hem massor och hetsäta 3-4 ggr i streck eller kräkas upp mat mm. Detta gäller bara godis mm på kvällarna.  
    Tycker ändå du själv ska införa nolltolerans mot hetsätning. Låter lite nu som du är rädd att släppa det? Du behöver hjälp, det kan jag läsa mellan raderna direkt! Det är sååå himla lätt att tappa kontrollen ts, det vet du nog om. Och din mage kommer att växa med tiden som du vet, och hur kommer du må då? Berätta nu, är mitt råd. Så du hiner prata om det innan magen börjar växa.
  • MarKatta76

Det är ju jättebra att du kommit liten bit på vägen själv, men med stöd kanske du kartar detta helt?

• MarKatta76
    MarKatta76 skrev 2011-12-12 19:36:06 följande:
    Det är ju jättebra att du kommit liten bit på vägen själv, men med stöd kanske du kartar detta helt?
    *klarar
  • Anonym (Kräkfia)
    MarKatta76 skrev 2011-12-12 19:34:53 följande:
    Tycker ändå du själv ska införa nolltolerans mot hetsätning. Låter lite nu som du är rädd att släppa det? Du behöver hjälp, det kan jag läsa mellan raderna direkt! Det är sååå himla lätt att tappa kontrollen ts, det vet du nog om. Och din mage kommer att växa med tiden som du vet, och hur kommer du må då? Berätta nu, är mitt råd. Så du hiner prata om det innan magen börjar växa.
    Du har så rätt! Men det är svårt att släppa taget. Vet inte varför jag gör såhär. Jag är normalt sett en väldigt stark person och klarar mig alltid själv. Jag vill helst inte berätta om detta för jag skäms så mycket. Egentligen ska jag bara samla ihop mig och stålsätta mig mot detta. Jag vet ju att det går.
  • Anonym (bm)
    MarKatta76 skrev 2011-12-12 19:24:56 följande:
    Barnet i sig tar ännu ingen skada eftersom den är självförsörjande på näring fram tills vecka 14 ca.

Fostret är självförsörjande fram till implantation i livmodern, ca 2 v efter befruktning.
Svar på tråden Gravid och bulimi