• Anonym (21.8)

Vart ska man ligga på BMI skalan?

Vart ska man ligga på BMI skalan för att anses vara "normalviktig"? Nu menar jag inte mellan två olika tal och att även gränsen mot övervikt är "normal" utan vad anses vara det mest "ultimata"?

Utifrån mitt namn kanske ni förstår att jag ligger på 21.8...

• Svar på tråden Vart ska man ligga på BMI skalan?
  • Anonym

men normalviktig är man väl med normal BMI, alltså mellan 19-25.

själv trivs jag bäst på 21-22.

• Anonym (21.8)
    Anonym skrev 2011-12-12 22:32:21 följande:
    men normalviktig är man väl med normal BMI, alltså mellan 19-25.

själv trivs jag bäst på 21-22.
    Fast har man ett bmi på 24,8 skulle jag säga att man nästan är överviktig och inte "normalviktig"

Jag vill gå ner 1 kg så jag hamnar på 21,5
  • Scream2

BMI är skit och har man det som enda rättesnöre är men MYCKET snett ute!

Du kan ha pinnar till ben och stor mage...och BMI på 23...hälsosam? NÄÄÄÄ

Du kan vara storrökare och aldrig röra på dig med BMI 21...hälsosam? NÄÄÄÄ

Du kan vara vältränad och musklad, timglasfomrad, äta ok och inte röka med BMI på 27...hälsoam? Med stor sannolikhet      

Några siffror säger nada och att gå ner 1 kg för att få "bättre" BMI är superlöjligt i mina öron. Se dig i spegeln istället, kolla över dina vanor osv.   

• Anonym (anna)

Jag har 21,2 och börjar se ganska mullig ut, ser bäst ut vid BMI 18.5-19. Men det där är olika, beroende på hur kroppen är byggd. Jag är väldigt tunt byggd. En person med rejälare stomme kan se smal ut vid högre BMI. 

• Anonym (21.8)
    Scream2 skrev 2011-12-12 22:53:21 följande:
    BMI är skit och har man det som enda rättesnöre är men MYCKET snett ute!

Du kan ha pinnar till ben och stor mage...och BMI på 23...hälsosam? NÄÄÄÄ

Du kan vara storrökare och aldrig röra på dig med BMI 21...hälsosam? NÄÄÄÄ

Du kan vara vältränad och musklad, timglasfomrad, äta ok och inte röka med BMI på 27...hälsoam? Med stor sannolikhet      

Några siffror säger nada och att gå ner 1 kg för att få "bättre" BMI är superlöjligt i mina öron. Se dig i spegeln istället, kolla över dina vanor osv.   
    Ja, du har till viss del rätt, men så som jag ser ut i kroppen är det ett rättesnöre för mig (stirrar mig dock inte blint på det) förutom att jag borde motionera mer. Varför jag vill gå ner till 21.5 på BMI skalan är för jag trivs med den vikten jag väger då och undrar mer vad den "ultimata" vikten är då det kom på tal idag. Jag röker inte, försöker äta nyttigt, har ingen stor mage (man ser snarare magmuskler titta fram) men som sagt är motionen ett problem.
  • Anonym (21.8)
    Anonym (anna) skrev 2011-12-12 22:54:28 följande:
    Jag har 21,2 och börjar se ganska mullig ut, ser bäst ut vid BMI 18.5-19. Men det där är olika, beroende på hur kroppen är byggd. Jag är väldigt tunt byggd. En person med rejälare stomme kan se smal ut vid högre BMI. 
    Jag har en rejälare stomme och ser undernärd ut vid BMI runt 18, men kan samtidigt känna mig lite klumpig och småmullig nu... fast det kanske bara är en känsla?
  • Anonym (X)

Det är olika. Jag trivs bäst vid 16.6-18.1. Jag är inte alls extremt smal då, däremot är jag lite mullig nu vid 21.6. Mitt fett samlar sig runt magen så jag har putmage. Det är ju inte alls hälsosamt och jag måste ha lågt BMI för att bli av med den.

• Anonym (Vera)

BMI används som en fingervisning för de som inte är så vältränade - då funkar inte BMI alls eftersom muskler väger mer än fett. Det är också viktigt att kolla var på kroppen fettet stter - bukfett är inte bra.

Och BMI upp till 25 är normalvikt, över är övervikt, över 30 är fetma. Ett BMI på 24,8 är alltså helt normalviktig.

Hälsosam vikt har inget med det utseendeideal som förknippas med kroppsform idag, att ha lite fett på kroppen är normalt och inte ohälsosamt även om många kallar det för "tjock".

• Anonym (anna)
    Anonym (21.8) skrev 2011-12-12 22:59:37 följande:
    Jag har en rejälare stomme och ser undernärd ut vid BMI runt 18, men kan samtidigt känna mig lite klumpig och småmullig nu... fast det kanske bara är en känsla?
    På det du skriver låter det ju som du ligger rätt bra till viktmässigt. Lite tränning gör ofta att den där klumpiga känslan försvinner! 
  • Anonym (21.8)
    Anonym (anna) skrev 2011-12-12 23:21:37 följande:
    På det du skriver låter det ju som du ligger rätt bra till viktmässigt. Lite tränning gör ofta att den där klumpiga känslan försvinner! 
    Vad kan man börja träna då när man är runt 25? Har funderat mycket på det men det känns konstigt att börja nu när jag är så "gammal". Sportade mycket när jag var yngre...
Svar på tråden Vart ska man ligga på BMI skalan?