• Anonym (undrar)

Mjölkersättning

Hej. Jag ger mjölkersättning endast, barnet är 5 veckor. Jag undrar, det finns ju så lite info om flaskmatning men har läst i en bok att vissa barn föredrar kall, ljummen eller varm. Jag trodde det var tvunget att den ska vara varm (så den ej känns när man droppar på handleden) och bökar med att hålla den lite ljummen om barnet vill ta en paus på någon minut. Men detta behöver jag inte göra då?

Och om man nu vill testa på nattetid att ge den kall,,hur funkar det då. Jag har en gryta med kokat vatten som jag förvara i kýlskåpet och så brukar jag värma i flaskvärmare när barnet ska äta. Barnet kan väl inte äta kylskåpskallt heller? Räcker det att värma till till rumstemp. i micron istället för i fl.värmaren.

Hoppas du kan hjälpa mig, finns ju så olika teorier om detta på forum.. Man blir fundersam, först läser man att man ska känna på handleden, då ska det inte kännas att man droppar för då är det lagom, sen läser man att den kan ges kall..  

• Svar på tråden Mjölkersättning
  • Anonym (undrar)

kom på en grej till... det står ju på förp. att vattner ska vara 40 grader när pulveret blandas i (men så varmt blir det ju inte i flaskvärmaren) och hur blir det då omman blandar i pulvret kallt? löses det inte upp lika bra och är det isåfall farligt för barnet. Vi ger nan 1

• BVCsköterska Carmen

Hej!
     Det är nog precis som du redan fått fram, lite olika teorier. Åter så får man försöka hitta det som passar just er bäst. Det är inte så, att det är farligt med varmt eller kallt, om det inte är extrema temperaturer förstås. Vissa barn vill ha ljummet och andra gillar det bättre rumstempererat. Att blanda det brukar gå bra äv kallt om man skakkar tillräckligt. Det viktiga är, att ni hitta något som passar er. Ni verkar ju ha bra koll på "hygienen" och vara noga med att koka vatten etc.

MVH
    Carmen

Svar på tråden Mjölkersättning